Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Calmiche: Jag tycker det tyvärr ser ut som sälg (vide). Det är ett satans ogräs och ska helst behandlas med Eco-plug (Roundup) när en plockar ner dem. Och ja, jag vet att Roundup inte är bra... men för den här typen av träd och sättet Ecoplug verkar så anser jag att risken är värd resultatet.

Jag köpte på mig ett stort förråd av Ecoplug innan de blev förbjudna så jag bör klara mig resten av livet på de jag har.

Det finns andra varianter för att behandla stubbar... men är i mina ögon värre än några Ecopluggar (en borrar hål och slår i diesel, kan behöva upprepas för effekt).
 
@Calmiche: Jag tycker det tyvärr ser ut som sälg (vide). Det är ett satans ogräs och ska helst behandlas med Eco-plug (Roundup) när en plockar ner dem. Och ja, jag vet att Roundup inte är bra... men för den här typen av träd och sättet Ecoplug verkar så anser jag att risken är värd resultatet.

Jag köpte på mig ett stort förråd av Ecoplug innan de blev förbjudna så jag bör klara mig resten av livet på de jag har.

Det finns andra varianter för att behandla stubbar... men är i mina ögon värre än några Ecopluggar (en borrar hål och slår i diesel, kan behöva upprepas för effekt).
Använder jag nåt liknande Roundup lär jag bli ovän med hela föreningen 😅 då vet jag vad det är, tack :laugh: Får hålla koll på den och beskära då, den är som tur är i utkanten.

Sälg är jätteviktig under våren för våra pollinatörer och nattflyn. Den behövs verkligen. @Calmiche
Det är definitivt positivt :)


Den kommer inte tas ner, känns som lite väl stort projekt så länge den inte ställer till problem och vill gärna ha kvar det som är bra för pollinatörer. Toppen veta vad det är nu :laugh: Känns som jag får hålla koll på den och beskära ner så den inte går för långt in på odlingen.
 
Så så var sallad, timjan, lök och morötter sådda. Sådosan jag köpte var kass, känns som det vore effektivare med pincett än den. Hade hoppats på typ ett frö i taget men det blev i princip allt eller inget ändå trots rätt inställningar.

Så det fick bli sådd på gamla hederliga sättet, får vi se hur mycket jag kommer behöva gallra sen. 😅
 
Hallon inköpt och planterat
20220508_144110.webp
 
Trots att det är jag som har anlagt alla rabatter har jag i vanlig ordning ingen aning om vad som växer i dem. Vad är detta? Närmare meterhög stjälk. Fröställningen från förra året syns på bilden.
E651B5D2-7278-4F7E-8A16-502A223ED017.webp
 
Hur hanterar man när det är såhär igenvuxet? Det här är massor med mossflox som växer på berget men som ni ser är det massa gräs (?) som liksom växer insprängt i mossfloxen och det är ju sådär fint tycker jag!

Men samtidigt svårt att rycka bort utan att få med sig mossfloxen...

Har liknande problem på andra delar av berget där tex nävor växer upp mellan allt gräs..

Visa bifogad fil 90486

Gick inte att gräva upp mossfloxen eftersom den växer på mossan på en sluttande sten 😅 Så om jag river upp mossan följer floxen med, och sen finns inget kvar att lägga jord på 😅 Ingen skreva eller dylikt.

Inser att det igenvuxna, blommande berget nog inte går att rädda från det igenvuxna utan att börja om nästan från ruta 1.... Dvs rensa heeeeela berget från all mossa, gräs etc och blottlägga allting och sen plantera ut växter igen i skrevor etc. Och det projektet orkar jag inte närmsta åren!

Ikväll tog jag och iaf rev upp några grästuvor (försökte få med rötterna, men kanske är helt förgäves ändå) som var helt igenväxt med vintergrönan. Fanns massa backtimjan därunder allt gräs...
 
Fick till ytterligare lite trädgård idag. Fyllde på med gödsel i perennrabatten och toppade med bark. Känns fint! Den ser ju ut som hej kom och hjälp mig med olika plantor lite överallt. Ser det som att jag odlar för framtida projekt, perenner att dela och flytta på. :) De står på tillväxt helt enkelt.
Noterade även att en alunrot jag haft i balkonglåda som höstblomma faktiskt överlevt vintern. Den fick vatten och hamnar också i rabatten när den piggat på sig lite. :)
 
Visa bifogad fil 90485

Funderar också på vad jag kan plantera i denna större jordskreva. Vill på sikt ha ett fantastiskt blommande berg! Vad tror ni om rhododendron? Eller har ni några andra tips?

Sen funderar jag på att plantera någon blommande marktäckare på avsatsen/platån ovanför. Får se lite vad som växer upp på andra delen av berget och kanske plocka något därifrån. Tror tex det finns en del backtimjan.

Jag tycker det är så fint när man är på västkusten och det växer vildkaprifol på liknande berg! :love:
(Har köpt en själv idag att ha på en pelare i trädgården :laugh:)
Med reservation för att det är "ett jäkla ogräs" eller något sådant som jag har för mig att jag hört här :laugh:
 
Jag tycker det är så fint när man är på västkusten och det växer vildkaprifol på liknande berg! :love:
(Har köpt en själv idag att ha på en pelare i trädgården :laugh:)
Med reservation för att det är "ett jäkla ogräs" eller något sådant som jag har för mig att jag hört här :laugh:

Jamen gud, så vackert! Vad tvungen att bildgoogla. Den idéen ska jag spara och undersöka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp