Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ser ut att vara bergenia. Varför vill du ta bort det? Allt som du vill ta bort kan du ta bort vilken tid på året som helst, bara marken är tillräckligt mjuk.
För att dom är så himla dumt placerade, mitt i gräsmattan utanför altanen, vilket gör att du måste gå runt hela huset för att komma på andra sidan av trädgården. Den är liksom bara "utslängd" mitt i, typ 3x3 meter med altan på ena sidan och en stenvägg på andra sidan. Och det är typ en av få plana ytor där man kan ha grill och uteplats :cautious: och, ärligt talat tycker jag dom är fula :o
Hade kunnat visa bild från altanen om det inte var snö fortfarande :meh:
 
För att dom är så himla dumt placerade, mitt i gräsmattan utanför altanen, vilket gör att du måste gå runt hela huset för att komma på andra sidan av trädgården. Den är liksom bara "utslängd" mitt i, typ 3x3 meter med altan på ena sidan och en stenvägg på andra sidan. Och det är typ en av få plana ytor där man kan ha grill och uteplats :cautious: och, ärligt talat tycker jag dom är fula :o
Hade kunnat visa bild från altanen om det inte var snö fortfarande :meh:

Det som är trevligt med bergenia är att de är vintergröna. En snöfattig vinter är man överlycklig över vintergröna växter. Överväg om det finns någon annanstans du kan placera dem. Der är mitt tips. :)
 
Det som är trevligt med bergenia är att de är vintergröna. En snöfattig vinter är man överlycklig över vintergröna växter. Överväg om det finns någon annanstans du kan placera dem. Der är mitt tips. :)
Kanske (om jag orkar) kan jag flytta upp dom på slänten ovanför stenväggen... Får se hur det ser ut i trädgården när det börjar växa i vår :)
 
Äntligen har jag planterat om några till!
Rabarber, tomater och gurkor .
Några fick flytta hem till mamma och mormor :)

Jag velar lite fram och tillbaka angående växthus.
Som det verkar så behöver ganska många sorter växthus för att bli bra.
Men tänk om jag skaffar växthus med allt jobb och kostnad det innebär och så märker jag att det här med trädgårdsarbete, nej det var verkligen inte min grej.

Om jag istället skulle fixa växthusvarianter till två pallkragar istället.. Hur mycket får man plats i sådana ? Gurkor , tomater , meloner?
 
wp-1523110943735..jpg

Jag har planterat penséer idag. Det blev en månad senare än de andra åren jag bott här. Jag gjorde inget ambitiöst vattenfall i år, utan bara några modesta krukor. Snart är det ju dags för sommarblommor :-)
 
Ojojoj, jag är hopplöst efter i år :o
Men idag har jag satt lite frön :up:
Det blev: Solros, Purjo, En röd frilandstomat och en gul Pärontomat. Och för första gången så har jag satt Djungelgurka, Röd Aubergin "pumkin On-a-stick" och Humlesuga :)
Det ska bli spännande med Humlesugan för den ska gro utomhus och är "svår", så det är verkligen ett experiment ;)
 
Kan för övrigt konstatera att en rejäl bunt av mina lökar var tulpaner. :rofl: Reagerade inte alls på att de hade lite olika färg när jag planterade... i morgon ska jag hämta granris och lägga dit med lite hundhår. Ska nyttja alla gratistips jag fått på en gång. :idea: Undra vilken färg de har. Säkert vanliga röda, som är jättfint, om man får se dem blomma.

På två dagar smälte nästan all snö, det värmer gött i solen och den första blåsippan har slagit ut. :love: Hittade till och med min julros som också blommar! Trodde den dött då vi inte sett den förut. Men den lever i allra högsta grad. Min största trädgårdshobby är nog att gå och speja och leta efter nya saker som tittar fram!
Hundhår?
 
Äntligen har jag planterat om några till!
Rabarber, tomater och gurkor .
Några fick flytta hem till mamma och mormor :)

Jag velar lite fram och tillbaka angående växthus.
Som det verkar så behöver ganska många sorter växthus för att bli bra.
Men tänk om jag skaffar växthus med allt jobb och kostnad det innebär och så märker jag att det här med trädgårdsarbete, nej det var verkligen inte min grej.

Om jag istället skulle fixa växthusvarianter till två pallkragar istället.. Hur mycket får man plats i sådana ? Gurkor , tomater , meloner?
Fick nog med gurka för att äta hela sommaren när jag hade i pallkrage. Och likadant med tomater, åt långt in på hösten. Skulle ha blivit gurka att lägga in också om jag bara skördat i tid.
 
Fick nog med gurka för att äta hela sommaren när jag hade i pallkrage. Och likadant med tomater, åt långt in på hösten. Skulle ha blivit gurka att lägga in också om jag bara skördat i tid.

Åh, det låter ju lovande!
Då kanske jag ska försöka hålla igen min impulsivitet i år och bara försöka fixa något mindre att ha på framsidan huset :)
 
Någon som är bra på trädskötsel här? :) En av mina stora lönnar börjar bli hårt åtgången av rötsvampen grentaggsvamp. Det syns tydligt nu innan allt blir grönt att trädet blivit allt mindre. Stora grenar faller ofta av. Hur gör man för att erätta ett sådant träd? Det står högst upp i backen i min lövskogsdunge. Vid sidan mot dungen står en till lönn som dock aldrig blivit lika stor och som inte är angripen vad jag vet. På sidan mot slänten finns inget träd i närheten, nedanför finns yngre asp mm dock ej i närheten pga lönnens fd stora krona. Jag vill ju helst ha kvar lönnen så länge som möjligt, den står så vackert när man tittar nedåt vägen, men den skymmer ju (mindre för varje år) solen under sig.

Hur nära kan man plantera ett nytt träd med avseende på rotsystemet? Hur länge kan lönnen stå kvar innan det nya trädet kräver så mycket ljus för att kronan ska bli fin att det gamla trädet måste väck? Frågor som uppstod på morgonpromenaden... Funderar just nu på vilket träd och är rätt sugen på en sälg som kan få växa och bli riktigt, riktigt stor. Var också inne på hägg men de skjuter alltid rotskott, eller?
Är det uteslutet att låta stammen stå kvar och antingen skapa ett hamlingsträd eller stående död ved? Båda två är otroligt viktiga.

Hur nära du kan plantera ett annat träd och andra såna frågor har i a f jag svårt att svara på utan att vara på plats.
 
Hur tidigt på året vågar man sig på att flytta hallonbuskar (sommarhallon)? Och när vågar man sig på att plantera bärbuskar köpta på handelsträdgård?

Jag kände mig också tvungen att testa den nya funktionen att kunna lägga in bilder direkt från bildbiblioteket och det funkar. Bra uppdatering det här! Nu blir det mer bilder i tråden. Bilden är från i höstas på lotten och det är ungefär där jag ska ta vid så snart det går att gräva. Den enda skillnaden är att björnbärssnårer högst upp till höger har decimerats kraftigt.

6B285509-D4E2-464C-B9F4-8B97E4160806.webp
 
Håller på att fixa min köksträdgård. Har idag sått både persilja och dill och ska ha ner två sorters sallad också :up: Sen håller jag på att gräva upp jordgubbarna för att flytta dom till större plats. :D
image.webp


Och igår fick jag kapat alla delar till mina gambioner jag ska ha runt trädgårdslandet :bump: Så nu är det sambons svetsning och grannböndernas generositet som är kvar innan vi kan börja sätta dom på plats :D:D

Jag Älskar våren :love: 12 grader i skuggan just nu :banana:
 
Kliar i fingrarna att börja greja ute! Men idag ska vi till stan och äta lunch hos svärmor så det får vänta. Åtminstone en liten stund :D Snabbt in med lunchen och iväg hem igen! Måste ju passa på när det är fint väder.

Såg bin idag :love: massor med bin bland snödroppar och krokusar. Underbart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp