Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag var jag på trädgårdsmässan
Det fanns massor av föredrag att lyssna på, jag hann inte med så många men det verkade finnas mycket intressant Enormt mycket att köpa! Fick med mig ett par Pelargonsticklingar, Dahlialökar, en svartbräken, kryddor och lite annat smått och gott trots att jag "inte skulle ha någonting". Byggde även ett litet bi-hotell av bambu i Naturskyddsföreningens monterÅh så kul! Var det bra föredrag? Fanns det mycket att köpa?
Jag tänker mycket på trädgårdsmat just nu. Alltså att äta sånt man har odlat i trädgården (eller fått av grannen, eller plockat i skogen eller whatever). Passar det här, eller borde jag starta en ny tråd?
Det fanns massor av föredrag att lyssna på, jag hann inte med så många men det verkade finnas mycket intressant Enormt mycket att köpa! Fick med mig ett par Pelargonsticklingar, Dahlialökar, en svartbräken, kryddor och lite annat smått och gott trots att jag "inte skulle ha någonting". Byggde även ett litet bi-hotell av bambu i Naturskyddsföreningens monter
Jag med! Kör påJag tänker mycket på trädgårdsmat just nu. Alltså att äta sånt man har odlat i trädgården (eller fått av grannen, eller plockat i skogen eller whatever). Passar det här, eller borde jag starta en ny tråd?
Pumpasoppa är väll standard, och ugnsbakad pumpa som du beskriver den är ju jättegott. Jag använder den lite som jag använder morot eller andra rotgrönsaker, den ligger liknande i smak tycker jag. Ingefära, citron och vitlök tycker jag passar och chili om man är lagd åt det hållet.Jag med! Kör på
Jag är t.ex. väldigt intresserad av att odla pumpa och vintersquash för dess fina lagringsegenskaper. Därför har jag testat pumpapaj med fetaost vilket var en höjdare! Om någon har ett toppenrecept på pumpa, dela gärna med er. Man äter ju inte det så mycket i Sverige. Min mor är uppvuxen med ugnsbakad pumpa med flingsalt, man äter den så som den är. Gottigott.
Det är ju därför vi odlar (oftast), för att få något ätbart.
På en av trädgårdscirkelträffarna bjöd en av de äldre damerna på en urgod paj. Det var helt enkelt röda och svarta vinbär blandat, på en smulig pajbotten.Röda vinbär är ju jättegott, man kan göra marmelad på dom med hallon och vanilj eller ha dom som fin dekoration på tårtor, du lägger upp hela kvisten otinad på tårdan blir jättefint. Svartavinbär blir en jättegod syrlig paj. Plommon blir super god sylt eller så kan man baka dom i ugnen med lite vanlij och socker på eller stoppa dom i en kaka. Röda och svarta vinbär är också goda i kakor. Krusbär är goda som paj och som marmelad med vanilj i (vanilj är ju gott med alla bär speciellt de syrliga). Kardemumma är smarrigt till syrliga bär med . Mmmmm!
Absolut.Jo, tyvärr. De flesta tulpaner tynar bort och blommar sämre ju äldre de blir. Några sorter stannar från år till år över längre tid. Apeldoorn är en sådan sort.
NEJ!!Här kommer jag igen med mina väldigt gröna fingrar
Äppelträden skulle behöva beskäras. Och även päronträdet. Kan man göra det nu? Och hur mycket kan man ta egentligen utan att trädet dör? Det känns som jag borde anlita en trädgårdsnisse för det här eller man kan inte göra totalfel
Vad beskär man med? En såg?
Till dom små grenarna fattar jag ju att jag tar den där häckbeskäraren eller vad det heter men till dom större grenarna?
Största abret är väl att jag inte har något växthus och än så länge inget land heller, men med sol som gassar på gården från tidig för middag till solnedgång en bra bit in på hösten (eller ja den försvinner ju inte helt på sommaren, men..) så borde det väl funka ändå tycker jag
Lalalalalala *ser inget* och sparade INTE länken
Jo krokus sprider sig, jag har sett trädgårdar som är helt proppfulla. Däremot vill de nog ha lite soligare än scilla och snödroppar. Krokus växer ju i de grekiska bergen och har det således ganska torrt och soligt. Vet inte hur de konkurrerar i gräsmattorna heller.Krokus-fråga: Varför sprider sig inte krokus som snödroppar och scilla i min trädgård? Är det fel på miljön, eller sprider sig inte krokus i någon trädgård? Bor i norra Mälardalen, Stockholms län.
Mina verkar komma upp lite här och där, men det stämmer nog som du säger att det beror mycket på förutsättningarna. Inte växer de som scillan.Jo krokus sprider sig, jag har sett trädgårdar som är helt proppfulla. Däremot vill de nog ha lite soligare än scilla och snödroppar. Krokus växer ju i de grekiska bergen och har det således ganska torrt och soligt. Vet inte hur de konkurrerar i gräsmattorna heller.