Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OM min kropp vill samarbeta med mig ska jag försöka dra igång lite sådd i veckan som kommer. Senare än förra året, men det går säkert bra ändå. Det får bli lite gula tomater och några paprikor till att börja med, så får vi se sen.
Vet inte när jag ska så rabarberfrön, när det är bäst att börja med dem. De är ju lite mer långstidsprojekt, behöver inte vara klara till i sommar eftersom de inte ska skördas förrän nästa sommar som tidigast...
Men en fundering. Har inte gjort så tidigare, men funderar på att testa att ha plantjord i botten på krukorna jag sår i och lite såjord uppepå. Någon har sagt att det är en bra ide. Frågan är bara hur tjockt lager med såjord man behöver ha?
Jag gör nästan alltid så att jag grundar med vanlig plantjord, mest för att det brukar vara den jag har mest gott om, och att jag inte vill slösa upp all såjorden på en gång om jag har lite större krukor. I år har jag bara haft en liten ynklig 18 liters påse såjord, så hade jag bara tagit av den hade den snart varit slut.
Brukar toppa med kanske ett par centimeter såjord och sedan (om det inte är ljusgroende) strössla över lite såjord när jag duttat ut fröerna på det.
Frösådderna har fyllts på med årets första blomsterfröer idag: stor vit blomstertobak som var en favorit förra året, lejongapsranka/maurandia som är ett nytt test men som borde kunna bli dekorativ i växthuset.
Jag har vermikulit eller det där perlit kommer inte ihåg. Fukthållande iallafall och sedan plastfolie som jag sticker några hål på spänt över. Fungerade jättebra, fröna torkade inte ut och grodde fint .Använder du vermiculit till de ljusgroende? Jag tyckte det gjorde skillnad, annars fick man vara så petig med att det inte skulle bli torrt i ytan.
Åh, Lejongapsranka är en av mina favoriter! Min kära mor har varje år en ampel med lejongapsranka i sitt inglasade växthus, den blir 2-3 meter lång (släpar i golvet) och översållad av blommor! Visa bifogad fil 25284
Jag har vermikulit eller det där perlit kommer inte ihåg. Fukthållande iallafall och sedan plastfolie som jag sticker några hål på spänt över. Fungerade jättebra, fröna torkade inte ut och grodde fint .
Tyst med digJust ja, Wexthuset har fri frakt just nu (gäller tom idag). Just sayin'...