Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min pappa byggde en stor låda och fodrade med frigolit och ställde den på altanen. Där har han i säkert 15 år nu vinterförvaring av äpplen och potatis. När det är kallt ställer han med en hink varmvatten i lådan. Sen får man förstås byta vatten så ofra som behövs så det håller sig frostfritt.
I pappas trädgård finns inte mycket möss och råttor, vet inte hur det skulle funka här ute på landet, men det funkar jättebra för dem.
Jag har en stadig liten platslåda från IKEA som jag ställer påsarna i. Det får plats två fröpåsar i bredd. Frön jag tar själv har jag i kuvert eller zippåsar. Dem ställer jag också där.Har ni nån organisering på fröer? Jag har mina i zippåsar eller kaffefilter i en låda bara men jag skulle vilja ha nån bättre variant så man kunde ha lite översikt på vad man har
Det är väl bara att konstatera att det varit ett skitår för odling.Jag har rensat en hel del i tunneln, får se årets kalla sommar och med min ovana som ganska misslyckad. Det tog tid innan den var på plats pga strul med första tunneln som inte levererades i mars som utlovat, när den fortfarande inte kommit i maj sa jag upp den då jag fick veta att det skulle dröja till midsommar. I juli aviserar DHL att de har ett paket till mig, mycket riktigt så är det tunneln jag inte längre skulle ha!
Jag förklarade att den var avbeställd och att de fick köra tillbaka den till avsändaren. Ca en månad senare får jag ett inbetalningskort på tunneln! Jag ringer företaget som skickat fakturan, förklarar att jag vägrar betala för en vara som är avbeställd och aldrig levererad. En månad senare fick jag brev att de inte hade något krav på mig.
Tunneln jag köpte på ebay kom som utlovat men jag fick ju inte ut plantorna som planerat så resultatet blev ju sådär. Tomatillo kommer jag inte odla någon fler gång, växte som ogräs med inte en enda frukt. Möjligt den kräver handpollinering men det orkar jag inte hålla på med. Dålig utdelning av meloner, två små som knytnävar och ytterligare en hälften så stor. Jag har bara ätit en men den var god så jag hoppas den jag tagit in är det och plutten växer på sig lite till.
Väldigt få spetspaprikor, ingen chili. Dåligt med tomater och physalis. Ute fick jag ohyra på kålen men nu när det är kallare så ser det bättre ut.
Skicklighet min kära. Skicklighet!
Skicklighet min kära. Skicklighet!
Också här har sniglarna mumsat tomater.Det är väl bara att konstatera att det varit ett skitår för odling.
Tolv chiliplantor har ger 4 chilifrukter hittills och mina butternutpumpor har inte ens hunnit blomma! Trots att de förodlades i alldeles normal tid. Tomaterna har knappt mognat och jag har fått massor av små små sniglar som äter hål och mumsar i sig innanmätet på dem.
Det enda som vuxit väl är mangold, morötter, spenat och lök. Maken till lökar har jag aldrig haft förr.
Nya tag nästa år.
Vilken tunnel var det du köpte?Också här har sniglarna mumsat tomater.
Chili kommer en hel del på mina plantor. Ska försöka övervintra fyra plantor i år också.
Nu återstår att se om plasten håller ute över vintern eller om det blir till att köpa ny i vår. Den är fastsatt så rejält att det känns för krångligt att ta ner.
Dancover. Sambon har dock satt extra stöttning på insidan så mått pölproblem har jag inte.Vilken tunnel var det du köpte?
Min från Dancover ska jag ta av. Litar inte på att den håller. Den är så lös att detblir stora pölar uppepå när det regnar. Men jag planerade avtagning redan från början. Jag har lagt markstenar runt om och de är bara att vända bort och själva plasten sitter ju bara med kardborreband.
Det är första sommaren så det är en avläggare jag har. Är total nybörjare men har hjälp av pappa som hade en del bin fram till mitten på 80-talet. Så han är också rätt ringrostig. Så det är jättekul att få så mycket honung på bara en avläggare första sommaren. Nästa år blir det spännande att följa samhället hela säsongen och det kommer bli mycket mer jobb. Men det ser jag fram emot! Ska du skaffa bin nästa år?@Chili Så härligt det låter, jag blir helt bi-pepp! Kul att ha en kurs att se fram emot i vinter. Jag har kommit halvvägs genom boken som @Paddington hade vänligheten att ge bort, mycket lärorik men det känns som massor att lära sig! Men hoppas på att det går att lösa med hjälp från snälla mentorer. Hur länge har ni haft bikupor?