Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är tokigt för sent att sätta ny gurka och zucchini va?

Mina dog, tack vare grannkatten.. Dels att han använder mina odlingar (till och med krukor!) som toalett och fräser runt som en jordfräs, och dels att han tar tag i plantorna och drar upp dem med rötterna.. Har pratat med grannen som erbjöd ekonomisk kompensation, men det är ju inte det jag vill. Jag känner mig jättetjurig, men jag vill att de håller katten hemma.. Lättare sagt än gjort kanske.
 
Det är en Ceanothus av något slag. Det är en vintergrön buske som luktar abslut UNDERBART! Humlorna älskar den, och jag också! Såpass att jag har köpt en till, men den är bara en liten kotte. 😊 Finns även som variegerad.
288941680_3257916224427650_6481073454308201113_n.jpg

Jag behöver den här! :love:
 
Det är tokigt för sent att sätta ny gurka och zucchini va?

Mina dog, tack vare grannkatten.. Dels att han använder mina odlingar (till och med krukor!) som toalett och fräser runt som en jordfräs, och dels att han tar tag i plantorna och drar upp dem med rötterna.. Har pratat med grannen som erbjöd ekonomisk kompensation, men det är ju inte det jag vill. Jag känner mig jättetjurig, men jag vill att de håller katten hemma.. Lättare sagt än gjort kanske.
Jag satte ny zucchini igår
 
Det är tokigt för sent att sätta ny gurka och zucchini va?

Mina dog, tack vare grannkatten.. Dels att han använder mina odlingar (till och med krukor!) som toalett och fräser runt som en jordfräs, och dels att han tar tag i plantorna och drar upp dem med rötterna.. Har pratat med grannen som erbjöd ekonomisk kompensation, men det är ju inte det jag vill. Jag känner mig jättetjurig, men jag vill att de håller katten hemma.. Lättare sagt än gjort kanske.
Jag skulle ha fyra gurkor, men fick hjälp av dottern med planteringen så det finns fler, sju kanske? Om du vill kan jag skicka överskottet till dig. Vet inte hur bra dom tål det, men det kan väl vara värt ett försök tänker jag. Dom är små, har fått första karaktärsbladen bara.
Annars hade jag testat att så, de växer ju fort. Zucchini borde funka att så. (Jag satte bönor igår, snigel@%$%#_÷ har käkat upp allihop).
 
Jag skulle ha fyra gurkor, men fick hjälp av dottern med planteringen så det finns fler, sju kanske? Om du vill kan jag skicka överskottet till dig. Vet inte hur bra dom tål det, men det kan väl vara värt ett försök tänker jag. Dom är små, har fått första karaktärsbladen bara.
Annars hade jag testat att så, de växer ju fort. Zucchini borde funka att så. (Jag satte bönor igår, snigel@%$%#_÷ har käkat upp allihop).
Tack för erbjudandet :)
Jag kommer få en av mamma nu på förmiddagen och har satt några själv. Hoppas det tar sig!
 
trädgårdsrea på blomsterlandet och givetvis villhöver vi lite mer fruktträd. Några äpplen får det nog bli och jag skulle vilja ha päron också. Enligt hemsidan har de bara Greve Moltke i min prisklass. Är det likadant med päron som med äpplen, att de behöver vissa sorter för att pollineras? Eller funkar det med bara ett Greve Moltke?
Vi har förvisso ett familjeträd (4 sorters päron) som är uråldigt men ingen vet ju hur länge det lever...
Det fanns fler sorters päron på plats, så det blev ett Carola och ett Clara Frijs plus ett till Ingrid Marie.
(Greve Moltke och Conferance päron konstaterade vi att de eventuellt inte trivs i vår odlingszon)
Och en vanlig och en purpurfläder... :D Alla är nu utplanterade i lagom oordning i odlingsdelen av vår trädgård (som ligger utanför gräsmattan - utrymme har vi inte direkt brist på här...)
 
Det fanns fler sorters päron på plats, så det blev ett Carola och ett Clara Frijs plus ett till Ingrid Marie.
(Greve Moltke och Conferance päron konstaterade vi att de eventuellt inte trivs i vår odlingszon)
Och en vanlig och en purpurfläder... :D Alla är nu utplanterade i lagom oordning i odlingsdelen av vår trädgård (som ligger utanför gräsmattan - utrymme har vi inte direkt brist på här...)
Hurtigt att orka plantera så många växter i ett svep. Önskar jag själv orkade plantera snabbare.
 
Jag har funderat rätt mycket på hur jag vill ha det i trädgården. Med flit gjorde jag den rätt liten med hagar runtomkring så det går att utöka men det blir bökigt.
Jag är egentligen nöjd med storleken men har haft svårt med att visualisera det jag vill få plats med.
Jag tycker om att odla men vill hellre odla lite av mycket.
Inte skalenligt och jag lär göra vissa förändringar under processen.
Tänkte påbörja den högra delen först, vissa saker finns ju redan, häckar, träd, trädäck osv.
20220619_140620.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp