Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina som jag börjat spara till utsäde är torrare/skrumpnare men har också små prickar, inget jag hade lagt märke till om jag inte tittat efter särskilt nu men jag kan inte tänka mig att det är något att oroa sig för. Jämförde med Lokförare Bergfält och jag tycker där var lite småprickar också men möjligen fler på Märta.
Skönt att höra att fler ärtsorter har prickar :)

Hjärnan får nog lite kortslutning när man öppnar skidan och man trott att det är en ärtsoppe-ärta man odlat...

De ärtor jag petade ner i jorden innan i år var ju säkert prickiga, men det har jag inget minne av nu :o
 
Skönt att höra att fler ärtsorter har prickar :)

Hjärnan får nog lite kortslutning när man öppnar skidan och man trott att det är en ärtsoppe-ärta man odlat...

De ärtor jag petade ner i jorden innan i år var ju säkert prickiga, men det har jag inget minne av nu :o
Jag fick den som gåva vid en föreläsning. Under namnet Märtas gråsockerärt.
Så ärtsoppa - njae. Mer sockerärt. Dvs godis :)
 
Var på vift förra veckan och min nya hobby är att då besöka plantskolor. Kom hem med två mormorshallon, två blåbärsplantor och två alunrot. :) Mycket nöjd! Det var den sjukt fina alunroten Midnight rose och en namnlös som påminner om Marmalade men lite lite mindre orange.

Funderar på om vi ska upprätta någon slags hallon"vägg" i gräsmattan och bygga på till en riktig odling. Lilleman älskar hallon nämligen. :)

Igår hämtade vi också hem våra alldeles egna marodörer, fyra Hedemorahönor. :heart Små och söta och börjar nog värpa nästa år. Och så ska de få producera en massa gödsel, hehe.
 
Just det. Vill gärna ha tips på hur ni äter mangold? Jag har inte rört min och vissa plantor börjar blomma nu. Jag frös ner mangold förra året och det blev inte alls gott när jag använde det i maten, så har blivit lite avskräckt. Har inte jättemycket så vill bara göra åt det och göra plats för annat.
 
Just det. Vill gärna ha tips på hur ni äter mangold? Jag har inte rört min och vissa plantor börjar blomma nu. Jag frös ner mangold förra året och det blev inte alls gott när jag använde det i maten, så har blivit lite avskräckt. Har inte jättemycket så vill bara göra åt det och göra plats för annat.
Bladen kan du äta färska eller förvällda som spenat och stjälkarna som du repat av bladen från kan du förvälla och äta som sig själv med en klick smör och lite salt eller tillsammans med maten som vanlig vanlig förvälld grönsak.
 
DSC_0087.webp

Rosenbågen kom på plats förra helgen och då planterade jag en klematis på varje sida.
 
På andra sidan huset har vi grävt för nytt avlopp och vatten samt dränerat så där har det sett ut som hej kom och hjälp mig under en tid men nu är iaf kratern igenfylld. Nu ska bärlagret ligga och gotta till sig över vintern, till våren ska vi bygga upp murade odlingsbäddar och lite spaljéer och lägga singel och skiffer.

Innan dess har vi dock en hel del annat att ta tag i, bla gräva ur en rabatt som ligger intill husgrunden som också ska få singel, fylla på jord och så gräs där grävmaskinen kört sönder gräsmattan, sätta tillbaka staketet samt lägga tillbaka delar av den gamla stenläggningen. Så vi har att göra, skönt med brittsommarvärme iaf när det ska trädgårdsarbetas :)
 
Ni kan bespara er en resa till Jem&fix,inget att ha o mycket dyrare/lök än Lidl.
Jag blev så velig på Lidl ang vad,färg mm så ingen lök ville följa med mig hem.
 
Just det. Vill gärna ha tips på hur ni äter mangold? Jag har inte rört min och vissa plantor börjar blomma nu. Jag frös ner mangold förra året och det blev inte alls gott när jag använde det i maten, så har blivit lite avskräckt. Har inte jättemycket så vill bara göra åt det och göra plats för annat.
Jag använder den som sallad
 
Just det. Vill gärna ha tips på hur ni äter mangold? Jag har inte rört min och vissa plantor börjar blomma nu. Jag frös ner mangold förra året och det blev inte alls gott när jag använde det i maten, så har blivit lite avskräckt. Har inte jättemycket så vill bara göra åt det och göra plats för annat.
Jag kan tycka att man behöver se till att den är ordentligt genomkokt. Den är mer svårkokt än man kan tro.

Jag odlar mest Bright Light Silver som får breda vita stjälkar. Stjälkarna är godast!
Jag gör paj med fetaot. Eller skär i strimlor, kokar ordentligt och rör ihop med lite chreme fraiche och örtsat till "sallad" att äta med t.ex. kött.

Annars är den en stapelgrönsak i soppor, wok och grytor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 093
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp