Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med hjälp av de här små kompisarna har fönsterlådorna på framsidan blivit lite färgsprakande igen, efter att ha huserat ett gäng tvärdöda petunior i lite för många veckor :o

245220334_10158376351415677_5187815566027799216_n.jpeg
 
Köpte även ett gäng vårlökar som jag tänkte plantera ut så småningom. Efter att ha läst de senaste sidorna här inser jag att jag absolut måste köpa ett lökjärn först dock!
Jag planterar mina vårlökar i gräsmattan. Sticker ner spaden och vänder en torva. Lägger ner lökar och vänder tillbaka torvan. Så har jag "alltid" gjort och det har funkat finfint.

(bara för att inte ge din nån ursäkt att vänta med planteringen ;) )
 
Jag planterar mina vårlökar i gräsmattan. Sticker ner spaden och vänder en torva. Lägger ner lökar och vänder tillbaka torvan. Så har jag "alltid" gjort och det har funkat finfint.

(bara för att inte ge din nån ursäkt att vänta med planteringen ;) )
Jag hade en idé om att sätta ut återanvändna påskliljor som våran gatusiffra i gräsmattan...men maken stoppade mig. Gräsrobotjäveln har ju en guidelina som går just där (och överallt). Skit, den hade jag inte tänkt på.
 
Jag planterar mina vårlökar i gräsmattan. Sticker ner spaden och vänder en torva. Lägger ner lökar och vänder tillbaka torvan. Så har jag "alltid" gjort och det har funkat finfint.

(bara för att inte ge din nån ursäkt att vänta med planteringen ;) )
Haha, ok då! Jag funderade faktiskt på att prova utan, men så pratade jag med pappa igår och till och med han - som av ren princip köper så lite prylar som möjligt - insisterade på att ett lökjärn behövdes :cautious: Jaja, jag behövde ändå beställa hem lite jord och en ny krukväxt så jag tog med ett sådant i den beställningen också!
 
Haha, ok då! Jag funderade faktiskt på att prova utan, men så pratade jag med pappa igår och till och med han - som av ren princip köper så lite prylar som möjligt - insisterade på att ett lökjärn behövdes :cautious: Jaja, jag behövde ändå beställa hem lite jord och en ny krukväxt så jag tog med ett sådant i den beställningen också!
Jag kör spade. Det har gått finfint i massa år. Tror inte ens min mamma har ett lökjärn utan kör spade trots många lökar varje år.
 
Haha, ok då! Jag funderade faktiskt på att prova utan, men så pratade jag med pappa igår och till och med han - som av ren princip köper så lite prylar som möjligt - insisterade på att ett lökjärn behövdes :cautious: Jaja, jag behövde ändå beställa hem lite jord och en ny krukväxt så jag tog med ett sådant i den beställningen också!
Här fungerar inte lökjärn öht, jag har haft sönder två men så är det lerjord.
 
Det här med egna frön från rödbeta... Ska de stå ute i evigheters evigheter eller måste jag klippa av dem och torka dem...?
IMG_20211011_120024_6.jpg
 
Jag är verkligen så himla imponerad av Lokförare Bergfälts jätteärt. Så fin! Och jag är sååå tacksam över att @Lillgrådis skickade nytt utsäde när första gänget totaldog.

Bild från idag.
Visa bifogad fil 78012
De blommar och blommar och blommar! :heart

Sparar lite utsäde till nästa år...men resten äts upp!

Ja vad roligt att de hann leverera! Jag hann få en lite mindre andra skörd också här men nu har de gett upp för säsongen. Men en del är arkiverade i frysen också.
 
Mitt första år med dahlior och har grävt upp knölarna idag -kan dom vara såhär eller är det för mycket jord kvar? Bör jag försöka få bort mer?

8B0C6DFB-93BE-4E29-AA73-F84307CDF7E1.jpeg


Hur länge låter ni dom ligga i rumstemp och torka innan ni stoppar undan dom svalt o mörkt? Och lägger ni dom i nåt -sand/ spån eller liknande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
343
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp