Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörrni, I need help:
GRÄSMATTAN. Den är sönderkörd av allehanda maskiner och vi har grävt bort lite buskar osv. Hur reparerar vi den på bästa vis? Matjord först och gräsfrö sen? Gödsel? När i tiden?

Vi slätade ut, hade på en blandning av matjord och mer gödslad dressjord och sedan gräsfrön som krattades ner. Bra att göra under våren och hösten när det inte är så varmt och torrt. Hösten är bäst, men även våren funkar bra. Gräs börjar gro redan när det är strax över fem grader i marken, så det är bara att sätta igång! Jag dressade, gödslade med Algomin och sådde gräsfrön i måndags.
 
Fortsätter gräsfrågan eftersom vi har samma problem. :) Behöver man inte padda till jorden som läggs ut? Eller får man helt enkelt inte gå där förrän gräset grott ordentligt så rötterna håller ihop det?
 
Ska plantera om gurkorna och majsen imorgon. Och sätta de sista fröna, även om det är lite sent för vissa, melon tex.
Morötter mm direktsår jag i maj nån gång (om snön är borta då :meh:, känns lite tröstlöst men det smälter lite - dag för dag).
 
https://www.instagram.com/p/BhPR70Zgmp6zvLfOSwaCEOVrKX68Lz7o2KuepQ0/
Har beskurit resten av bärbuskarna nu och gjort några tappra försök att rädda den hallonbuske och det björnbär som entreprenören mosade förra sommaren. Det är ganska stor skillnad på det hallon som blev mosat och det som inte blev det om man säger som så. :meh:

Jag blev så deprimerad när jag såg skadorna förra året att jag inte klarade av att plocka bären från den friska hallonbusken. :arghh:
Ser så fram emot årets bärskörd även om jag inte direkt räknar med något från de mosade buskarna.
 
Behöver skola om mina tomater igen. Hur skulle ni göra? Har två alternativ.

1. Sätta dem i mellanstora krukor. Nackdelen är att de då måste skolas om ytterligare en gång och fördelen är att de lättare får plats under växtbelysningen.

2. Sätta dem i de riktiga krukorna. Fördel att de då är klara för sommaren men nackdelen är att det är svårare att få till ljuset.
 
Behöver skola om mina tomater igen. Hur skulle ni göra? Har två alternativ.

1. Sätta dem i mellanstora krukor. Nackdelen är att de då måste skolas om ytterligare en gång och fördelen är att de lättare får plats under växtbelysningen.

2. Sätta dem i de riktiga krukorna. Fördel att de då är klara för sommaren men nackdelen är att det är svårare att få till ljuset.
Jag skulle köra alternativ 1
 
Kan för övrigt konstatera att en rejäl bunt av mina lökar var tulpaner. :rofl: Reagerade inte alls på att de hade lite olika färg när jag planterade... i morgon ska jag hämta granris och lägga dit med lite hundhår. Ska nyttja alla gratistips jag fått på en gång. :idea: Undra vilken färg de har. Säkert vanliga röda, som är jättfint, om man får se dem blomma.

På två dagar smälte nästan all snö, det värmer gött i solen och den första blåsippan har slagit ut. :love: Hittade till och med min julros som också blommar! Trodde den dött då vi inte sett den förut. Men den lever i allra högsta grad. Min största trädgårdshobby är nog att gå och speja och leta efter nya saker som tittar fram!
 
Alltså trycka till det... med nånting. :laugh:Typ som när man lägger grus och ska trycka ihop det med en maskin.

Det är en markpackare, används tex när man packar underlaget till en plattsättning. Ska absolut inte användas någonstans där det ska växa saker, packad jord är döden!

Jag hade aldrig hört ordet. :laugh: Nej, för bövelen, som @monster1 skriver så får jorden inte packas. Det ska vara luftigt.
 
Skippar det då :D

Vår gräsmatta är dimensionerad för att kunna köra entreprenadmaskiner på, vi paddar allt som läggs på. Inte minst för att kunna köra åkgräsklipparen utan att det blir sättningar.

Däremot måste vi ju mylla upp vid insådd av ny gräsmatta (ytan) för att få bra grogrund. Packa är inte för gräset, utan för det man vill göra med ytan när gräset växt upp.
 
Det är en markpackare, används tex när man packar underlaget till en plattsättning. Ska absolut inte användas någonstans där det ska växa saker, packad jord är döden!
Japp. Speciell maskin som vibrerar och packar.
hogloftet-foretagscentrum-ab-vibropadda-01.jpg
 
När på året är det lämpligt att ta bort sånt här? Det i den inringade bilden, bilden är tagen under hösten.
IMG_20180407_143207.webp
 
https://www.instagram.com/p/BhPR70Zgmp6zvLfOSwaCEOVrKX68Lz7o2KuepQ0/
Har beskurit resten av bärbuskarna nu och gjort några tappra försök att rädda den hallonbuske och det björnbär som entreprenören mosade förra sommaren. Det är ganska stor skillnad på det hallon som blev mosat och det som inte blev det om man säger som så. :meh:

Jag blev så deprimerad när jag såg skadorna förra året att jag inte klarade av att plocka bären från den friska hallonbusken. :arghh:
Ser så fram emot årets bärskörd även om jag inte direkt räknar med något från de mosade buskarna.

Björnbär går inte att ta död på. Jag lovar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp