Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mot ena gatan är planen att sätta armeringsnät över planket (planket är 130cm) och låta klematis klättra på det. Detta för att få insynsskydd. Klematisen hamnar då i en slänt i full sol. I slänten är jag sugen på att ha växter som passar som snittblommor, ffa perenner pga inte tillräckligt med tid på våren för att så.

Vad hade ni valt för klematis och vilka växter hade ni kombinerat med?

Slänten är 12m lång och ca 1-1,3m bred från topp till botten.

Ge mig alla era idéer. Jag har fått slut på egna.
 
DF4D0BFB-B63F-41D8-8D33-8831CA37FD70.webp

Ett gäng 100/1000 till barnen. Hoppas på riktigt stor skörd, sådär som man ser på bilder 🍅😍
 
Mot ena gatan är planen att sätta armeringsnät över planket (planket är 130cm) och låta klematis klättra på det. Detta för att få insynsskydd. Klematisen hamnar då i en slänt i full sol. I slänten är jag sugen på att ha växter som passar som snittblommor, ffa perenner pga inte tillräckligt med tid på våren för att så.

Vad hade ni valt för klematis och vilka växter hade ni kombinerat med?

Slänten är 12m lång och ca 1-1,3m bred från topp till botten.

Ge mig alla era idéer. Jag har fått slut på egna.
Summer snow är en favorit här!
 
Mot ena gatan är planen att sätta armeringsnät över planket (planket är 130cm) och låta klematis klättra på det. Detta för att få insynsskydd. Klematisen hamnar då i en slänt i full sol. I slänten är jag sugen på att ha växter som passar som snittblommor, ffa perenner pga inte tillräckligt med tid på våren för att så.

Vad hade ni valt för klematis och vilka växter hade ni kombinerat med?

Slänten är 12m lång och ca 1-1,3m bred från topp till botten.

Ge mig alla era idéer. Jag har fått slut på egna.

Har varit inne på perenn snittblomsrabatt (säg det 3 grr snabbt 😅) och har en liten lista. Kanske inte alla passar ditt läge, men kanske någon av dom. Klematis tycker jag om montana rubens, kanske den heter, en rosa med lite mindre blommor sen är blå och lila storblommiga fina typ mr president och jackmanii.

Perenner, som kan användas till snitt
Bolltistel
Rosor
Kärleksört
Rudbeckia
Blodtopp
Hortensia
Daggkåpa
Pioner
Röllika
Lavendel
Astillbe
Alunrot
Någon kul buske som rödbladig smäll spirea, någon brokig buske och något som blommar på våren tex forsythia.

Det som är bra med perenner förutom att det är mindre tid på våren, är ju att det efter ett tag kräver mindre vatten än ettåriga sommarblommor också. ☺️
 
Mot ena gatan är planen att sätta armeringsnät över planket (planket är 130cm) och låta klematis klättra på det. Detta för att få insynsskydd. Klematisen hamnar då i en slänt i full sol. I slänten är jag sugen på att ha växter som passar som snittblommor, ffa perenner pga inte tillräckligt med tid på våren för att så.

Vad hade ni valt för klematis och vilka växter hade ni kombinerat med?

Slänten är 12m lång och ca 1-1,3m bred från topp till botten.

Ge mig alla era idéer. Jag har fått slut på egna.
Om det är ok jord så hade jag satt riddarsporrar, de är underbara till snitt, blommar länge och två gånger om man skär ner dom efter första blommningen, aklejor är också trevliga till snitt både blommor blad och frökapslar, lite olika gräs (diamantrör tex), funkia finns några varianter med extra långa själkar fram till snitt, lammöra en som blommar helst, kanske någon trevlig buske att ta grenar från, gärna någon som ger bär eller tidig blom (någon av de mindre spridningsbenägna snöbären eller kanske en rosenkvitten, eller en turkiskeldtorn), malört alltid bra att fylla ut med.
 
Om det är ok jord så hade jag satt riddarsporrar, de är underbara till snitt, blommar länge och två gånger om man skär ner dom efter första blommningen, aklejor är också trevliga till snitt både blommor blad och frökapslar, lite olika gräs (diamantrör tex), funkia finns några varianter med extra långa själkar fram till snitt, lammöra en som blommar helst, kanske någon trevlig buske att ta grenar från, gärna någon som ger bär eller tidig blom (någon av de mindre spridningsbenägna snöbären eller kanske en rosenkvitten, eller en turkiskeldtorn), malört alltid bra att fylla ut med.
Det är ren sand 🙈
Jag kommer jordförbättra så mycket det går när jag planterar och jag har bevattning där men det finns ingen risk att de kommer stå blött 😁
 
Det är ren sand 🙈
Jag kommer jordförbättra så mycket det går när jag planterar och jag har bevattning där men det finns ingen risk att de kommer stå blött 😁
Ulleternell är en fin blomma i buketter eftersom de står för evigt och skulle trivas i det läget. Älskas av insekterna. Men varningens finger, de sprider sig mycket och gärna vegetativt. Jag hade planterat dem i något djupt bottenlöst kärl. :)
Sen gillar jag också rosenvial jättemycket och den är en fin snittblomma, dock vissnar den ner på vintern och man behöver rensa bort på våren. Så passar bara ihop med klematis som ska beskäras helt varje år.

Rörande sorter har jag inga namn men älskar kombinationen av djupt lila klematis med orange ros!

TIllägg: I ditt läge borde väl afghanpervoskia kunna övervintra, tycker den är häftig!
 
Ulleternell är en fin blomma i buketter eftersom de står för evigt och skulle trivas i det läget. Älskas av insekterna. Men varningens finger, de sprider sig mycket och gärna vegetativt. Jag hade planterat dem i något djupt bottenlöst kärl. :)
Sen gillar jag också rosenvial jättemycket och den är en fin snittblomma, dock vissnar den ner på vintern och man behöver rensa bort på våren. Så passar bara ihop med klematis som ska beskäras helt varje år.

Rörande sorter har jag inga namn men älskar kombinationen av djupt lila klematis med orange ros!

TIllägg: I ditt läge borde väl afghanpervoskia kunna övervintra, tycker den är häftig!
Perovskia tänkte jag också på, den är jättefin!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp