Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gräva upp, rensa och sätta tillbaka mossfloxen

Ok, klarar mossfloxen då att man behöver dra isär lite gräs etc från plantorna? Men läste att mossfloxen var lätt att dela så kanske skadar det inte så mkt.
Det är mest.mossa som växer därunder och som liksom mossfloxen växer på, så det är väl det jag gräver upp. Sätter jag tillbaka mossan eller försöker jag få loss den också? Förlåt för såna amatörfrågor. Detta är så spännande och kul men total nybörjare....
 
Ok, klarar mossfloxen då att man behöver dra isär lite gräs etc från plantorna? Men läste att mossfloxen var lätt att dela så kanske skadar det inte så mkt.
Det är mest.mossa som växer därunder och som liksom mossfloxen växer på, så det är väl det jag gräver upp. Sätter jag tillbaka mossan eller försöker jag få loss den också? Förlåt för såna amatörfrågor. Detta är så spännande och kul men total nybörjare....
Min klarade det iaf 😊
Mossa kan jag tyvärr inget om, bor på sand så den slipper jag
 
Ibland måste man tillåta sig själv att ha feeling. :) Igår orkade jag inte gräva i landet utan nyttjade min egen tid till att strosa runt, kolla på insekter och sova. I morse skulle jag ha åkt på en arrangerad promenad med fågelskådning och gick upp kl sex, men gräset var blött och det nästan duggade lite lätt. Kände inte alls för att åka. Istället hamnade jag i trädgården och har nu sått tre sorters morot; Purpleprince, Gniff och Jaune du Doubs. Jag har mellan raderna sått solrosor och vallmo. Jag har grävt rent odlingslådan (igen) på kirskål och blandat i två kärror med gödsel. Redo för utplantering när plantorna är klara. :)

Bjuder på två sådder jag är nöjd med. Lila rosenstav och scharlakanssalvia. Testade förra året men de grodde aldrig, troligtvis dålig skötsel från min sida som var problemet. Men man lär sig. :) Nu ska jag bara hålla liv i dem!
IMG_20220508_104731.webp
 
Hur hanterar man när det är såhär igenvuxet? Det här är massor med mossflox som växer på berget men som ni ser är det massa gräs (?) som liksom växer insprängt i mossfloxen och det är ju sådär fint tycker jag!

Men samtidigt svårt att rycka bort utan att få med sig mossfloxen...

Har liknande problem på andra delar av berget där tex nävor växer upp mellan allt gräs..

Visa bifogad fil 90486
Gräv upp allt och separera mossfloxen från mossa och ogräs. Rensa jorden som är kvar. Lägg till ny jord om det behövs och plantera tillbaka floxen. :)
 
Visa bifogad fil 90485

Funderar också på vad jag kan plantera i denna större jordskreva. Vill på sikt ha ett fantastiskt blommande berg! Vad tror ni om rhododendron? Eller har ni några andra tips?

Sen funderar jag på att plantera någon blommande marktäckare på avsatsen/platån ovanför. Får se lite vad som växer upp på andra delen av berget och kanske plocka något därifrån. Tror tex det finns en del backtimjan.
Rhododendron är känslig för att torka ut. Även med en upphöjd bädd (du får lägga stenar eller något annat i framkant) med mullrik surjord blir avrinningen kanske ändå för bra där? Man kan förvisso lägga perforerad plast (tex en gammal jordpåse eller två) i botten för att hålla fukten bättre. :)

Det finns annars många växter som trivs på berg sådär! Googla Blommande berg för inspiration. Trift, fetknopp, aubretia, backtimjan, fetknopp är några andra som trivs bra med mycket god avrinning. :) Sen har du ju olika färger på mossflox som är snygga tillsammans.
 
Ibland måste man tillåta sig själv att ha feeling. :) Igår orkade jag inte gräva i landet utan nyttjade min egen tid till att strosa runt, kolla på insekter och sova. I morse skulle jag ha åkt på en arrangerad promenad med fågelskådning och gick upp kl sex, men gräset var blött och det nästan duggade lite lätt. Kände inte alls för att åka. Istället hamnade jag i trädgården och har nu sått tre sorters morot; Purpleprince, Gniff och Jaune du Doubs. Jag har mellan raderna sått solrosor och vallmo. Jag har grävt rent odlingslådan (igen) på kirskål och blandat i två kärror med gödsel. Redo för utplantering när plantorna är klara. :)

Bjuder på två sådder jag är nöjd med. Lila rosenstav och scharlakanssalvia. Testade förra året men de grodde aldrig, troligtvis dålig skötsel från min sida som var problemet. Men man lär sig. :) Nu ska jag bara hålla liv i dem!
Visa bifogad fil 90488
Lite senil. Moroten heter Rubyprince och är röd. De andra två är lila och gula. :)
 
Killen tror han kan rädda sin rhododendron genom att ta bort täckbarken och lägga dit rhododendron jord. Kommer det funka, jag trodde mer på att skulle behöva plantera om dom.
 
Rhododendron är känslig för att torka ut. Även med en upphöjd bädd (du får lägga stenar eller något annat i framkant) med mullrik surjord blir avrinningen kanske ändå för bra där? Man kan förvisso lägga perforerad plast (tex en gammal jordpåse eller två) i botten för att hålla fukten bättre. :)

Det finns annars många växter som trivs på berg sådär! Googla Blommande berg för inspiration. Trift, fetknopp, aubretia, backtimjan, fetknopp är några andra som trivs bra med mycket god avrinning. :) Sen har du ju olika färger på mossflox som är snygga tillsammans.


Ja, kanske blir för bra avrinning där. Ska kolla lite närmare när jag kommer hem. Är ändå inte så sluttande just därnere. Skulle så gärna vilja ha en högre buske istället för de vanliga låga stenpartiväxterna...
 
Gräv upp allt och separera mossfloxen från mossa och ogräs. Rensa jorden som är kvar. Lägg till ny jord om det behövs och plantera tillbaka floxen. :)
Toppen, will do! Får väl ta en bit i taget så som ni andra i tråden jobbar 😅 Om jag tar bort all mossa så kommer nog berget bli mer blottat (på den här sidan är det liksom gräs och mossa över hela, berget syns inte) men det kanske bara blir snyggt?

Screenshot_20220508-113652~2.webp

screenshot_20220508-113652-2-png.90491
 
Jag glömde vattna nyplanterat löjtnantshjärta igår. Idag var det en torr gul pinne kvar. Det gick verkligen fort :crazy: Och då regnade det ändå lite natten till igår.. Lite, men ändå. I ren desperation har jag vattnat den gula pinnen. Det kanske finns lite liv kvar trots allt. Man ska inte ge upp hoppet!
 
Den här rosen växer som om den gick på steroider.
IMG_20220508_133622.webp

Klippte ner den helt förra året, var kanske 20 cm kvar. Den fullkomligen exploderade!

Hur hade ni gjort, sparat den där den står eller byt ut den mot något annat?
Den växer som sagt helt sjukt mycket, hänger ut över gången om man inte är där och klipper typ varje vecka..
 
Grävt ännu mer idag, så har bara en etapp kvar av diket nu :) Sen kan jag börja på grönsakslandet och äntligen så sen:bump:

Är det någon som lyckas se och vet vad det är för träd på dessa bilder? Var svårt få en bra bild men är ett stort träd som kapats någon gång.
20220508_130450.jpg
 
Grävt ännu mer idag, så har bara en etapp kvar av diket nu :) Sen kan jag börja på grönsakslandet och äntligen så sen:bump:

Är det någon som lyckas se och vet vad det är för träd på dessa bilder? Var svårt få en bra bild men är ett stort träd som kapats någon gång.
Visa bifogad fil 90513
Dom två mörka stammarna till vä på bilden, kommer dom ifrån samma rot som den nedkapade? Det ser så ut på bilden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp