Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!
Enkelt och görbart!

Jag får köpa sand nästa gång jag är i stan.
Du råkar inte ha tips på vart man hittar det?

Det knepet har jag också kört med! Funkar hur bra som helst.
Jag brukar köpa akvarieaffärens finaste sand.
Nu påminde du mig om att jag också måste göra det, har precis fått myggeländen...
 
Det knepet har jag också kört med! Funkar hur bra som helst.
Jag brukar köpa akvarieaffärens finaste sand.
Nu påminde du mig om att jag också måste göra det, har precis fått myggeländen...
Du råkar inte veta priset där?
Jag har ju ett gäng krukor...
 
Deras finaste akvariesand var 1-3 mm, det känns rätt så grovt?
De hade chinchillasand med, det är ju superfin sand, det borde ju fungera?

Ah, jag förstår. Min närmaste akvarieaffär har 0,5 mm sand.
Men chinchillasand brukar vara väldigt finkornig, så det ska absolut fungera!
 
@kimmis87 ser att du fick bra tips, själv vet jag bra var man köper sand o grus på bulk. :D En annan sak är väl att försöka låta jorden torka ut helt innan man vattnar igen, då mygglarverna frodas i fukten men med lite tur dör de av torkan. Jag har bara haft ett litet utbrott och jag lät bara jorden torka ordentligt. Lycka till!
 
@kimmis87 ser att du fick bra tips, själv vet jag bra var man köper sand o grus på bulk. :D En annan sak är väl att försöka låta jorden torka ut helt innan man vattnar igen, då mygglarverna frodas i fukten men med lite tur dör de av torkan. Jag har bara haft ett litet utbrott och jag lät bara jorden torka ordentligt. Lycka till!
Jo, det vet jag, men det känns riskabelt när 2 av tomaterna ha sisodär 50+ blommor just nu, jag vill ju gärna ha tomater :love:

Hur varmt måste det vara ute för att man ska kunna börja skola ut tomater? Tänker om jag ska ställa ut mina dvärgtomater några timmar här o där när det är bra väder, då ca 9 plus ute. Vad tror ni?

Och hur många timmar ska man börja med?
 
När jag köper sand till akvariumet köper jag på säck från Biltema, det blir mycket billigare än lösvikt.

Jag har inte köpt någon planteringsjord ännu, och det börjar verkligen bli dags nu.
Men helt ärligt är jag inte ett dugg sugen på att åka till någon grannstad enbart för en enda påse jord :cautious:
 
Idag har det regnat!

Och i slänten hittar jag tulpaner! Istället för påskliljor! Minst 5-7 st synliga hittills. Varken jag eller den som märkte påsarna kan skilja på olika lökar alltså. :p Tur det inte gällde alla lökar jag satte... Mängder med påskliljor på väg upp! Får väl se det som ett experiment, hur giriga rådjuren är här. :d Men det ska bli sååå kul att se liljorna, de få som kommit lite längre har knoppar. :heart
 
Det är bara ni som förstår glädjen i att titta till sina violkungsljus och mötas av detta. :bump::love:

20180404_170220.webp

Har för övrigt precis varit ute och tuktat några av bärbuskarna. Det var hur härligt som helst. :love:
 
För att stå inför köksrenovering inom en snar framtid vilket innebär uppbrutet golv, inget kök i veckor, kommer få gå ut och in genom nästa ytterdörr för att komma till toan tills det nya golvet är på plats och samtidigt vara gravid med jobbig foglossning och illamående... så är jag helt orimligt pepp på att börja anlägga mitt woodland/lövlund. :laugh::p Googlar ihjäl mig på skuggfavoriter, vackra dvärgträd, vårblommor... :love: Orimligt var ordet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp