Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har möss hittat in till växthuset och till pallkragen med sommarmorötter. Ingen större katastrof, men jag matar hellre mina egna djur med det jag odlar än mössen.

Växthuset kräver machete för att ta sig in i och är kraftigt eftersatt i år. Det kliar i fingrarna. Trots att det bara är början av september så vill jag bara dra ut precis allt och börja om på nytt. Fullständigt överväxt och plantor som bara drar nya skott istället för att ägna energi åt frukten.
 
Idag har jag möblererat om i en rabatt. Rosorna kom inte riktigt till sin rätt med stäppsalvian, som växt sig alltför stor, framför. Så nu är där bara lavendel och Hakonegräs framför rosorna. Stäppsalvian fick ta Isopens plats mellan rosorna. Isopen i sin tur fick flytta till en annan rabatt där den kan få härja bäst den vill. Hade det inte varit för att humlorna verkligen älskar Isopen så hade jag nog hivat den. Den var ett felköp, jag skulle haft Anisisop som är mycket snyggare.

I eftermiddags var vi till en jättemysig plantskola, fikade på deras café och köpte ett rödbladigt prydnadskörsbärsträd som jag har trånat efter länge. Det blev superfint i en halvfärdig ny rabatt.
 
Hoppas på egen äppelmust i år...
DSC_0260.webp
 
:nailbiting:
Min bror säger mangold e super som stuvad lr gratinerad :) har själv inte hunnit testa ännu.

Så roligt med höns, vill också :love:
Jag gjorde en supergod paj! Grovhackade mangoldbladen som jag stekte med rödlök, vitlök, en buljongtärning och peppar. I pajen hade jag också några halverade små tomater samt små förkokta broccolistjälkar. I äggstanningen ca 1 dl riven prästost och parmesanost plus lite "fetaost" (Oriental White, saltare och krämigare!). Succé hos vuxna och barn. :)
 
Oj vad jag inte tar hand om trädgården just nu. Två stora solrosor välter men lever ännu och tänker blomma, orkar inte fixa stolpar. Två andra solrosor står stolt på ca 3 m höjd. :up:

Har inte klippt gräset på länge pga kass gräsklippare. Men nu har vi fått veta vad som är fel på den så nu kan vi köpa delar och laga, och förhoppningsvis håller drivremmen mer än en klippning framöver. Det vore så härligt! Har ju en gå-bakom men den har vi inte orkat dra fram, men borde verkligen lufta den inne i landet nu. Åkgräsklipparen går inte in där ändå.

Det positiva nu är att hönsen äter kållarver, de är bara i rastgården ännu men jag kan plocka och ge dem. Det känns lite bättre kretsloppigt än att bara mosa sönder dem. Dock är larverna så himla många så jag har plockat in en hel del grönkål innan den helt förgås. Ska frysa ner den... snart. :cautious:Hoppas de inte går in i huvudena på vitkålen, de verkar i övrigt klara av att växa vidare med lite tillsyn ibland. Lever också på hoppet att grönkålen kommer igen så plantorna får stå kvar även om bladen börjar bli riktigt ätna på.
 
Någon som vet hur smulgubbar smakar? Är de mycket godare än vanliga jordgubbar eller ungefär samma? Köpte smultronplantor via Tradera och funderar på att även köpa några smulgubbsplantor.
 
Någon som vet hur smulgubbar smakar? Är de mycket godare än vanliga jordgubbar eller ungefär samma? Köpte smultronplantor via Tradera och funderar på att även köpa några smulgubbsplantor.

Jag köpte några plantor när vi bodde i vårt gamla hus. Bären blev hårda och smakade inget vidare. Jag gav det ett par säsonger, sen rev jag bort dem.
Jordgubbarna trivdes utmärkt intill, så det borde varit sorten som inte var något bra.
 
Smulgubbar verkar inte vara en given hit så jag hoppar över att plantera sådana, åtminstone nu i höst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp