Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla jordgubbs, smultron och smulgubbar, är det samma för alla? Dvs man lägger på gödsel på hösten? Har hittat en smulgubbe som jag nu vill plantera men är osäker på om jag borde ta med lite gödsel?

Jag brukar använda lite gödslad plantjord (typ P-jord) närmast de nyplanterade jordgubbarna men gödslar inte extra förrän efter skörd. Då får jag några få goda gubbar även första året. Får de mycket gödning sätter de en massa blad och så får en vänta till nästa år för skörd.
 
Finns det något sätt att så färre tomater som jag kan praktisera nästa år? 🙈 .

Alternativt finns föreningen Anonyma Tomatplanteringsmissbrukare?
Jag behöver ca 25 plantor. Jag slutade räkna vid omplanteringen efter 50..
Jag fick in 48 plantor i mitt växthus förra året
Nu har jag köpt ett växthus till dubbelt så stort :o så jag kan odla fler sorter:D
Man kan aldrig ha för mycket tomater :p
 
Finns det något sätt att så färre tomater som jag kan praktisera nästa år? 🙈 .

Alternativt finns föreningen Anonyma Tomatplanteringsmissbrukare?
Jag behöver ca 25 plantor. Jag slutade räkna vid omplanteringen efter 50..

Jag fick in 48 plantor i mitt växthus förra året
Nu har jag köpt ett växthus till dubbelt så stort :o så jag kan odla fler sorter:D
Man kan aldrig ha för mycket tomater :p

Tomater är ju riktigt roligt! I år har jag dragit upp ca 250 plantor, men majoriteten ska säljas.
 
Idag har jag ägnat åt att gräva första delen av mitt dike och imorgon blir det ännu mer dikgrävande 😅 sen ska jag gräva grönsakslandet, massa grävande 😅
På konferensen jag var på fick jag en liten present som visade sig vara en påse solrosfrön, ska så dem också i år :D Är jättesolrosor som blir 3 meter höga, blir kul se dem växa!
20220507_154659.webp
 
Igår rensade jag kring rosorna i två planteringar och ska fortsätta med allmän rensning idag (samt ha på gödsel på relevanta ställen). Jag hoppas hinna köra kompostkvarnen också, dels behöver jag täckningsmaterial och dels är det rätt många nerblåsta grenar sedan i vintras som ska bort (torra, mindre grenar då, det är alltid några från lönnarna som blåser ner när det är storm).
 
Kämpar för att få behålla mina nässlor ute i ett buskage. Min man är alldeles för pedantisk och jag vill ha dom för insekternas del. På sikt, om vi får lite mer, även till nässelvatten.

Planen idag, gräva, vila, fika, gräva och få ner frön i jorden😁

Ni som har dahlior, har ni något annat tillsammans med dom?. Har sett jätteverbena till, mkt fint. Läste även någon som hade vallmo, så blommade vallmon innan dahliorna.

Ska fixa till och gräva till finrabatten idag + välja ut dom finaste fröna och dahliorna som ska dit ^^
 
Kämpar för att få behålla mina nässlor ute i ett buskage. Min man är alldeles för pedantisk och jag vill ha dom för insekternas del. På sikt, om vi får lite mer, även till nässelvatten.

Planen idag, gräva, vila, fika, gräva och få ner frön i jorden😁

Ni som har dahlior, har ni något annat tillsammans med dom?. Har sett jätteverbena till, mkt fint. Läste även någon som hade vallmo, så blommade vallmon innan dahliorna.

Ska fixa till och gräva till finrabatten idag + välja ut dom finaste fröna och dahliorna som ska dit ^^

Jag för samma kamp här, bevarar nässlorna i lagom mängd i en rabatt och en häck. Vi har magra jordar runt så de är ganska sällsynta vilt här. De är fantastiska vårprimörer!
 
Hur hanterar man när det är såhär igenvuxet? Det här är massor med mossflox som växer på berget men som ni ser är det massa gräs (?) som liksom växer insprängt i mossfloxen och det är ju sådär fint tycker jag!

Men samtidigt svårt att rycka bort utan att få med sig mossfloxen...

Har liknande problem på andra delar av berget där tex nävor växer upp mellan allt gräs..

PXL_20220508_075142486.PORTRAIT.webp
 
Senast ändrad:
PXL_20220508_074633650~2.webp


Funderar också på vad jag kan plantera i denna större jordskreva. Vill på sikt ha ett fantastiskt blommande berg! Vad tror ni om rhododendron? Eller har ni några andra tips?

Sen funderar jag på att plantera någon blommande marktäckare på avsatsen/platån ovanför. Får se lite vad som växer upp på andra delen av berget och kanske plocka något därifrån. Tror tex det finns en del backtimjan.
 
Hur hanterar man när det är såhär igenvuxet? Det här är massor med mossflox som växer på berget men som ni ser är det massa gräs (?) som liksom växer insprängt i mossfloxen och det är ju sådär fint tycker jag!

Men samtidigt svårt att rycka bort utan att få med sig mossfloxen...

Har liknande problem på andra delar av berget där tex nävor växer upp mellan allt gräs...
Gräva upp, rensa och sätta tillbaka mossfloxen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp