Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har köpt en sommarstuga! Så jag kommer hänga en del i denna tråden. :)

Tomten är inte så stor men runt 750kvm så lite plats finns det för planteringar! Jag har aldrig haft trädgård innan så kommer säker göra en massa konstigheter och felaktigheter men tänker att förr eller senare växer väl nåt upp iaf. :D

vi ska börja med att plocka ner 3 träd och ett par taggiga buskar. Sen ska det planteras en hel del till våren! Plommonträd och körsbärsträd finns och kommer behållas!

Visionen för trädgården är att den ska vara ätbar och vacker, inget förutom rosor får vara taggigt.:angel:

Äppelträd Aroma, röda vinbär, sommarhallon, rabarber och jordgubbar är väl prio när våren kommer!
Aroma, bästa äpplet! :love:
 
För några år sen planterade vi en murgröna och en clematis vid mjölkrummet på ladugården. Idag kom min man på att han sett liknande såna riva fasader på byggnader på jobbet, så dessa två plantor fick vackert flytta på sig. Nu får de istället klättra på vårt staket. Passade på att både flytta och kasta jordgubbsrevor. 5 pallkragar är det nästa år med blandade sorter, så jag kommer få kasta jordgubbsrevor för fullt nästa år för jag började med två pallkragar i somras. De trivs för bra helt enkelt :nailbiting::o
 
DSC_0005.webp

Pilligt!
 
Mina körsbärstomater går bonkas för tillfället! Såååååå mycket tomater på gång. Gröna fortfarande men snart så :love:

Har även gräslök, rädisor, purjolök, vårlök, dill och persilja i min lilla inhägnad för att skydda mot fåglar och possums!

20200912_151749.webp




På verandan har jag gräslök, basilika, persilja och mer dill!
 
Ska beställa lite fröer. Dels till en äng, har en påse blandat från Naturskyddsföreningen. Bra sorter där men behöver nog för ett par kvadrat till. Nån av impectas blomsterängsblandningar eller prästkrage+blåklint tro?
Sen blir det lite till min torrängsrabatt också.
 
Jag har planterat rosa scillor under äppleträdet idag! Drivor av scillor under träd är så intensivt förknippat med våren för mig, och rosa såna har jag aldrig sett förut. Nu börjar jag fundera på om jag köpte lite för få lökar. Borde jag shoppa ännu fler? :nailbiting:
scilla har en tendens att föröka sig alldeles på egen hand. Du börjar md några stycken. Fem år senare är hela gräsmatan full
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp