Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är som Idol-Kisthi skulle säga ORIMLIGT! I Nordvästskåne sätts det potatis, inte i mina land ännu iofs men ute på åkrarna.

Och det här är en vy från min uteplats vid stallet tagen för en halvtimma sedan. Under en kaffepaus efter att Grythyttan-möblerna behandlats med linolja. (Ok, pärlhyacinterna är köpta i blom - men ändå)

Visa bifogad fil 13016
Mina föräldrar bor uppe på Hallandsåsen. De brukar vara avundsjuka på mitt odlingsklimat. Idag kom de på besök - och var i chock....
 
Fördelen med liten trädgård: På två timmar har jag hunnit glesa ur syrenerna, rensa ogräs i gräsmattan, dressat gräsmattan, gödslat med algomin och sått gräsfön. De ska bli över 10 grader i veckan och lite skurar, så det kändes passande. Jag ville hinna göra det innan lökarna i gräsmattan kommer upp.

Dagens nedsida är dock att vi har upptäckt att vi nog måste ta itu med dränering av grunden ganska pronto. Jag hade hoppats på att vi hade kunnat vänta ett par år med det. Eftersom vi har en så liten trång trädgård så innebär det nämligen att delar av häcken som vi planterade i somras behöver grävas upp igen. :meh: Å andra sidan så kanske det är att föredra att göra det nu innan häckplantorna har rotat sig allt för mycket. Dessutom hade vi tänkt bygga nytt staket i år och det hade ju varit snopet att göra det för att efter ett år upptäcka att delar av staketet behöver monteras ner igen. Så det är nog lika bra att det sker nu. Men det är ju lite trist att ha uppgrävd trädgård två år i rad.
 
Gud jag håller på att slita mitt hår över dessa sorgmyggor!!!!

Min sallad som jag satte för en vecka sen har inte kommit upp, 5 spänn på att sorgmyggorna har ätit upp dem. Det kryllar av dem igen! Jag fattar inte!

Så fort det blir plusgrader så ska jag beställa såntdär som har ihjäl dem, men fram tills dess då?! Usch jag hatar dem!!
Använder du jord från samma jordsäck eller har du testat att använda en ny jordsäck och se till att diska krukorna ordentligt samt ha växterna väl åtskilda och med lock på så de inte tar sig in?
 
Använder du jord från samma jordsäck eller har du testat att använda en ny jordsäck och se till att diska krukorna ordentligt samt ha växterna väl åtskilda och med lock på så de inte tar sig in?
Jag bor i en etta, och har 30 talet krukor, tror du att det går att hålla dem åtskilda? :p

Jag väntar på att det ska bli plusgrader så att jag kan köpa nematoder. Allt är nersmittat och jag kan inte göra något åt det tyvärr.
 
Jag bor i en etta, och har 30 talet krukor, tror du att det går att hålla dem åtskilda? :p

Jag väntar på att det ska bli plusgrader så att jag kan köpa nematoder. Allt är nersmittat och jag kan inte göra något åt det tyvärr.

Men varför behöver du plusgrader för att kunna köpa nematoder?
 
Jag har beställt nematoder alla tider om året och de har aldrig dött. :) Skickar jag bara efter nematoder så kommer de i bubbelplastkuvert (annars i kartong) och jag antar att det isolerar mot minusgrader.

Där jag har beställt så skickar de inte om det inte är plusgrader. Hm...

Du har inte lust att PMa vartifrån du brukar beställa? Jag behöver verkligen bli av med sorgmyggorna. I paprikakrukan myllrar det!!!! Så äckligt!!
 
Där jag har beställt så skickar de inte om det inte är plusgrader. Hm...

Du har inte lust att PMa vartifrån du brukar beställa? Jag behöver verkligen bli av med sorgmyggorna. I paprikakrukan myllrar det!!!! Så äckligt!!

Jag tror nog att jag får skriva det här. Jag beställer från Wexthuset. Hoppas att du blir av med sorgmyggorna - de är verkligen trista!

Hmm ... Nu läser jag på deras hemsida att de levererar när det är plusgrader. Lustigt. Jag fick en leverans när det var überkalla nätter.
 
Jag tror nog att jag får skriva det här. Jag beställer från Wexthuset. Hoppas att du blir av med sorgmyggorna - de är verkligen trista!

Hmm ... Nu läser jag på deras hemsida att de levererar när det är plusgrader. Lustigt. Jag fick en leverans när det var überkalla nätter.

Jo.. Jag funderar på om plantagen kanske kan ha nu... Ska förbi dem senare idag iaf.
 
Nu har jag äntligen haft lite ork och lust att komma igång med årets trädgård!
I helgen började vi förodla lite kål och lite pumpor och sen får vi se hur det går.

En fråga nu när det kanske blir plusgrader så småningom. Förra året tog jag skott av vinbärsbuskar och de sitter i jorden med granris över (på inrådan av @tanten om jag minns rätt?), så när kan jag ta bort granriset? Det verkar inte som att risken för minusgrader på nätterna är över ännu :(
Tills i helgen har de dessutom legat under decimeterdjup snö men nu är den borta i alla fall så vi får se vad som finns kvar där under.
 
Nu har jag äntligen haft lite ork och lust att komma igång med årets trädgård!
I helgen började vi förodla lite kål och lite pumpor och sen får vi se hur det går.

En fråga nu när det kanske blir plusgrader så småningom. Förra året tog jag skott av vinbärsbuskar och de sitter i jorden med granris över (på inrådan av @tanten om jag minns rätt?), så när kan jag ta bort granriset? Det verkar inte som att risken för minusgrader på nätterna är över ännu :(
Tills i helgen har de dessutom legat under decimeterdjup snö men nu är den borta i alla fall så vi får se vad som finns kvar där under.
Minns inte om jag var den skyldiga ;)

Däremot skulle jag vänta med att ta bort täckningen tills det är tinat i jorden. Risken är att växten tror att det är vår och börjar sava medan rötterna är djupfrysta. De behöver tinade rötter för att ta upp vatten.
 
Minns inte om jag var den skyldiga ;)

Däremot skulle jag vänta med att ta bort täckningen tills det är tinat i jorden. Risken är att växten tror att det är vår och börjar sava medan rötterna är djupfrysta. De behöver tinade rötter för att ta upp vatten.
Det låter logiskt. Hur vet jag om det är tinat i jorden? Är det känna efter som gäller? De står ganska skuggigt om det spelar roll.
 
Jag bor i en etta, och har 30 talet krukor, tror du att det går att hålla dem åtskilda? :p

Jag väntar på att det ska bli plusgrader så att jag kan köpa nematoder. Allt är nersmittat och jag kan inte göra något åt det tyvärr.
De värst infekterade plantorna stoppar du i stora genomskinliga plastpåsar med ytterst små hål i. Sedan skjuter du de nya plantorna så lång från de gamla som möjligt och har helst även de i genomskinliga plastpåsar med hål i.
 
Jag bor i en etta, och har 30 talet krukor, tror du att det går att hålla dem åtskilda? :p

Jag väntar på att det ska bli plusgrader så att jag kan köpa nematoder. Allt är nersmittat och jag kan inte göra något åt det tyvärr.
En vän som är fd florist behandlade mot sorgmyggor hemma genom att lägga ett bra lager med sand ovanpå jorden i alla krukor. Minns inte om det dödar dem som är i jorden eller om det hindrar dem som flyger från att lägga fler ägg... Men det har varit framgångsrikt iaf. :up:
 
En vän som är fd florist behandlade mot sorgmyggor hemma genom att lägga ett bra lager med sand ovanpå jorden i alla krukor. Minns inte om det dödar dem som är i jorden eller om det hindrar dem som flyger från att lägga fler ägg... Men det har varit framgångsrikt iaf. :up:
Tack!
Enkelt och görbart!

Jag får köpa sand nästa gång jag är i stan.
Du råkar inte ha tips på vart man hittar det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Husköpstråden del 3
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp