Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har såna där små botaniska tulpaner i trädgården? Får ni ha dem ifred för rådjur och hare? :) Samma fråga på kungsängsliljor!
jag har haft turkestanika men har inga problem generellt med rådjur på mina lökväxter. Någon jäkla hare bor det under sommarhuset som äter av de krokus som står närmast altanen och sedan en eller annan älg som glufsar av alla nya skott på fruktträden. Men tulpanerna de får vara ifred.
 
Jag tänkte svara men kom på att jag hade mina en våning upp på balkongen. :laugh: Men jag har planterat botaniska i år (har jag för mig :cautious:) så jag kan rapportera när de kommer upp. Vi har haft rådjur inträdgården i vinter, det har jag sett.
:laugh: Rådjur kan nog vara beslutsamma om de ser något gott... :d Ja men rapportera gärna! Mina krokusar har oftast fått vara ifred trots att vi inte ens har staket, allt utom älg springer väl genom trädgården. Mammas tulpaner brukar de dock ta så jag kommer nog inte ha vanliga tulpaner, men de botaniska är ju så satans söta och påstått rådjurssäkra. :) Hade ju varit fint med små kluster under påskliljorna.
 
jag har haft turkestanika men har inga problem generellt med rådjur på mina lökväxter. Någon jäkla hare bor det under sommarhuset som äter av de krokus som står närmast altanen och sedan en eller annan älg som glufsar av alla nya skott på fruktträden. Men tulpanerna de får vara ifred.
Ja som sagt mina får också vara hyfsat ifred men mammas vanliga tulpaner brukar ryka precis innan knoppen slår ut. Positivt att dina turkestanika får vara ifred. :up:
 
Hos mig har den enda botaniska som förökat sig genom åren varit Tarda. Och jag hatar också gula tulpaner.....

När jkag flyttade till den här stugan fanns ingenting trodde jag.... Men efter att ha krattat och ansat upptäckte jag att det fanns ett rejält bestånd Tarda vid gästhuset. :banghead:
Skicka hit dem om du rensar nån gång. :D
 
Mina lökar kämpar på :) satte ju ett helt gäng olika lökar i rabatten, och jag erkänner att jag inte riktigt vet vad som är vad :o krokus, påskliljor och tulpaner, men tja, där tar kunskapen slut innan jag ser dom blomma :rofl:
IMG_20180401_171025.webp
 
Någon som är bra på trädskötsel här? :) En av mina stora lönnar börjar bli hårt åtgången av rötsvampen grentaggsvamp. Det syns tydligt nu innan allt blir grönt att trädet blivit allt mindre. Stora grenar faller ofta av. Hur gör man för att erätta ett sådant träd? Det står högst upp i backen i min lövskogsdunge. Vid sidan mot dungen står en till lönn som dock aldrig blivit lika stor och som inte är angripen vad jag vet. På sidan mot slänten finns inget träd i närheten, nedanför finns yngre asp mm dock ej i närheten pga lönnens fd stora krona. Jag vill ju helst ha kvar lönnen så länge som möjligt, den står så vackert när man tittar nedåt vägen, men den skymmer ju (mindre för varje år) solen under sig.

Hur nära kan man plantera ett nytt träd med avseende på rotsystemet? Hur länge kan lönnen stå kvar innan det nya trädet kräver så mycket ljus för att kronan ska bli fin att det gamla trädet måste väck? Frågor som uppstod på morgonpromenaden... Funderar just nu på vilket träd och är rätt sugen på en sälg som kan få växa och bli riktigt, riktigt stor. Var också inne på hägg men de skjuter alltid rotskott, eller?
 
Är det någon som har såna där små botaniska tulpaner i trädgården? Får ni ha dem ifred för rådjur och hare? :) Samma fråga på kungsängsliljor!

De jävlarna (rådjur) äter praktiskt taget allt men kungsängslilja ska de tydligen låta bli (jag har inga sådana). Alla tulpaner är mums :meh: Harar/kaniner har jag tack och lov inte, då vet jag f-n inte vad jag skulle göra. Tyvärr är min gård placerad så att det inte går att skjuta eländena. Om det gick hade rådjursstammen varit decimerad för länge sedan...

*det skjuts för lite*
 
Någon som är bra på trädskötsel här? :) En av mina stora lönnar börjar bli hårt åtgången av rötsvampen grentaggsvamp. Det syns tydligt nu innan allt blir grönt att trädet blivit allt mindre. Stora grenar faller ofta av. Hur gör man för att erätta ett sådant träd? Det står högst upp i backen i min lövskogsdunge. Vid sidan mot dungen står en till lönn som dock aldrig blivit lika stor och som inte är angripen vad jag vet. På sidan mot slänten finns inget träd i närheten, nedanför finns yngre asp mm dock ej i närheten pga lönnens fd stora krona. Jag vill ju helst ha kvar lönnen så länge som möjligt, den står så vackert när man tittar nedåt vägen, men den skymmer ju (mindre för varje år) solen under sig.

Hur nära kan man plantera ett nytt träd med avseende på rotsystemet? Hur länge kan lönnen stå kvar innan det nya trädet kräver så mycket ljus för att kronan ska bli fin att det gamla trädet måste väck? Frågor som uppstod på morgonpromenaden... Funderar just nu på vilket träd och är rätt sugen på en sälg som kan få växa och bli riktigt, riktigt stor. Var också inne på hägg men de skjuter alltid rotskott, eller?

Jag har dålig koll på lönnar (mer än att de växer som ogräs hos mig) men plantera inte en sälg vad du än gör! Jar har äntligen lyckats utrota ett bestånd sådana men det var inte lätt.

En hägg går inte att jämföra, min skjuter iaf inga rotskott.
 
Kallt i natt (frost) men strålande väder nu. Fortfarande inte sått ett frö, men planerar att lägga ut gräsmattegödningen i eftermiddag. Det ska bli 10-12 grader i veckan och regn imorgon, så förutsättningarna verkar bra. De har dessutom gödat "trädan" utanför vårt, när bonden börjar - känner jag att jag också kan köra.
 
Någon som är bra på trädskötsel här? :) En av mina stora lönnar börjar bli hårt åtgången av rötsvampen grentaggsvamp. Det syns tydligt nu innan allt blir grönt att trädet blivit allt mindre. Stora grenar faller ofta av. Hur gör man för att erätta ett sådant träd? Det står högst upp i backen i min lövskogsdunge. Vid sidan mot dungen står en till lönn som dock aldrig blivit lika stor och som inte är angripen vad jag vet. På sidan mot slänten finns inget träd i närheten, nedanför finns yngre asp mm dock ej i närheten pga lönnens fd stora krona. Jag vill ju helst ha kvar lönnen så länge som möjligt, den står så vackert när man tittar nedåt vägen, men den skymmer ju (mindre för varje år) solen under sig.

Hur nära kan man plantera ett nytt träd med avseende på rotsystemet? Hur länge kan lönnen stå kvar innan det nya trädet kräver så mycket ljus för att kronan ska bli fin att det gamla trädet måste väck? Frågor som uppstod på morgonpromenaden... Funderar just nu på vilket träd och är rätt sugen på en sälg som kan få växa och bli riktigt, riktigt stor. Var också inne på hägg men de skjuter alltid rotskott, eller?
Lönnar :love:

Min erfarenhet är att lönnar klarar rätt mycket. På min gård står en län som en storm tog halva kronan på. Den delade sig helt. Det återstående halva trädet lever vidare i högönskelig välmåga. et skjuter nya genar och ser friskt och bra ut. Vid mitt nuvarande boende står flera lönnar som man varit rätt brutal mot. Stora lårtjocka grenar som sågats bort och trädet har helt enkelt bara levt vidare.

Så - frågan är om du kan reducera kronan för att få trädet att klara sig så länge som möjligt? Det beror väl också på var angreppet sitter? Långt ner eller en bit upp. Om den är långt nere vid marken riskerar ju hela trädet att falla.

När jag läste på så fann jag att mycelet kan leva länge. Lika länge som ett träd. Och den är visst rödlistad..... Så mycelet finns kvar även om du tar ner trädet.
 
Sådde röd rudbeckia och jätteprästkrage igår. Bara lammöron kvar av sommarblommorna men den får vänta för jag har redan insett att jag kommer få akut platsbrist när de sådda sommarblommorna ska planteras om. :nailbiting:
Planterade om mina marmande tomater och en chili också. :up:
Det ska tydligen bli vår på onsdag så vårkänslorna har börjat dyka upp. :)
 
Jag har dålig koll på lönnar (mer än att de växer som ogräs hos mig) men plantera inte en sälg vad du än gör! Jar har äntligen lyckats utrota ett bestånd sådana men det var inte lätt.

En hägg går inte att jämföra, min skjuter iaf inga rotskott.
Säker på att det var sälg och inte något annat vide? För sälg ska ju inte skjuta rotskott, om det var vad du menade? Lönnarna växer som ogräs här med så en sådan kan jag lätt gräva upp någonstans och flytta dit. Eller se om det redan finns en planta på gång på ett bra ställe. Har redan flera stora lönnar men de är ju också gamla. Ska kanske tänka på successionen....
 
Senast ändrad:
Lönnar :love:

Min erfarenhet är att lönnar klarar rätt mycket. På min gård står en län som en storm tog halva kronan på. Den delade sig helt. Det återstående halva trädet lever vidare i högönskelig välmåga. et skjuter nya genar och ser friskt och bra ut. Vid mitt nuvarande boende står flera lönnar som man varit rätt brutal mot. Stora lårtjocka grenar som sågats bort och trädet har helt enkelt bara levt vidare.

Så - frågan är om du kan reducera kronan för att få trädet att klara sig så länge som möjligt? Det beror väl också på var angreppet sitter? Långt ner eller en bit upp. Om den är långt nere vid marken riskerar ju hela trädet att falla.

När jag läste på så fann jag att mycelet kan leva länge. Lika länge som ett träd. Och den är visst rödlistad..... Så mycelet finns kvar även om du tar ner trädet.
Ja svampen ska ju vara en mycket kraftig rötsvamp och jag räknar inte med att den kommer klara sig. Fruktkropparna sitter i första grenklykan samt på ett litet ställe nere vid marken. Det är ju också möjligt att det sprider sig till de andra träden eller redan finns där också. Jag gillar ju att ha en ovanlig svamp här men den har lite aggresiv framfart... :cautious:

Nu är det framförallt kronan kvar. De flesta grenarna längre ned har gått av.
Kanske helt enkelt bara ska ersätta den med en lönn. Har en stor fin lönn som vårdträd framför huset samt en till stor bakom hust, och den lite missunnade bredvid den angripna lönnen. Samt två ynglingar som står lite väl nära huset men jag funderar på att spara en av dem... Ville ha ett nyttoträd, därav sälg eller kanske hägg. Jag hade en stor hägg som dock gått av och måste tas bort helt nu, men saknar den blomningen. Men lönnen blommar också relativt tidigt och är mycket uppskattad. Min andra tanke var fågelbär som får växa sig stor, så blir fåglarna glada. Tänkte att jag på sikt ska göra träddungen till en mer nyttolund, med bärbuskar och fruktträd i kanterna åtminstone, där det är mest sol, samt fokus på arter som är till nytta för kryp och djur.
 
Ja svampen ska ju vara en mycket kraftig rötsvamp och jag räknar inte med att den kommer klara sig. Fruktkropparna sitter i första grenklykan samt på ett litet ställe nere vid marken. Det är ju också möjligt att det sprider sig till de andra träden eller redan finns där också. Jag gillar ju att ha en ovanlig svamp här men den har lite aggresiv framfart... :cautious:

Nu är det framförallt kronan kvar. De flesta grenarna längre ned har gått av.
Kanske helt enkelt bara ska ersätta den med en lönn. Har en stor fin lönn som vårdträd framför huset samt en till stor bakom hust, och den lite missunnade bredvid den angripna lönnen. Samt två ynglingar som står lite väl nära huset men jag funderar på att spara en av dem... Ville ha ett nyttoträd, därav sälg eller kanske hägg. Jag hade en stor hägg som dock gått av och måste tas bort helt nu, men saknar den blomningen. Men lönnen blommar också relativt tidigt och är mycket uppskattad. Min andra tanke var fågelbär som får växa sig stor, så blir fåglarna glada. Tänkte att jag på sikt ska göra träddungen till en mer nyttolund, med bärbuskar och fruktträd i kanterna åtminstone, där det är mest sol, samt fokus på arter som är till nytta för kryp och djur.
Vi har sälg på flera ställen i häcken, de håller sig snällt där :). Då är det värre med plommonet som skjuter rotskott överallt, verkar vara något med Prunus :).
 
Vi har sälg på flera ställen i häcken, de håller sig snällt där :). Då är det värre med plommonet som skjuter rotskott överallt, verkar vara något med Prunus :).
Ja jag läste på lite och de skjuter normalt inte rotskott men kan göra det när man tar ned dem. Så, så länge man låter dem stå ifred kanske de är beskedliga. :) Tänker på mina föräldrars jättesälg utanför trädgården, där står endast den och inga andra sälgar. Men den har heller aldrig blivit störd.

Hägg ska skjuta rotskott men det har jag inte sett från min, däremot kom det mängder med skott på stam och gren efter att den gått av. Asp däremot, den älskar rotskott och jag har mängder... Blir kul att gallra. Lövträd är knepiga kan man väl konstatera... :p
 
Ja svampen ska ju vara en mycket kraftig rötsvamp och jag räknar inte med att den kommer klara sig. Fruktkropparna sitter i första grenklykan samt på ett litet ställe nere vid marken. Det är ju också möjligt att det sprider sig till de andra träden eller redan finns där också. Jag gillar ju att ha en ovanlig svamp här men den har lite aggresiv framfart... :cautious:

Nu är det framförallt kronan kvar. De flesta grenarna längre ned har gått av.
Kanske helt enkelt bara ska ersätta den med en lönn. Har en stor fin lönn som vårdträd framför huset samt en till stor bakom hust, och den lite missunnade bredvid den angripna lönnen. Samt två ynglingar som står lite väl nära huset men jag funderar på att spara en av dem... Ville ha ett nyttoträd, därav sälg eller kanske hägg. Jag hade en stor hägg som dock gått av och måste tas bort helt nu, men saknar den blomningen. Men lönnen blommar också relativt tidigt och är mycket uppskattad. Min andra tanke var fågelbär som får växa sig stor, så blir fåglarna glada. Tänkte att jag på sikt ska göra träddungen till en mer nyttolund, med bärbuskar och fruktträd i kanterna åtminstone, där det är mest sol, samt fokus på arter som är till nytta för kryp och djur.
Alltså - jag letar efter alla tänkbara alternativ för att du ska välja lönn..... ;) Älskar lönnar.

Att stå under en lönn när den blommar och höra surret i kronan är svårslaget :love:

Men den blir stor. Riktigt stor. Och frösår sig extremt riktligt. Det går inte att ha lönn nära häckar t.ex. eftersom häcken snabbt blir full av lönn.

Sälg har jag svårt att se nyttan av :cautious: mer än att den tidigt ger mat till insekter. Den blir inte så gammal heller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp