Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle ha fått ordning på trädgårdsboken till årsskiftet, var planen. :D

Den är knappt påbörjad. :cautious:

Men ååå vad jag längtar till att kunna skriva ner alla arter i trädgården i boken och vad vi planterat eller kommer plantera och vad vi odlar för att äta...!
IMG_20190210_195147.webp

Frösådderna har fyllts på med årets första blomsterfröer idag: stor vit blomstertobak som var en favorit förra året, lejongapsranka/maurandia som är ett nytt test men som borde kunna bli dekorativ i växthuset. Blomsterlönn och browallia för inomhusbruk. Blå klockranka som är en annan favorit.

Och så några ynka fröer till rosa lite lägre blomstertobak. Fattar inte varför de måste vara så snåla med en del portioner av de där yttepyttesmå fröerna, de är svårhanterade som det är så hade varit bra med några fler "i reserv".

Men huvuddelen av sådderna hittills är tänkta till köksträdgården: Fem sorters chili, paprika, två sorters kronärtskocka, rotselleri, aubergine och purjo. :d

OM min kropp vill samarbeta med mig ska jag försöka dra igång lite sådd i veckan som kommer. Senare än förra året, men det går säkert bra ändå. Det får bli lite gula tomater och några paprikor till att börja med, så får vi se sen.
Vet inte när jag ska så rabarberfrön, när det är bäst att börja med dem. De är ju lite mer långstidsprojekt, behöver inte vara klara till i sommar eftersom de inte ska skördas förrän nästa sommar som tidigast...

Men en fundering. Har inte gjort så tidigare, men funderar på att testa att ha plantjord i botten på krukorna jag sår i och lite såjord uppepå. Någon har sagt att det är en bra ide. Frågan är bara hur tjockt lager med såjord man behöver ha?

Jag gör nästan alltid så att jag grundar med vanlig plantjord, mest för att det brukar vara den jag har mest gott om, och att jag inte vill slösa upp all såjorden på en gång om jag har lite större krukor. I år har jag bara haft en liten ynklig 18 liters påse såjord, så hade jag bara tagit av den hade den snart varit slut.

Brukar toppa med kanske ett par centimeter såjord och sedan (om det inte är ljusgroende) strössla över lite såjord när jag duttat ut fröerna på det.

OM min kropp vill samarbeta med mig ska jag försöka dra igång lite sådd i veckan som kommer. Senare än förra året, men det går säkert bra ändå. Det får bli lite gula tomater och några paprikor till att börja med, så får vi se sen.
Vet inte när jag ska så rabarberfrön, när det är bäst att börja med dem. De är ju lite mer långstidsprojekt, behöver inte vara klara till i sommar eftersom de inte ska skördas förrän nästa sommar som tidigast...

Men en fundering. Har inte gjort så tidigare, men funderar på att testa att ha plantjord i botten på krukorna jag sår i och lite såjord uppepå. Någon har sagt att det är en bra ide. Frågan är bara hur tjockt lager med såjord man behöver ha?

Jag gör så endast med kryddor och annat jag inte förväntar mig att plantera om. Chili/paprika mår bra av flera omplanteringar, där blandar jag bara perlit och sand i vanlig jord, voila så har jag såjord. Samma med tomaterna, de förväntar jag mig att skola om.

Senast ändrad:
Jag gör nästan alltid så att jag grundar med vanlig plantjord, mest för att det brukar vara den jag har mest gott om, och att jag inte vill slösa upp all såjorden på en gång om jag har lite större krukor. I år har jag bara haft en liten ynklig 18 liters påse såjord, så hade jag bara tagit av den hade den snart varit slut.

Brukar toppa med kanske ett par centimeter såjord och sedan (om det inte är ljusgroende) strössla över lite såjord när jag duttat ut fröerna på det.

Använder du vermiculit till de ljusgroende? Jag tyckte det gjorde skillnad, annars fick man vara så petig med att det inte skulle bli torrt i ytan.

Jag har faktiskt skaffat en liten påse vermiculit för första gången i år, och ändå inte kommit mig för att använda det ännu. :crazy: De minsta mikroskopiska fröerna var vit blomstertobak och de grodde som ogräs i fjol, men det hade säkert varit smart att ha vermiculiten till dem. Och till rotsellerin. Tur att jag har några fröpåsar kvar att öva på i år. :idea: :laugh:

De flesta sådderna har i alla fall kommit in i ett miniväxthus eller fått plast över sig, så hindrar det också lite uttorkning.

Jag har varit ute och arbetat i (den blivande) trädgården! Påbörjat grävning av en halvcirkel ut mot tomtgränsen där det ska stå ett äppelträd i centrum.

Meningen var att anlägga gräsmatta förra året men det blev inte så för det kom annat i mellan och tur var väl det med tanke på sommarens torka!
Så nu har vi bestämt att vi, för att inte ta oss vatten över huvudet, börjar med att anlägga gräsmatta på husets baksida som också känns som det lättaste projektet. Och då försöker vi att så så tidigt som möjligt och innan dess ska jag försöka få bort en stor stenklump från berg/jordväggen. Vi är osäkra på om den hänger löst eller om den sitter ihop med berget så då tar vi väck den. Sen ska halvcirkeln grävas färdigt och underlaget ska jämnas ut. Och sedan är det dags att beställa ut jord!:bump:

Jag har varit säker på att jag vill ha plattor runt bakgrunden men nu börjar jag överväga sjösten ändå, vad tycker ni bäst om?

Frösådderna har fyllts på med årets första blomsterfröer idag: stor vit blomstertobak som var en favorit förra året, lejongapsranka/maurandia som är ett nytt test men som borde kunna bli dekorativ i växthuset.

Åh, Lejongapsranka är en av mina favoriter! Min kära mor har varje år en ampel med lejongapsranka i sitt inglasade växthus, den blir 2-3 meter lång (släpar i golvet) och översållad av blommor! :love:
Lejongapsranka.webp

Mitt tunnelväxthus (dancover, köpt förra året) rasade under 1,5 dm blötsnö. :meh: Surt, men så går det när en skjuter upp skottandet till dagen därpå.

Eftersom jag redan sått saker som vill bo i växthus :angel: bestämdes att vi köper en ny, förhoppningsvis lite stabilare historia. Så snart dimper ett Tor 300 ner på gården!

I år har vi dessutom ingen nyfödd bebis att anpassa livet till utan en ganska hanterbar ettåring. Har alltså gott hopp om att vi ska hinna med lite ordentligt underarbete så att vi får ordentligt plant där huset ska stå. Mycket pepp inför våren!

Åh, Lejongapsranka är en av mina favoriter! Min kära mor har varje år en ampel med lejongapsranka i sitt inglasade växthus, den blir 2-3 meter lång (släpar i golvet) och översållad av blommor! :love: Visa bifogad fil 25284

Wow vad härligt! Precis så fantiserar jag ju om att det ska vara. :love: Måste ha fått för mig detta redan förra året för jag hittade fröpåsen bland högarna som en glad överraskning. Bland, eh, flera glada överraskningar av fjolårets "bra att ha"-köp.

Jag har vermikulit eller det där perlit kommer inte ihåg. Fukthållande iallafall och sedan plastfolie som jag sticker några hål på spänt över. Fungerade jättebra, fröna torkade inte ut och grodde fint :).

Vermikulit är de som är lite beiga, perlit är vita. Jag blandar perlit i vanlig jord för att få bättre struktur till chilin, de vill ha det lite luftigare kring rötterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar