Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är nybörjare vad gäller odling. Hade ett stort land i trädgården när vi köpte huset som var helt igenvuxet så vi fräste upp det och sådde gräsmatta. Ångrar det idag såklart (9 år senare) men när man var 23 och med en liten bebis fanns det andra prioriteringar helt enkelt. Nu är barnen lite större och gräsmattan går åt till studsmatta och fotbollsspelande. Så mitt land får nog tyvärr vänta ett par år till.
Men vi har några pallkragar och lite annat som man får nöja sig med sålänge.
Har ni några tips på bra saker att odla i pallkragar? (har 7 stycken).

En brukar jag ha krasse och luktärtor i, älskar dem! Och de växer upp fint mot ett armeringsnät mot grannen. Och två är vigda till jordgubbar.

Har provat potatis, gurka, zucchini, sallad, lök. Potatis och gurka blir det i år igen. Om jag inte sätter potatisen i hinkar i stället. Zucchini är roligt, men vi använder det inte speciellt mycket. Löken gick dåligt. Vet inte vad jag gjorde för fel (purjo) men de blev himla små. Sallad är kul men drar till sig sniglar. Ruccola blir det småhål i. Vet inte vilket djur det är som gör dem.

Vi är nybörjare vad gäller odling. Hade ett stort land i trädgården när vi köpte huset som var helt igenvuxet så vi fräste upp det och sådde gräsmatta. Ångrar det idag såklart (9 år senare) men när man var 23 och med en liten bebis fanns det andra prioriteringar helt enkelt. Nu är barnen lite större och gräsmattan går åt till studsmatta och fotbollsspelande. Så mitt land får nog tyvärr vänta ett par år till.
Men vi har några pallkragar och lite annat som man får nöja sig med sålänge.

En brukar jag ha krasse och luktärtor i, älskar dem! Och de växer upp fint mot ett armeringsnät mot grannen. Och två är vigda till jordgubbar.

Har provat potatis, gurka, zucchini, sallad, lök. Potatis och gurka blir det i år igen. Om jag inte sätter potatisen i hinkar i stället. Zucchini är roligt, men vi använder det inte speciellt mycket. Löken gick dåligt. Vet inte vad jag gjorde för fel (purjo) men de blev himla små. Sallad är kul men drar till sig sniglar. Ruccola blir det småhål i. Vet inte vilket djur det är som gör dem.
Purjolök började jag förodla för en månad sen, den tar lång tid på sig. :) vad äter ni mycket av? Försök utgå från det. Tomat?

Purjolök började jag förodla för en månad sen, den tar lång tid på sig. :) vad äter ni mycket av? Försök utgå från det. Tomat?

Tomater har jag provat i kruka flera år. Tycker aldrig de blir bra. Mognar in på hösten när vädret börjar bli sämre och de får bruna ”förhårdnader” på skalen. Eller så är de grön-röda.

Sitter på Impecta nu. Hur ska man kunna begränsa sig?!
Mangold, purjo, rödbeta, flera petunior, krasse, chokladblomma, sommarmorot ligger i korgen nu.
Funderar på brysselkål... är det svårt att odla?

Betor är så gott och lättodlat - jag gillar särskilt varianten gulbeta som jag tycker kan vara svårt att hitta i affärerna. Och så vill jag prova vitbeta också i år. Sockerärter är ett måste! Bättre än godis att bara koka upp snabbt, hälla på lite olivolja och flingsalt. :love: :d Lättodlade de också. Finns även lågväxande om man inte pallar hålla på med stöd att klättra på. Bondbönor tar lite plats men ack så gott det är, det också.

Vill du ha något väldigt lättodlat att kunna skörda så här års, så är jordärtskocka också mums att göra soppa på eller ha i gratänger. Men de blir rätt yviga och kan sprida sig så kanske knepigt om man vill maxa odlingsytan. Purjon behöver du vara frikostig med gödning för att den ska ta sig men kommer den igång så är den trevlig och kan skördas jättelänge.

Kryddörter - persilja, dill, gräslök? Så lyxigt att bara gå ut och klippa i stora mängder.

Jag delar för övrigt din fundering - hur ska man kunna begränsa sig... Sitter och ritar på årets planering och tycker jag har fått med allt i mina sju stora odlingslådor + växthuset och så "men nej, nu har jag ju glömt plats för squashen!" "Och sparrisen". "Och bönorna?!" "Och var ska rotsellerin och kronärtskockorna trängas in - eller majsen?"

Betor är så gott och lättodlat - jag gillar särskilt varianten gulbeta som jag tycker kan vara svårt att hitta i affärerna. Och så vill jag prova vitbeta också i år. Sockerärter är ett måste! Bättre än godis att bara koka upp snabbt, hälla på lite olivolja och flingsalt. :love: :d Lättodlade de också. Finns även lågväxande om man inte pallar hålla på med stöd att klättra på. Bondbönor tar lite plats men ack så gott det är, det också.

Vill du ha något väldigt lättodlat att kunna skörda så här års, så är jordärtskocka också mums att göra soppa på eller ha i gratänger. Men de blir rätt yviga och kan sprida sig så kanske knepigt om man vill maxa odlingsytan. Purjon behöver du vara frikostig med gödning för att den ska ta sig men kommer den igång så är den trevlig och kan skördas jättelänge.

Kryddörter - persilja, dill, gräslök? Så lyxigt att bara gå ut och klippa i stora mängder.

Jag delar för övrigt din fundering - hur ska man kunna begränsa sig... Sitter och ritar på årets planering och tycker jag har fått med allt i mina sju stora odlingslådor + växthuset och så "men nej, nu har jag ju glömt plats för squashen!" "Och sparrisen". "Och bönorna?!" "Och var ska rotsellerin och kronärtskockorna trängas in - eller majsen?"

Någon form av bönor blir det i år. Hoppar nog luktärtorna och gör plats för bönorna där i stället. Har ändå luktärtor som perenner på ett annat ställe i trädgården.
Rödbeta ligger i korgen, likaså dill. Gräslök (och jag tror vi även har persilja. Har varit och ändrat i den pallkrage endel så jag kommer knappt ihåg vad jag har kvar) har vi.

Jag drömmer om att jobba 50% och ha en liten gård där jag driver en Mandelmann-light version. Jag blir så inspirerad av dem!

Har ett hallonland sen förra ägarna, men det är buskigt och det är svårt att komma åt dem från ena hållet. Planerade för tätt så man kan inte gå mellan (är två rader med buskar). Hallonen är dessutom rätt små och många blir grådaskiga och som alltid innehåller endel larver. Bakom boden har vi några som spridit sig dit (?) som har stora jättefina hallon. Funderar på att riva upp hela landet och köpa nya buskar när jag såg Mandelmanns fina hallon i tisdags.

Jag är så sugen på att ta in mina fikonträd nu. De har stått i en oisolerad bod under vintern och jag är livrädd för att de ska ha dött. Såg idag att några grenar blivit lite rynkiga, men inte alla. Några är lite gröna i topparna av kvistarna. Hoppas det är ett tecken på att de fortfarande lever.
Pelargonerna ser stendöda ut allihopa tyvärr. Grenarna har torkat in och är mjuka. Skit, men så har det varit varje år. Har inga bra övervintringsmöjligheter här tyvärr. Har en källare som är varm, en oisolerad bod med fönster och ett oisolerat mörkt garage. Har provat alla varianter men de dör oavsett. Är inte jätteroligt att ta in utekrukor och ha inomhus hela vintern heller.

Luktärter som är perenner @Ajda , vet du vad det är för sort? :) Trodde inte att det fanns. Eller är det rosenvial möjligen du har? Liknande blomma men utan doft?

Nu tog jag äntligen tag i första delen av förodlingen. Detta sattes ner idag:

förodling 2019 - mindre.webp

+ tre krukor persilja och en kruka ramslök.
Totalt blev det 20 tomater, 10 olika sorter. Får se om allt kommer upp!
Resten av brättet fylls av mer gurka och lite annat om ca en månad.

Jag var på plantagen och tänkte köpa lite fröer nu. Ingen roligt utbud alls. Åkte hem tomhänt och beställer från Impecta i stället. Har fröer för 600kr i inkorgen men måste begränsa mig. Morötter och annat som sås direkt i jord behöver jag ju knappast köpa i februari :idea:

Såg ni på nyhetsmorgon idag? Michael Bindefeldt, Victoria Skoglund och en man som jag inte minns namnet på diskuterade fröer. Victoria sådde alltid doftliljor. Någon som testat dessa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar