Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
Jag gjorde varmbänk i tre pallkragar hög låda för några år sedan. Isolerade m halm runt om. Hade ett pallkragelock i kanalplast. Det funkade superbra. Jag lade bara en trasmatta på locket när det fortfarande var minus (på natten).Jag har väldigt mycket frön kvar från förra året, men gav mig själv i alla fall en liiiten julklapp på den fronten. Visa bifogad fil 82616
Sen kom jag på att jag borde lära mig mer om varmbänkar. Kanske skulle jag testa att dra igång en sådan? Då är bara frågan, VAD är lämpligt att så i varmbänk? När gör man det och hur funkar det? Måste man täcka den eller går det bra utan? Täcka med vad? Glas eller fiberduk? Hur mycket behöver man vattna?
Om jag ska testa så blir det varmbänk i pallkragelåda. Läste nånstans att 2 kragar högt räcker gott, men kanske kan jag lika gärna ha 3 kragar högt om det av någon anledning är bättre?
Någon som har nån bra input?
Är det smidigare att ha två mindre växthus än ett stort?
Vad gäller bevattning så har jag solcellsdriven bevattning och håller bara koll på att det finns vatten i tunnanDet beror möjligen på vilka parametrar som ingår i smidigare, men generellt: nej. Ju större växthus, desto bättre luftväxling, desto bättre möjligheter att reglera temperatur. Två mindre gör att du har två ställen att vattna och att du dessutom lär behöva vattna och skugga ännu mer totalt sett pga värmen. Dvs i mitt tycke är större alltid = bättre när det kommer till växthus.
Edit: men två mindre (eller ett) litet växthus är ändå väldigt mycket bättre än inget alls! Också i mitt tycke. Jag har bara haft mitt i tre år, och nu hade jag lagt mig i fosterställning och gråtit och slagit med händerna i marken om jag skulle tvingas gå tillbaka till tiden utan växthus.
Jag har väldigt mycket frön kvar från förra året, men gav mig själv i alla fall en liiiten julklapp på den fronten. Visa bifogad fil 82616
Sen kom jag på att jag borde lära mig mer om varmbänkar. Kanske skulle jag testa att dra igång en sådan? Då är bara frågan, VAD är lämpligt att så i varmbänk? När gör man det och hur funkar det? Måste man täcka den eller går det bra utan? Täcka med vad? Glas eller fiberduk? Hur mycket behöver man vattna?
Om jag ska testa så blir det varmbänk i pallkragelåda. Läste nånstans att 2 kragar högt räcker gott, men kanske kan jag lika gärna ha 3 kragar högt om det av någon anledning är bättre?
Någon som har nån bra input?
Ja, jag har lärt mig från en väldigt nördig vän (=tror på vad hon säger) att de flesta plantor behöver 10 timmar dagsljus för att orka växa. På minbreddgrad blir det slutet av februari, men så behövs ju några dagar för att temperaturen ska sjunka till odlingsbart innan sådd också.man behöver ju också ljuset som börjar komma lite mer då
Varifrån? Verkar ju onekligen smidigt att kunna ställa undan.Den här ska få husera odlingarna när jag planterat om dem tänkte jag (tillsammans med IKEAs Hyllis):
Den går alltså att fälla ihop när en inte behöver den