Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det trevligare fönstret, med matväxter :)
 

Bifogade filer

  • DSC_7902.webp
    DSC_7902.webp
    169,7 KB · Visningar: 28
Sorg i odlingen, de små små jordgubbsplantorna blev bortglömda och de har torkat.
Världen utan fukthållande plast var för svår för dem
 
På tal om vinbär.
Jag tog några skott från vår svarta vinbärsbuske i somras (huvudsakligen pga att sonen lyckades köra sönder den med gräsklipparen) och satte i en kruka som stått ute på altanen över vintern. De verkar ha överlevt och ser ut att börja få bladknoppar nu.
Så nu funderar jag på hur jag ska plantera dem. Ska jag sätta dem ihop så det blir "en" tjockare buske eller ska jag sätta dem med nån meters mellanrum (eller vilket avstånd som är lagom??) så det blir några små glesa kompisar till att börja med?

Sen funderar jag åter på det där med fläder. Kan man ta skott från dem nu på våren och försöka få liv i, eller är det nån annan tid på året som passar bättre?
 
Jag byggde ett provisoriskt växthus till mina tomaternidag, bestående av tre pallkragar på höjden och två stallfönster rätt över. Nu till frågan- har ställt ut tomaterna där idag för dom trivdes inte infoderrummet längre, antagligen för mörkt, kan jag låta dom stå ute eller måste dom in över natten?? Ska bli som lägst 3-4 grader inatt och sen ligga på 6-7 dom närmsta 10 nätterna. Springan längs marken är igen täppt med halm.
 
Spelar ingen roll om de är hamlade eller inte - löven kan bli grå oavsett. Alla blir det inte.

Lönn har varit och fortfarande är en populär foderart. Inte lika omtyckt som t ex lind, rönn eller asp, men det är bra fodervärde på lönn, mycket genom sina atora blad.
Oj, jag har aldrig sett gråa lönnar här. Däremot ofta svartprickiga blad framåt hösten. Mina träd är förvisso väldigt stora, gamla och orörda skogslönnar, inga moderna sorter. Eller väldigt unga och inte hunnit bli kapade ännu. :p

För övrigt så har trastarna anlänt hit nu. Skogsorkester på kvällarna! :love: Såg också en sorgmantel idag i trädgården. :) Annars är det ännu inget nytt som slagit ut, väntar på påskliljorna, tulpaner och lönnen. Men jag fick frö till krokus igår från min mors trädgård så dem rafsade jag ner på strategiska platser direkt. Tycker faktiskt det är mycket mer krokus än förra året, speciellt de fina mörklila.
 
Här är det fortarande ca 30 ton snö kvar, så det mesta trädgårdsarbetet går inte ens att genomföra. Jag har tröstat mig i veckan genom att plantera nyinköpta liljor och dahlior i krukor. Det här blir första gången jag driver upp dem från lök (eller knöl i dahliornas fall) så det ska bli intressant att se hur det går.

Jag har köpt hem ett antal fröer i väntan på våren, men i den takten det tinar här så börjar jag misstänka att jag kommer kunna plantera dem till midsommar som tidigast. :( Det kan få bli lite av ett viloår för trädgården om klimatet inte bättrar på sig väldigt snart.
 
Här ser man mer av "eländet" på baksidan, fejkrabarberna som jag kallar dom :cool:
Dom brer ut sig efter hela altanen bredd, mer än jag trodde från början, Ca 4.5 meter... Dom verkar även finnas i slänten så då kan jag med gott samvete rensa bort resten som finns i gräsmattan :angel: rishögen till vänster i bild har jag ingen aning om vad det är. Lär väl visa sig. Ska finnas hallon här nånstans med.
IMG_20180413_152241.webp
 
Ska vi slå vad om hur länge min nyinköpta chili överlever??
Förra årets frö blev 0,plantan fick 2 små förskrämda frukter o tappade alla blad.
Chilin heter Apache tydligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp