Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom över denna och kom å tänka på denna tråden ^^ :angel::D

Screenshot_20220619-235301-170.webp
 
Någon som vet vad detta är? Fick den av grannen i höstas, då överblommad. Är det något som sprider sig våldsamt? Gillar blommorna, men har aldrig sett dem förut.
 

Bifogade filer

  • 20220620_100355.webp
    20220620_100355.webp
    385,2 KB · Visningar: 65
Nej, den var ett felmärkt och felsorterat exemplar. Skulle vara en rosa, dubbelblommig och gul, enkelblommig fanns inte ens i sortimentet 🤷‍♀️
Har dock mailat och frågat den jag köpte nosegay från, så kanske får jag svar på sort framöver
Varför är det alltid så? De vackraste blommorna är de felmärkta eller de som drivits upp från frö av en sort som inte är fröäkta 🤷‍♀️
 
Köpte en rabarber ifjol, den står i en pallkrage, full sol, vattnas ibland och fick kogödsel i våras men den verkar inte helt nöjd med tillvaron. Ser lite små vissen och tanig ut. Har fått intrycket av att rabarber bara växer å växer, men inte denna stackaren 😅 Borde jag flytta på den?
 
Köpte en rabarber ifjol, den står i en pallkrage, full sol, vattnas ibland och fick kogödsel i våras men den verkar inte helt nöjd med tillvaron. Ser lite små vissen och tanig ut. Har fått intrycket av att rabarber bara växer å växer, men inte denna stackaren 😅 Borde jag flytta på den?
Jag har varit med om griniga rabarber i full sol, men jag tycker också de kan se tanig ut de första två åren för att sedan explodera.
Kan det vara så att den torkar ut för mycket? Du kan kanske lägga något ovanpå jorden för att stänga in fukten i första hand.
 
Har nu också förstått att det jag körde över i våras med grästrimmern, som var helt igenvuxet och jag trodde det var sly och vildrosor/nyponbuskar, är ju fina planterade rosbuskar! Herregud 😅 Jag tog inte bort allt och de verkar ha klarat sig ganska bra och skjutit många nya skott, så de repar sig nog.

Men eftersom ALLT var totalt igenvuxet med ogräs (ffa kvickrot) som vuxit sig skyhög och lindat in sig i hela rosbuskarna så har jag nu ägnat kvällen åt att försöka få bort så mkt av det som möjligt runt och i rosbuskarna. Hur gör jag nu? Kan jag lägga ut flera lager tidningspapper och sen ny jord (rosjord eller annan?) uppepå? Plantera någon marktäckare under som ev konkurrerar ut så ogräset får nytt fäste? Hjälp 🙃
 

Bifogade filer

  • PXL_20220620_175432300.webp
    PXL_20220620_175432300.webp
    733,8 KB · Visningar: 38
Köpte en rabarber ifjol, den står i en pallkrage, full sol, vattnas ibland och fick kogödsel i våras men den verkar inte helt nöjd med tillvaron. Ser lite små vissen och tanig ut. Har fått intrycket av att rabarber bara växer å växer, men inte denna stackaren 😅 Borde jag flytta på den?

Rabarber kan förvisso vara seg igång, men framförallt brukar de må bättre i halvskugga (och inte allt för varmt). Mycket näring, mycket vatten, men också bra dränering så att den inte står med blöta rötter.

Jag brukar täcka min rabarber i början av säsongen, så att första skörden har vuxit i helmörker! 😋
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp