Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har försått gurka redan. Tänkte ni plantera ut dem på friland sedan? Och isf när?

Jag har inte vågat så vare sig gurkan eller squashen ännu då jag är rädd att de behöver komma ut innan vädret tillåter. :nailbiting:

Jag har en sort för friland och en för kruka på altanden. Jag sätter ut på friland när risken för frost är över - är planen.
 
Det är ganska dyrt med jord. Enklast för pallkrage är påse. Man kan ofta få 200 liter (5 påsar på 40 liter styck) för 99 kr eller 199 kr på de stora kedjorna. Der går åt 8 sådana säckar i en dubbel pallkrage om jag inte minns fel. Du kan även grunda i botten med kompostmaterial och vända ner köpejorden med brunnet hästgödsel för att spara in mängden jord. Och gödsla kommer du ändå behöva göra.

Jag tänkte köpa lösvikt på lastbil eftersom jag ska ha 3 höga pallkragar, och 3 st. Så 3*3. Det kommer gå åt 2,5 ton jord ungefär till det.

Så att köpa på påse känns inte som ett alternativ.
 
Jag har sått gurka och squash. Gurkan ska ut i växthuset och squashen på friland. Gurkan brukar få vänta ett par veckor längre än tomaterna på att komma ut i växthuset, men jag bor ju väldigt sydligt och kan normalt plantera ut tidigt. I år är det lite senare, men nu har allt tagit en himla fart här. Vi hade ju 20 grader både söndag och måndag, idag inte mer än 10-12 men det känns ändå som om allt speedar ikapp snabbt.
 
Jag tänkte köpa lösvikt på lastbil eftersom jag ska ha 3 höga pallkragar, och 3 st. Så 3*3. Det kommer gå åt 2,5 ton jord ungefär till det.

Så att köpa på påse känns inte som ett alternativ.

2,5 ton jord låter väldigt mycket. Det är väldigt, väldigt mycket planteringsjord (som inte har lika hög densitet som anläggningsjord) att få lastat in i en liten trädgård - vilket man inser först när jorden ligger där.

Hur som helst så tänkte jag fel innan. Det går 10 stycken 40-literspåsar i en dubbelpallkrage - alltså 15 påsar per trippel. Vi köpte påsar till våra tre dubbla pallkragar. Vi köpte på Granngården, 10 säckar för 200 kr. Det blir inte ens 1000 kr för att fylla tre trippla pallkragar och man får en vettig grundjord som man kan blanda ut med passande mängd gödsel. För egen del tycker jag att det lätt är värt det för att undvika att få ett lastbilsflak med jord lastat i trädgården.

Jag kan tillägga att skälet till varför vi valde påse var att vi grävde för häck precis innan och ville undvika att än en gång få precis hela (lilla) trädgården överöst med jord en gång till. Det var verkligen jord överallt, så det kan vara min jordhögsångest som talar när jag förespråkar kompakta välordnade stapelbara säckar istället för lastbilsflak med jord. Förra sommaren var nämligen en väldigt jobbig tid, som präglades av stora mängder jord.
 
Jag tänkte köpa lösvikt på lastbil eftersom jag ska ha 3 höga pallkragar, och 3 st. Så 3*3. Det kommer gå åt 2,5 ton jord ungefär till det.

Så att köpa på påse känns inte som ett alternativ.
Alltså vad jag kan googla mig till så är 2,5 ton jord ca 3,5 - 4 kubik. Det är väldigt mycket jord.

Hur jättestora pallkragar har du??
Standardhöjd för pallkragar är väl 22 cm. Så alltså 66 cm för tre på höjden. Såg att du fyller dem till 50 cm. Det blir runt 7-8 kvm odlingsyta om jag räknat rätt. På ena ledden är en pallkrage 80 cm, alltså inte en full meter. Är inget mattegeni.... :o :o
 
Alltså vad jag kan googla mig till så är 2,5 ton jord ca 3,5 - 4 kubik. Det är väldigt mycket jord.

Hur jättestora pallkragar har du??
Standardhöjd för pallkragar är väl 22 cm. Så alltså 66 cm för tre på höjden. Såg att du fyller dem till 50 cm. Det blir runt 7-8 kvm odlingsyta om jag räknat rätt. På ena ledden är en pallkrage 80 cm, alltså inte en full meter. Är inget mattegeni.... :o:o
800x1200x200 är en standard.
Rent räkne mässigt blir det 0,8x1,2x 0,6=0,576 kubikx3 pallkragar =1,728 kubik om man fyller helavägen upp vill säga.
 
@TeamLundVer jag har förodlat både swuash och gurka och bägge är väl en 10-15 cm höga nu. Dom står i foderrummet i stallet som är uppvärmt och går stå kvar där tills jag fått upp mitt växthus och då flyttar squashen ut på friland. Men jag kommer plantera allt i hinkar/ krukor så jag kan flytta in dom om vi får en kass sommar.
 
2,5 ton jord låter väldigt mycket. Det är väldigt, väldigt mycket planteringsjord (som inte har lika hög densitet som anläggningsjord) att få lastat in i en liten trädgård - vilket man inser först när jorden ligger där.

Hur som helst så tänkte jag fel innan. Det går 10 stycken 40-literspåsar i en dubbelpallkrage - alltså 15 påsar per trippel. Vi köpte påsar till våra tre dubbla pallkragar. Vi köpte på Granngården, 10 säckar för 200 kr. Det blir inte ens 1000 kr för att fylla tre trippla pallkragar och man får en vettig grundjord som man kan blanda ut med passande mängd gödsel. För egen del tycker jag att det lätt är värt det för att undvika att få ett lastbilsflak med jord lastat i trädgården.

Jag kan tillägga att skälet till varför vi valde påse var att vi grävde för häck precis innan och ville undvika att än en gång få precis hela (lilla) trädgården överöst med jord en gång till. Det var verkligen jord överallt, så det kan vara min jordhögsångest som talar när jag förespråkar kompakta välordnade stapelbara säckar istället för lastbilsflak med jord. Förra sommaren var nämligen en väldigt jobbig tid, som präglades av stora mängder jord.
Jaha!
Är det så pass billigt för säckar så kan jag ju köra på det, tack!

Har inte sett att det finns så billigt, det jag ser på hemsidan är 4 st för 199, vad hittar du som är 100 säckar för 200 kr?
 
Lönnar blir tyvärr trista som hamlade, dels blöder de ju och sedan får de bladmögel så bladen blir helt grå.
Spelar ingen roll om de är hamlade eller inte - löven kan bli grå oavsett. Alla blir det inte.

Lönn har varit och fortfarande är en populär foderart. Inte lika omtyckt som t ex lind, rönn eller asp, men det är bra fodervärde på lönn, mycket genom sina atora blad.
 
Jaha!
Är det så pass billigt för säckar så kan jag ju köra på det, tack!

Har inte sett att det finns så billigt, det jag ser på hemsidan är 4 st för 199, vad hittar du som är 100 säckar för 200 kr?

Granngården brukar ha och Blomsterlandet har just nu trädgårdsjord som kostar 99 kr för fem påsar. Komplettera med egen gödsel från hästarna så blir det jättebra.
 
Jag blev inlurad hit törs inte röja vem för det kan sluta illa för den stackarn.
Så här är det: jag har inte gröna fingrar utan mer gula av nikotin och svarta inslag. Dödar garderobsblommor, dränker kaktusar och pelargoner slutar
som torkad ved.
Helt hopplös och noll koll.
Hoppas jag inte smittar någon nu :nailbiting:

Kom på ganska nyligen att jag skulle vattnat i helgen typ 1 gång/veckan testar jag nu.
Och ser den här som är på bilden, vattnas väldigt olika ofta/mycket/snustorr/dränkt/glömd i vatten.
Ja ni hör ju läget liksom så jag kommer nog mest vara tyst, läsa och förundras.
 

Bifogade filer

  • image.webp
    image.webp
    97,1 KB · Visningar: 23
Jag blev inlurad hit törs inte röja vem för det kan sluta illa för den stackarn.
Så här är det: jag har inte gröna fingrar utan mer gula av nikotin och svarta inslag. Dödar garderobsblommor, dränker kaktusar och pelargoner slutar
som torkad ved.
Helt hopplös och noll koll.
Hoppas jag inte smittar någon nu :nailbiting:

Kom på ganska nyligen att jag skulle vattnat i helgen typ 1 gång/veckan testar jag nu.
Och ser den här som är på bilden, vattnas väldigt olika ofta/mycket/snustorr/dränkt/glömd i vatten.
Ja ni hör ju läget liksom så jag kommer nog mest vara tyst, läsa och förundras.
I mina ögon ser den fin ut,den blommar ju och ingen kommer halshugga mig för att ´jag skickade in dig här,dom är alla vana med mina dumma frågor.
 
Jag blev inlurad hit törs inte röja vem för det kan sluta illa för den stackarn.
Så här är det: jag har inte gröna fingrar utan mer gula av nikotin och svarta inslag. Dödar garderobsblommor, dränker kaktusar och pelargoner slutar
som torkad ved.
Helt hopplös och noll koll.
Hoppas jag inte smittar någon nu :nailbiting:

Kom på ganska nyligen att jag skulle vattnat i helgen typ 1 gång/veckan testar jag nu.
Och ser den här som är på bilden, vattnas väldigt olika ofta/mycket/snustorr/dränkt/glömd i vatten.
Ja ni hör ju läget liksom så jag kommer nog mest vara tyst, läsa och förundras.
Jag hade inte heller gröna fingrar. Och har fortfarande problem med att få inomhusblommor att överleva. Grönsaker verkar dock vara en helt annan femma. :up:
 
Jag blev inlurad hit törs inte röja vem för det kan sluta illa för den stackarn.
Så här är det: jag har inte gröna fingrar utan mer gula av nikotin och svarta inslag. Dödar garderobsblommor, dränker kaktusar och pelargoner slutar
som torkad ved.
Helt hopplös och noll koll.
Hoppas jag inte smittar någon nu :nailbiting:

Kom på ganska nyligen att jag skulle vattnat i helgen typ 1 gång/veckan testar jag nu.
Och ser den här som är på bilden, vattnas väldigt olika ofta/mycket/snustorr/dränkt/glömd i vatten.
Ja ni hör ju läget liksom så jag kommer nog mest vara tyst, läsa och förundras.
Den ser ju väldigt fin ut ändå så nått rätt måste du har gjort :)!
Mina älskade orkidéer fick löss :rage: som jag skötte efter konstens Akka regler, så nu har jag mest pelargonier och olika typer av mer lättskötta växter :)
 
Jag blev inlurad hit törs inte röja vem för det kan sluta illa för den stackarn.
Så här är det: jag har inte gröna fingrar utan mer gula av nikotin och svarta inslag. Dödar garderobsblommor, dränker kaktusar och pelargoner slutar
som torkad ved.
Helt hopplös och noll koll.
Hoppas jag inte smittar någon nu :nailbiting:
.
Åh, en frände! :D

Mina blommor... ehrm.. brukar inte heller leva så länge. Fick fina pelargoner av mormor, snart döda.. Aloe, snart döda. Växterna i barnrummet, döende.
Jag är väldigt tydlig med att jag inte vill ha blomster vid födelsedagen eftersom jag bara tar död på dem, helt onödigt att slänga bort pengar på sånt :D

Förra året visste jag inte att olika växter och grönt behöver olika sorters jord, finns det olika sorters jord liksom?
Kanske därför morötterna inte blev mer än små förvridna klumpar när de försökte växa i stum lerjord...

Men i år har jag blivit intresserad av att odla mat, och sår en hel massa frön, alldeles för många frön, det är ju så kul när de gror - till och med för mig liksom! :eek::love:

Välkommen in i odlandet!
 

Bifogade filer

  • DSC_7901.webp
    DSC_7901.webp
    120,9 KB · Visningar: 23
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp