Det första vi ska ska göra trädgården när vi har flyttat in är att byta till ett högre staket runt trädgården och innanför staketet plantera en avenbokshäck. Jag har lite planer kring det som jag gärna tar emot synpunkter på. Det jag vill åstadkomma är gröna väggar, insynsskydd och förhindra att hundarna kan ta sig utanför tomtgränsen. Det är som bilden antyder en radhusträdgård och det är en hörntomt.
I dagsläget är det ett lågt vitt staket runtom med ett syrénbuskage tillsammans med några perenner i ett av hörnen (se bild). Den del som gränsar till grannen tänkte vi komma med våra blivande grannar om de går med på att förlänga planket syns i bild från uteplatsen utmed hela tomtgränsen. Jag hoppas och tror att de vill gå med på det eftersom de har exakt den lösningen mot deras andra granne och att få symmetri brukar ju alltid vara uppskattat.
Utöver det så har jag tänkt mig något av två alternativ:
1. Ha avenbokshäck fram till syrén och låta den fungera som en del av häcken - i övrigt avenbok runt om.
2. Ha häck fram till syrénen som (1) ovan, förutom den del som ligger mot grannen där jag kan skapa en grön vägg med hjälp av klätterväxter mot planket (givet att grannen tycker att det är en god idé att förlänga planket).
För närvarande lutar det åt 2 ovan. Men nu har jag börjat tänka om lite - kanske det blir lite plåttrigt? Jag vill ha så enhetliga "väggar" som möjligt, särskilt eftersom trädgården är så liten. Dessutom ligger syrénbuskaget - som är högre än vad bilden antyder - i västerläge vilket känns dumt ur kvällsolsperspektiv. Min fundering är nu att (gud förbjude) ta bort syrénerna för att kunna plantera häck ända fram till tomtgräns. Spontana tankar på det?