Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte om dig längre :cautious:;)

Det är ju attans att jag aldrig verkar kunna hitta växten för mig.

Hittade färdiga citron och andra citrusfrukter på plantagen, men de kostade 500 kr/st, vilket jag inte anser är dyrt för man vad man får, men jag har lagt ca 20 000 på hästen senaste månaden och än är vi inte klara än. Och jag är ju ändå student... Jag måste försöka vara lite ekonomisk! Meeeen så fina de träden var!

Ingen som vet hur långt tid det tar innan de är sådär fina träd på ca 50 cm i höjd? Säkert flera år va? Bananplantan kändes enkel eftersom den blev stor på typ 3 månader.
Jag har citronträd som är ca 5 år, dom är över 1.70-1.80 och toppade. Så jag tror att dom går relativt fort att få upp från frö. Jag har adopterat mina så jag vet inte exakt. :D

Jag tycker inte om dig längre :cautious:;)

Det är ju attans att jag aldrig verkar kunna hitta växten för mig.

Hittade färdiga citron och andra citrusfrukter på plantagen, men de kostade 500 kr/st, vilket jag inte anser är dyrt för man vad man får, men jag har lagt ca 20 000 på hästen senaste månaden och än är vi inte klara än. Och jag är ju ändå student... Jag måste försöka vara lite ekonomisk! Meeeen så fina de träden var!

Ingen som vet hur långt tid det tar innan de är sådär fina träd på ca 50 cm i höjd? Säkert flera år va? Bananplantan kändes enkel eftersom den blev stor på typ 3 månader.
IKEA brukar ha billiga citrusar och du såg väl att bananen skjuter nya skott? Nu tycker du väl lite om mig, igen? ;)

IKEA brukar ha billiga citrusar och du såg väl att bananen skjuter nya skott? Nu tycker du väl lite om mig, igen? ;)
Ja, ok då! ;) Jag måste köpa värmematta bara... Fanns på impecta för 349 kr. Jag funderar på om det är värt det eller inte. Den värmemattan gjorde så att jorden kom upp i 25 grader, men bananen vill ha 25-30, så det kanske är värt att köpa något som blir lite varmare istället då tänker jag.

Jag får kika på Ikea nästa helg. Denna helg är det soffläge som gäller. Kanske lite pluggande oxå. (Vem försöker jag lura, klart fan jag ska plugga, säkert flera timmar med!!).

Jag har citronträd som är ca 5 år, dom är över 1.70-1.80 och toppade. Så jag tror att dom går relativt fort att få upp från frö. Jag har adopterat mina så jag vet inte exakt. :D
Åh vad coolt!
Jag skulle gärna ha någon dvärgvariant och inte sådan som man köper i affär, men vet i tusan vart jag ska få tag på frön då
Jag har lite för dåligt med plats för en stor variant :p

Är sugen på den här https://www.impecta.se/sv/artiklar/krukmakare-original.html
Någon som har använt den, eller liknande för att göra egna krukor till försådd?
Det går i princip lika bra att använda en ölburk/konservburk om du är sugen på att prova :) men inte lika snyggt som en sån där förstås :p

Personligen har jag lite svårt för tidningspapperskrukor, de brukar gå sönder innan jag hinner skola om, men det kan ju lika gärna bero på att jag är seg eller försår för tidigt.

Det går i princip lika bra att använda en ölburk/konservburk om du är sugen på att prova :) men inte lika snyggt som en sån där förstås :p

Personligen har jag lite svårt för tidningspapperskrukor, de brukar gå sönder innan jag hinner skola om, men det kan ju lika gärna bero på att jag är seg eller försår för tidigt.
Jag vill nog och något fint! Tyckte priset var bra.
Däremot så är det lagom kul om de trasar i sönder..

Skördade minsann lite inomhus-sallad idag :D
IMG_20190209_175018_580.webp

Snickarna har kastat ut rivningsmaterial...över lilla rosenrabatten... :arghh:

Blir till att försöka hitta nya små rosor att sätta där. :(

Rosor tål ofta en hel del misshandel. Så jag hade inte dödförklarat dem ännu. Men blivit lite lätt vred på snickarna...
Nä, men jag har hittat avslitna grenar och tillplattade plantor så jag tror inte nåt positivt. Rosorna var små i somras och slitna av sommaren. Vore kul att få fel i det.
DSC_2137.webp

Bild från i höstas.

Nä, men jag har hittat avslitna grenar och tillplattade plantor så jag tror inte nåt positivt. Rosorna var små i somras och slitna av sommaren. Vore kul att få fel i det.Visa bifogad fil 25153
Bild från i höstas.

Avslitna grenar är nog ingen fara. Jag brukar kapa rosor helt en dm ovan jord varje vår, de blir jättefina och buskiga. Sålänge de inte är totalmosade överlever de säkert :)

Nä, men jag har hittat avslitna grenar och tillplattade plantor så jag tror inte nåt positivt. Rosorna var små i somras och slitna av sommaren. Vore kul att få fel i det.Visa bifogad fil 25153
Bild från i höstas.
Det kan räcka med en överlevande rot för att rosen ska blomma vidare.
Anekdot - en tjej som planterat rosor utanför ett stall där hon hade hästen, valde att gräva upp rosorna och ta med dem när hon flyttade därifrån. Men våren efter kom det upp nya rosor i rabatten...

Är sugen på den här https://www.impecta.se/sv/artiklar/krukmakare-original.html
Någon som har använt den, eller liknande för att göra egna krukor till försådd?
Jag har en, den ser inte exakt ut så där men samma funktion, tror jag köpte på någon mässa kanske? Jag är inte helt säker på om jag tycker det växer lika bra i papperskrukorna. Det blir lätt någon form av beläggning på jorden och så. Samtidigt är det väldigt praktiskt när man behöver en massa krukor. Jag återanvänder en hel del plastkrukor med (dvs alla som man får hem som inte gått sönder) och tycker det växer bättre i dom, de hjälper ju till att hålla fukten i jorden. Men jag vet inte om jag har något egentligt belägg, jag använder båda. Brukar riva av papperskrukan när plantorna ska ner i jorden sedan, vill inte ha den barriären när de ska etablera sig snabbt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar