Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag säger bara - Kirskål....... Enorma mängder, över en stor bred rabatt där min älskade honungsros Lykkefund växer, rosen som täcker halva altanen om försommaren och som jag är VÄLDIGT rädd om. Inga gifter får användas, mao. Och nej, såna mängder kirskål kan vi inte äta upp. Den kommer ju dessutom upp igen nästa dag.

Nu har jag köpt täckduk som ska få ligga över hela området i 3 år, tänkte jag. Den ska släppa genom regn men inte släppa upp kirskålen. Vågar jag? Tänk om min Lykkefund tar skada??!! Vad tror ni?
 
Jag säger bara - Kirskål....... Enorma mängder, över en stor bred rabatt där min älskade honungsros Lykkefund växer, rosen som täcker halva altanen om försommaren och som jag är VÄLDIGT rädd om. Inga gifter får användas, mao. Och nej, såna mängder kirskål kan vi inte äta upp. Den kommer ju dessutom upp igen nästa dag.

Nu har jag köpt täckduk som ska få ligga över hela området i 3 år, tänkte jag. Den ska släppa genom regn men inte släppa upp kirskålen. Vågar jag? Tänk om min Lykkefund tar skada??!! Vad tror ni?
Om du lämnar ca en meter i diameter runt rosen och rensar som en galning där, så borde rosen absolut må bra? Jag har dock inte personligen erfarenhet av kirskål.
 
Det känns som om det börjar bli dags att fixa växthuset snart.
wp-1523688804423..jpg
 
Fina odlingar ni har :)!

Har ni några bra tips på komposter?
Jag har en varmkompost och två kallkomposter. Men kallkomposterna är egentligen bara två högar direkt på marken. Dvs inte helt optimalt.
 
Fina odlingar ni har :)!

Har ni några bra tips på komposter?
Jag har en varmkompost och två kallkomposter. Men kallkomposterna är egentligen bara två högar direkt på marken. Dvs inte helt optimalt.
Inte Greenline master.. Den har ett helt hopplöst lock som är jättesvår att få dit, helst vintertid när allt är kallt och fruset. Till slut gav vi upp att få dit locket bra, så nu har vi en mus som lever lyxliv i komposten.
 
Igår klippte jag ner det döda på rosorna. Min New dawn trivs väl inte så värst, får klippa ner nästan hela varje vår. Hade ju varit roligt om den ville bli större men får lite blommor i alla fall. :) Rafsade bort lite löv och skräp i rabatten och hittade de fina röda pionknopparna, så kul! Pioner som jag tog från ett ställe med dumpat trädgårdsavfall i skogen. Kanske inte vill blomma i år då men det ska bli kul framöver att se vilken färg de har.
Ska nog få ner frö av klätt i slänten också som jag fick av en snäll bukefalist. :) Kan man inte hjälpa till med renoveringen får man göra annat, fast mest är det vila som gäller!
 
Nu har land och pallkragar tinat fram.

Har insett att jag har alldels för mycket luftlöksbebisar. visseerligen äter jag massor av det gröna och sätter en hel hög som sättlök men denna mängd är övermäktig.

Den som vill ha, kan PMa mig namn och adress så skickar jag. :)

Luftlök är helt klart något som jag saknar i mina odlingslådor! PM kommer inom kort! :bow:
 
Nu har land och pallkragar tinat fram.

Har insett att jag har alldels för mycket luftlöksbebisar. visseerligen äter jag massor av det gröna och sätter en hel hög som sättlök men denna mängd är övermäktig.

Den som vill ha, kan PMa mig namn och adress så skickar jag. :)
Så generöst av dig att dela med dig, har du kvar? jag skickar pm :)
 
Nu har land och pallkragar tinat fram.

Har insett att jag har alldels för mycket luftlöksbebisar. visseerligen äter jag massor av det gröna och sätter en hel hög som sättlök men denna mängd är övermäktig.

Den som vill ha, kan PMa mig namn och adress så skickar jag. :)
Hur använder man luftlök i matlagning? Som gräslök eller vad?
 
Hur använder man luftlök i matlagning? Som gräslök eller vad?
Som du vill!

Själva löken går att använda som vanlig lök. Smålökarna dito. Blasten kan man woka, ha i sallad, eller göra löksås av. Borde kunna gå att marinera till nån form av "pesto" också. Massor av blast borde bli gott i löksoppan?

Jag har ett rejält gäng som står i en pallkrage. Varje år producerar de oändligt med bäbisar. Som blir nya lökar. Som producerar bäbisar som....
Hjälp!
 
Vi hade ju hittat en på fb som ville bli av med matjord/sandjord för dom skulle bygga garage och nu uppfart. Killen som är snickare hade räknat ut att det blir i runda slängar 35-40 kubik jord som ska väck, så 3-4 lass. Abslout sa vi, vi ordnar lastbil och dyker upp i morse vid strax över nio. Det blrjade ju toppen med att vi satte oss i gräsmattan med lastbilen när vi skulle tömma lass nr 1 :meh:

Kl 15 kör vi därifrån med sista lasset. Lass nr 7 :eek: :nailbiting:

Så nu har vi i runda slängar 50-55 kubik jord hemma i två olika högar :o:D:up:

Denna jorden ska nu användas för att bygga mina trädgårdsland och fylla ut ojämnheter i gräsmattorna.
 
Som du vill!

Själva löken går att använda som vanlig lök. Smålökarna dito. Blasten kan man woka, ha i sallad, eller göra löksås av. Borde kunna gå att marinera till nån form av "pesto" också. Massor av blast borde bli gott i löksoppan?

Jag har ett rejält gäng som står i en pallkrage. Varje år producerar de oändligt med bäbisar. Som blir nya lökar. Som producerar bäbisar som....
Hjälp!
Då tar jag gärna några också. Drar iväg ett litet pm till dig :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp