Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säker på att det var sälg och inte något annat vide? För sälg ska ju inte skjuta rotskott, om det var vad du menade? Lönnarna växer som ogräs här med så en sådan kan jag lätt gräva upp någonstans och flytta dit. Eller se om det redan finns en planta på gång på ett bra ställe. Har redan flera stora lönnar men de är ju också gamla. Ska kanske tänka på successionen....

Kanske det, jag var mest vansinnigt less på eländet :p Den stod på linan till en granne (en del var på min mark, en del precis in på deras mark) och de var mycket glada att jag utrotade dem :D

Mina lönnar ynglar av sig bra, för många år sedan fick en annan granne en självsådd planta av pappa och den ser väldigt fin ut nu.
 
Ja jag läste på lite och de skjuter normalt inte rotskott men kan göra det när man tar ned dem. Så, så länge man låter dem stå ifred kanske de är beskedliga. :) Tänker på mina föräldrars jättesälg utanför trädgården, där står endast den och inga andra sälgar. Men den har heller aldrig blivit störd.

Hägg ska skjuta rotskott men det har jag inte sett från min, däremot kom det mängder med skott på stam och gren efter att den gått av. Asp däremot, den älskar rotskott och jag har mängder... Blir kul att gallra. Lövträd är knepiga kan man väl konstatera... :p
Jag skulle nog säga att de snarast skjuter stamskott inte rotskott. De skjuts alltså inte fler meter ifrån stammen utan från stubben ovan och undermark.
 
Alltså - jag letar efter alla tänkbara alternativ för att du ska välja lönn..... ;) Älskar lönnar.

Att stå under en lönn när den blommar och höra surret i kronan är svårslaget :love:

Men den blir stor. Riktigt stor. Och frösår sig extremt riktligt. Det går inte att ha lönn nära häckar t.ex. eftersom häcken snabbt blir full av lönn.

Sälg har jag svårt att se nyttan av :cautious: mer än att den tidigt ger mat till insekter. Den blir inte så gammal heller?
Men det är ingen liten nytta den gör då (när den matar bina tidigt på säsongen). Sen ger den fina videkissar på vårkanten att sätta i buketter om man gillar det och har fina gröna nya kvistar :).
 
Asp däremot, den älskar rotskott och jag har mängder... Blir kul att gallra. Lövträd är knepiga kan man väl konstatera... :p
Jag har förstått att aspdungar oftast är en enda indvid. Och att den som individ kan bli tusenårig. De är vackra, och låter trevligt. Men skotten....:crazy:

Och vad du än gör - välj inte poppel. De metertjocka som togs ner när de skördade energiskogen utanför huset skjuter minst ett tjog skott från varje stubbe. Det ser lite märkligt ut eftersom skotten kommer mellan barken och veden. Plus från rötterna. Jag har en liten miniskog att meja ner med gräsklipparen stup i ett om somrarna. Skotten växer glatt en meter per år.

Poppel är mitt hatobjekt. :rage:
 
Mina krikon skjuter skott som f-n, till glädje för besökande Bukefalister ;) :D
Vad kan man göra med krikon? Jag har sågat ner nästan alla pga alla taggar. Tycker det är bökigt att få tag på alla krikon utan att skära sönder sig själv :cautious:

Hur får du ner alla? Tar du då de är väldigt mogna eller tidigare? Hur långt avstånd mellan varje träd?

Här var det djungel, dvs helt omöjligt att få en överblick. Sen har jag gjort en hage där det växter krikon jättetätt och då var jag tvungen att ta ner många. Kan inte ha några som sticks inne i någon hage. Men funderar på att ha kvar vissa träd där det inte ska bli någon hage.
Är inte färdig i den delen av trädgården och det finns djungel kvar men frågan är hur gör jag?
Ska jag behålla några krikonträd? Men vilka av dessa och hur långt mellan varje?

Ursäkta tusen frågor, är oinsatt i krikon :o
 
Ja jag läste på lite och de skjuter normalt inte rotskott men kan göra det när man tar ned dem. Så, så länge man låter dem stå ifred kanske de är beskedliga. :) Tänker på mina föräldrars jättesälg utanför trädgården, där står endast den och inga andra sälgar. Men den har heller aldrig blivit störd.

Hägg ska skjuta rotskott men det har jag inte sett från min, däremot kom det mängder med skott på stam och gren efter att den gått av. Asp däremot, den älskar rotskott och jag har mängder... Blir kul att gallra. Lövträd är knepiga kan man väl konstatera... :p
Jag har fått lära mig att när man gallrar lövträd ska man inte ta bort allt utan låta några enstaka stå kvar. De i sin tur tar näring från jorden så allt runtomkring tar lite längre tid på sig att växa.
 
Vad kan man göra med krikon? Jag har sågat ner nästan alla pga alla taggar. Tycker det är bökigt att få tag på alla krikon utan att skära sönder sig själv :cautious:

Hur får du ner alla? Tar du då de är väldigt mogna eller tidigare? Hur långt avstånd mellan varje träd?

Här var det djungel, dvs helt omöjligt att få en överblick. Sen har jag gjort en hage där det växter krikon jättetätt och då var jag tvungen att ta ner många. Kan inte ha några som sticks inne i någon hage. Men funderar på att ha kvar vissa träd där det inte ska bli någon hage.
Är inte färdig i den delen av trädgården och det finns djungel kvar men frågan är hur gör jag?
Ska jag behålla några krikonträd? Men vilka av dessa och hur långt mellan varje?

Ursäkta tusen frågor, är oinsatt i krikon :o

Likör :d men de är goda att äta direkt och att göra marmelad av. De går ju att använda som plommon men de är lite surare. Jag plockar dem när de är mogna och de får gärna bli åt det övermogna hållet för marmelad. Jag plockar och fryser in dem hela också, främst för likör.

Avstånd?! De skjuter skott som jag trimmar ner med gräsklipparen, inte orkar jag planera på detaljnivå :D De på åkern som spridit sig över linan sköter sig själva (jag har alltså krikon från två olika ställen, de på gräsmattan kommer från Skuggarvet).

Jag tycker absolut att man ska ha kvar krikon om det finns möjlighet. Jag är ju svag för gamla traditionella kulturväxter.
 
Likör :d men de är goda att äta direkt och att göra marmelad av. De går ju att använda som plommon men de är lite surare. Jag plockar dem när de är mogna och de får gärna bli åt det övermogna hållet för marmelad. Jag plockar och fryser in dem hela också, främst för likör.

Avstånd?! De skjuter skott som jag trimmar ner med gräsklipparen, inte orkar jag planera på detaljnivå :D De på åkern som spridit sig över linan sköter sig själva (jag har alltså krikon från två olika ställen, de på gräsmattan kommer från Skuggarvet).

Jag tycker absolut att man ska ha kvar krikon om det finns möjlighet. Jag är ju svag för gamla traditionella kulturväxter.
Ska testa att göra marmelad i år!
Använder du stege eller någon annan manick för att få tag på dem?
 
@tanten Ja jag har verkligen inget emot mina lönnar, de är underbara! Men jag har ju redan flera och tänkte därav föröka göra ännu mer nytta med min trädgård. :) Plus som ni säger, de frösår sig villigt så ynglingar finns alltid att hitta när man vill föryngra beståndet.
Sälgen är superviktig för alla tidiga pollinatörer, särskilt humlor som vaknar tidigt. Den blommar innan lönn och andra hunnit ikapp och ger mycket mer än de samtida små vårlökarna. Den är också mycket frikostig med pollen och inte bara nektar. :d Sedan är sälgen värdträd åt över 200 insektsarter om jag minns rätt, under olika delar av sin och deras livscykel. Plus att sälg minskat drastiskt nu när vi inte har åkerholmar, stenmurar och fina skogsbryn mot betesmarkerna längre, så det börjar råda lite brist på tidig vårmat. Den blir inte så gammal nej, kanske 60 år eller så? Men en sälg med metertjock stam är något speciellt, de växer ju ganska snabbt så i gott läge och sol kan de bli riktigt stora och fina. :)

@athena_arabians Ja viden kan det ju bli förskräckliga buskage av!

@monster1 Ja det stämmer nog! Stod att de kunde skjuta rotskott från ytliga rötter när man hugger ner dem. En sälgstubbe kunde bli riktigt gammal tydligen men stammen dör ju ganska tidigt.
 
Jag har förstått att aspdungar oftast är en enda indvid. Och att den som individ kan bli tusenårig. De är vackra, och låter trevligt. Men skotten....:crazy:

Och vad du än gör - välj inte poppel. De metertjocka som togs ner när de skördade energiskogen utanför huset skjuter minst ett tjog skott från varje stubbe. Det ser lite märkligt ut eftersom skotten kommer mellan barken och veden. Plus från rötterna. Jag har en liten miniskog att meja ner med gräsklipparen stup i ett om somrarna. Skotten växer glatt en meter per år.

Poppel är mitt hatobjekt. :rage:
Ja precis, så är det ofta. Vi har asp runt trädgården från tändsticksfabrikens glansdagar, asp blir bra tändstickor. :) De är till stor glädje för hackspetten och fina med sina höga stammar. Men jag befarar att när jg börjar gallra i min träddunge i slänten att man får göra det med förstånd. De större kommer jag lämna, och får hopppas de inte blir helt galna av att förlora några småttingar...

Skulle aldrig sätta poppel :crazy: De verkar riktigt jobbiga! Plus att de blir så galet höga de flesta, så de är knappt fina längre heller. :p
 
Det växer krokus i min gräsmatta! De blommar så fint i det vackra vårvädret :love:
 

Bifogade filer

  • IMG_20180402_122022.webp
    IMG_20180402_122022.webp
    484,9 KB · Visningar: 12
Känner mig så okunnig på ämnet, förra året hade jag tur, nu är jag mest förvirrad ..
Vad gör man med sina små tomater som växt ur minidrivhuset på höjden? :idea: dags för dem att flytta ut från drivhuset antar jag men sist jag provade tyckte jag dem blev så ledsna? :confused:
 
Idag har jag omplanterat spetspaprika, körsbärstomater och majs. Har även miniplommontomater och vanlig paprika på gång, men de får vänta med flytt för de är sådda några veckor senare :)

zuecosbtgmmkcne.jpg


Bästa sättet för övrigt om småplantor behöver fortsatt mikroklimat efter omplantering är att ställa en upp och nervänd glasburk över plantan när den är omplanterad till egen kruka.
 
Gud jag håller på att slita mitt hår över dessa sorgmyggor!!!!

Min sallad som jag satte för en vecka sen har inte kommit upp, 5 spänn på att sorgmyggorna har ätit upp dem. Det kryllar av dem igen! Jag fattar inte!

Så fort det blir plusgrader så ska jag beställa såntdär som har ihjäl dem, men fram tills dess då?! Usch jag hatar dem!!
 
Vy från skånska sydkusten idag
29598375_10215243540435439_1581415328401747738_n.jpg

Det där är som Idol-Kisthi skulle säga ORIMLIGT! I Nordvästskåne sätts det potatis, inte i mina land ännu iofs men ute på åkrarna.

Och det här är en vy från min uteplats vid stallet tagen för en halvtimma sedan. Under en kaffepaus efter att Grythyttan-möblerna behandlats med linolja. (Ok, pärlhyacinterna är köpta i blom - men ändå)

Attachment-1 65.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp