Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur var det nu med att flytta rabarber?? Jag hoppas kunna sätta dom utanför trädgårdslandet sen men det kommer ske typ om en-två månader men dom måste bort innan aug för vi ska bygga hundgård där. Så är det bättre att plocka upp nu och sätta i hink eller vänta till efter första skörden och gräva upp dom då??
 
Jag missade att sätta vitlöken innan tjälen, så jag satte två omgångar från utsäde och en omgång från mataffären som började gro i kylskåpet i varsina hinkar och ställde ut i kylan.

Igår hade mataffärsvitlöken kikat upp ur jorden :D
 

Bifogade filer

  • DSC_7855.webp
    DSC_7855.webp
    242,3 KB · Visningar: 28
Lönnar blir tyvärr trista som hamlade, dels blöder de ju och sedan får de bladmögel så bladen blir helt grå.
Är du säker på möglet? Kan det inte beror på var de bor?

Jag har sett enstaka hamlade träd som skurits ner av platsbrist. De är gröna och fina?

Och blöder? Lönn blöder väl inte så farligt. Björk kan ju blöda i flera år. Men lönn? Fast skär man mitt i vintern så blöder ju alla träd när de börjar sava. De ska kapas på sommaren. Hamling gör man ju mitt i sommaren när bladen är som störst.

På gården bröts en lönn i två delar vid en storm iaugusti. Det blödde inte det minsta lilla. Den resterande delen står kvar än och mår bra.-

/älskar lönnar
 
Är du säker på möglet? Kan det inte beror på var de bor?

Jag har sett enstaka hamlade träd som skurits ner av platsbrist. De är gröna och fina?

Och blöder? Lönn blöder väl inte så farligt. Björk kan ju blöda i flera år. Men lönn? Fast skär man mitt i vintern så blöder ju alla träd när de börjar sava. De ska kapas på sommaren. Hamling gör man ju mitt i sommaren när bladen är som störst.

På gården bröts en lönn i två delar vid en storm iaugusti. Det blödde inte det minsta lilla. Den resterande delen står kvar än och mår bra.-

/älskar lönnar

Vi har åtskilliga hamlade lönnar i kommunen mycket beroende på att de står i en trädrad med andra hamlingsträd, så har de åkt med på tåget. De får alltid bladmögel och det är relativt välkänt att det blir så. Ja, lönn är utpräglade blödare, det är därför man kan göra sirap på dom. De är helt i klass med körsbärssläktet på blödarsidan.
 
Vi har åtskilliga hamlade lönnar i kommunen mycket beroende på att de står i en trädrad med andra hamlingsträd, så har de åkt med på tåget. De får alltid bladmögel och det är relativt välkänt att det blir så. Ja, lönn är utpräglade blödare, det är därför man kan göra sirap på dom. De är helt i klass med körsbärssläktet på blödarsidan.
Ok.
Jag bor i zon 4, en bit upp i landet. Kanske är det beroende på var man bor.

Men - drar mig till minnes att en bekant tog ner en blodlönn just pga bladmöglet. De lönnar jag har runt mig är skogsträd. Inte från planskola. Kanske är de härdigare?

Nåväl. Jag ska studera mina älskade lönnar närmare i vår. :)
 
Hur var det nu med att flytta rabarber?? Jag hoppas kunna sätta dom utanför trädgårdslandet sen men det kommer ske typ om en-två månader men dom måste bort innan aug för vi ska bygga hundgård där. Så är det bättre att plocka upp nu och sätta i hink eller vänta till efter första skörden och gräva upp dom då??
Det är lättare att gräva upp dem nu. Och de är tåliga. Se bara till att det är hål i botten på hinken så rötterna inte ruttnar om du råkar vattna mer än nödvändigt...
 
Jag har också en rabarberfråga. Jag har små röda rabarberknoppar som poppar upp här och där på kolonilotten och jag har så svårt att avgöra vad som utgör en planta och vad som utgör en del av en planta. Vad ska jag sikta in mig på om jag ska gräva upp och flytta en planta?
 
Vi slätade ut, hade på en blandning av matjord och mer gödslad dressjord och sedan gräsfrön som krattades ner. Bra att göra under våren och hösten när det inte är så varmt och torrt. Hösten är bäst, men även våren funkar bra. Gräs börjar gro redan när det är strax över fem grader i marken, så det är bara att sätta igång! Jag dressade, gödslade med Algomin och sådde gräsfrön i måndags.

Tack för tydligt svar! :D
Vi ser nu att vi förmodligen kommer behöva jämna till ännu mer med grävmaskinen, och att grävmaskinisten inte fått med tillräckligt med rötter när han grävde bort den stora busken - det har nämligen börjat skjuta upp skott där nu :p
Men jag hoppas att han har möjlighet att komma snart så att vi kanske får lite gräs till sommaren :bump:
 
Jag har också en rabarberfråga. Jag har små röda rabarberknoppar som poppar upp här och där på kolonilotten och jag har så svårt att avgöra vad som utgör en planta och vad som utgör en del av en planta. Vad ska jag sikta in mig på om jag ska gräva upp och flytta en planta?
Väldigt långt ut o djupt.:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp