Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De svenska namnen kan vara lite opålitliga, ibland heter saker samma eller liknande trots att de inte alls är släkt. Det latinska är något pålitligare även om man på senare tid genom genetiken har upptäckt en del knasigheter där med. Sen för att ytterligare komplicera saker så behöver inte alls växter inom samma släkte bete sig likadant heller.Se där, då lärde jag mig nåt nytt Trodde alla spireor var släkt (har iofs noll koll på allt vad buskar heter)
Undrar också var ni gör av allt er trädgårdsavfall. Vi har under våren varit till tippen med säkert snart 10 sopsäckar.... Barr, diverse ogräs, rönnskott, annat sly, kottar, klipp från buskar, eklöv etc etc.
Vår tomt gränsar till en allmännig (högst belägen och med massa sly och allmänt vildvuxet) Är bara vårt hus och kanske på sin höjd någon till på andra sidan berget som liksom har tillgång till den, då det är branta sluttningar åt andra håll. Men det är ju ingenstans där man är för det är ju så igenvuxet, som sagt. Det syns att någon av tidigare ägare har dumpat iaf visst trädgårdsavfall däruppe. Men det får man väl eg inte göra? Eller? Funderar annars om man kunde göra det mer strukturerat, typ göra som någon slags kompost så allt avfall kunde förmultna? Om det fungerar så. Om inte däruppe så på någon avskild plats på tomten kanske... Men kan man då bara dumpa allt där? Röra runt ibland och sen förmultnar det?
Ja, frågan är väl eg vad ni gör med ert trädgårdsavfall men också detta med kompst
inga plommon men här finns några exempel https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/frukttrad/frukttrad-som-passar-norra-sverige/Har ni något tips på ett härdigt plommonträd som trivs i zon 6? Min mamma har blivit inspirerad av allt mitt prat och vill ha ett fruktträd men hon bor norrut.
Har ni något tips på ett härdigt plommonträd som trivs i zon 6? Min mamma har blivit inspirerad av allt mitt prat och vill ha ett fruktträd men hon bor norrut.
Tack, ska vidarebefordra länkeninga plommon men här finns några exempel https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/frukttrad/frukttrad-som-passar-norra-sverige/
Tack Definitivt ingen chansning, jag har sagt till hon får plantera det hyffsat skyddat men är överlag skugga på minst halva trädgården.Komet och Onega gulplommon ska klara zon 6 sedan går det ju att chansa med zon 5 om en har ett väldigt skyddat och varmt läge.
Kolla gärna på Bispgårdens Trädgård, de har många sorter just för nordligare zoner och tar mycket från Finland. Det finns mycket inspiration hos Blomqvists i Finland också (bla Mobackes tar in delar av deras sortiment, flera av träden vi planterade förra året kom därifrån).
Vi har kirskål i ”parken” där det varit vildvuxet och nu ska bli gräsmatta. Just nu kör ja över med gräsklipparen får se om de ger upp att inta gräsmattan.Jag blir så fascinerad och inspirerad över alla fina trädgårdar! Min består typ av kirskål och stenmurar som håller på att rasa så jag tar lite hela tiden men det känns som ett evighetsprojekt
Senaste projektet är en liten uteplats. Stenmuren bakom är återuppbyggd 2020, ölandstoken planterad 2021 och nu uteplatsen 2022.
Jag har typ en rabatt som nästan är i ok skick, så känner igen det där resten är hälften ogräs och hälften saker jag inte kan namnet påJag blir så fascinerad och inspirerad över alla fina trädgårdar! Min består typ av kirskål och stenmurar som håller på att rasa så jag tar lite hela tiden men det känns som ett evighetsprojekt
Senaste projektet är en liten uteplats. Stenmuren bakom är återuppbyggd 2020, ölandstoken planterad 2021 och nu uteplatsen 2022.