Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220619_142747.webp


En del av dagens arbete. 7 halvkragar och en helkrage adderade till köksträdgården där mina förodlade kryddor nu blivit utplanterade (nästan alla, libbstickan är kvar). Har även utrotad en helkrage mynta som nu ska få flytta långt bort från allt annat (:angel:) och gräslöken ska också flytta till egen plats. Plötsligt får jag två helkragar lediga! Fantastiskt.

Kvar för dagen är bäddar eller kragar för pumpa och vintersquash. Inte riktigt bestämt mig ännu vilket.
 
Visa bifogad fil 93344

En del av dagens arbete. 7 halvkragar och en helkrage adderade till köksträdgården där mina förodlade kryddor nu blivit utplanterade (nästan alla, libbstickan är kvar). Har även utrotad en helkrage mynta som nu ska få flytta långt bort från allt annat (:angel:) och gräslöken ska också flytta till egen plats. Plötsligt får jag två helkragar lediga! Fantastiskt.

Kvar för dagen är bäddar eller kragar för pumpa och vintersquash. Inte riktigt bestämt mig ännu vilket.

Tillägg; vi har även gjort ett cirkuleringssystem. Det vatten som kommer ur spridaren på bilden är samma vatten som används för att kyla sambons sats med öl nu efter kokning. :) Förr har det åkt rakt ut i avloppet - nu blir det rakt ut i trädgården istället! Perfekt!
 
Gått bananas och rensat ur den ena rabatten saftigt. Hittade lite gott och blandat när jag rensade, bland annat något lövträd som inte ens ska va där, så det blev till att gräva upp rötterna.
Nu är det rensat och trädet i mitten kom fram bättre och syrenen. Funderar på vad man kan ha mellan syrenen och trädet (vet inte vad det är för träd eller om det till och med är nån buske). 😅

Är inne lite på något marktäcksliknande, men då ska det matcha, det som finns i rabatten är blåklint, syren (vit), trädet, solrosor (inte växt upp än) och rhododendron (magenta färg i blommorna).

00EE717A-6C51-4886-9D63-837C64213F63.webp
 
Jag har sått två olika eternellfrön på friland för ganska länge sen nu. Inget har grott. Någon som har förslag på vad jag kan ha där i stället?
 
Det fanns fler sorters päron på plats, så det blev ett Carola och ett Clara Frijs plus ett till Ingrid Marie.
(Greve Moltke och Conferance päron konstaterade vi att de eventuellt inte trivs i vår odlingszon)
Och en vanlig och en purpurfläder... :D Alla är nu utplanterade i lagom oordning i odlingsdelen av vår trädgård (som ligger utanför gräsmattan - utrymme har vi inte direkt brist på här...)

Låter som oss förra året, gud vad less jag var på att gräva :laugh:
 
Här regnade det hela dagen igår och det ska fortsätta även idag så det blir inte något trädgårdsarbete i helgen.

Jag hann få ner allt förodlat i jorden innan helgen och det känns bra att jorden får en ordentlig genomblötning.

Det är lättare att gräva om det är ordentligt genomvattnat också :up:
 
Gått bananas och rensat ur den ena rabatten saftigt. Hittade lite gott och blandat när jag rensade, bland annat något lövträd som inte ens ska va där, så det blev till att gräva upp rötterna.
Nu är det rensat och trädet i mitten kom fram bättre och syrenen. Funderar på vad man kan ha mellan syrenen och trädet (vet inte vad det är för träd eller om det till och med är nån buske). 😅

Är inne lite på något marktäcksliknande, men då ska det matcha, det som finns i rabatten är blåklint, syren (vit), trädet, solrosor (inte växt upp än) och rhododendron (magenta färg i blommorna).

Visa bifogad fil 93354
Kan du ta en närmare bild på trädet så vi kan se vad det är?
 
Jag funderar på vad det är för larver 🐛 som äter upp bladen på vinbärsbuskarna?
Det verkar inte ta död på buskarna, vi såg de förra året också men buskarna kommer igen och det blir bär.

Finns det något man kan göra åt dom?

4904B884-4D2A-4ABC-95FB-100EEE9D9CAD.webp
 
Jag funderar på vad det är för larver 🐛 som äter upp bladen på vinbärsbuskarna?
Det verkar inte ta död på buskarna, vi såg de förra året också men buskarna kommer igen och det blir bär.

Finns det något man kan göra åt dom?

Visa bifogad fil 93383
Buskarna ser inte roliga ut när de vart i farten. 🙈
De nya buskarna verkar va förskonade mot dom, men tänker lite kunskap va det är för något är aldrig fel.

5E4E6D5E-CE12-4D96-9FFA-8318257E0E7A.webp
 
Visade sig att hela familjen är lite halvkrasslig men jag fick lite gjort på förmiddagen i alla fall innan allmän siesta inföll. 😷
Följetongen med myror i tunneln hoppas jag nu nått sitt slut. I den sista kragen att bli rensad hade de nu funnit en ny boning, men med samma störning + vattning bör jag ha förpassat dem utomhus. Hoppas jag. Fick också in gödsel och jord så två av tre kragar är nu bäddade och klara. I en bor det tomater, basilika och en chili sedan tidigare. Idag fick krage nr 2 chili och paprika samt små plantor av kruktomat. Resterande ska planteras med gurka, chili och paprika.

Många chili och paprikor har redan frukter. Hoppas de snabbt boar in sig och kommer igång igen. 🌶️🌶️🌶️ Ser verkligen fram emot olika sorters chili med smak av viol, lakrits och citron. :)
IMG_20220619_115241659_HDR.jpg
 
Såpvatten hjälper bara mot bladlöss att vattna marken ger ingenting. Det du har är troligen vinbärsbladstekel larver, plocka och mosa (gäller de flesta skadedjur).
Googlade och det var en annan som hade blivit av med sina steklar genom två rejäla såp-duschar. Skadar inte att testa då vi har såpa hemma och busken tar inte skada av det heller. 🤷🏻
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp