Ja svampen ska ju vara en mycket kraftig rötsvamp och jag räknar inte med att den kommer klara sig. Fruktkropparna sitter i första grenklykan samt på ett litet ställe nere vid marken. Det är ju också möjligt att det sprider sig till de andra träden eller redan finns där också. Jag gillar ju att ha en ovanlig svamp här men den har lite aggresiv framfart...
Nu är det framförallt kronan kvar. De flesta grenarna längre ned har gått av.
Kanske helt enkelt bara ska ersätta den med en lönn. Har en stor fin lönn som vårdträd framför huset samt en till stor bakom hust, och den lite missunnade bredvid den angripna lönnen. Samt två ynglingar som står lite väl nära huset men jag funderar på att spara en av dem... Ville ha ett nyttoträd, därav sälg eller kanske hägg. Jag hade en stor hägg som dock gått av och måste tas bort helt nu, men saknar den blomningen. Men lönnen blommar också relativt tidigt och är mycket uppskattad. Min andra tanke var fågelbär som får växa sig stor, så blir fåglarna glada. Tänkte att jag på sikt ska göra träddungen till en mer nyttolund, med bärbuskar och fruktträd i kanterna åtminstone, där det är mest sol, samt fokus på arter som är till nytta för kryp och djur.