Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte ens i fönstret får mina ljus nog eftersom jag har minimala fönster. :meh:

Jag har dem stående på ett bord med lampa över.
I vardagsrummet har jag ett hörn med tre skapligt höga fönster på rad åt vardera håll. Det verkar som att plantorna börjar trivas även där nu, men jag har en hylla med extrabelysning alldeles bredvid så jag kan flytta runt och prova lite :)
 
Kolla in min basilikadjungel :love: dom två största har redan flyttat ut i köket :love:
IMG_20180405_211340.webp
 
ÄNTLIGEN fick jag omplanterat chilisarna, det var ju fasen på tiden. Så nu står dom i stora plastkrukor i fönstrena i vardagsrummet.

Fick även omplanterat fyra slanggurkor, två druvgurkor, två långbönor och en brytböna. Det konstiga är dock att ingen sv dom andra tre långbönorna eller av resterande brytbönorna och druvgurkorna ens har grott :confused:

Majsen kan man se nånenstaka grodd slå sig igenom men upptäckte idag att jorden har börjat bli helt vit på toppen :down: får ställa majsen uppe på lampan s dom torkar ut ordentligt och sen bara vattnar sporadiskt. :meh:

Fick även ställa in en trähylla i foderrummet för nu är det helt fullt på trädgårdsbordet :D:up:
 
Jag har toppat min purjolök tre gånger redan.. hur många gånger brukar ni toppa era? Omplanterade en gång, då klippte jag av hälften av rötterna.
Visa bifogad fil 13098

Jag har inte toppat mina alls i år, varken salladslöken eller purjon. Men det kliar lite i fingrarna efter att få frisera dem nu. :D Men tidigare år har jag satt ut sådana som jag inte toppat alls och de har blivit både kraftiga och fina, så jag vet inte om jag känner behovet att frisera dem av den anledningen egentligen.
 
Jag har nu planterat om de två största paprikaplantorna och en av de största tomatplantorna och satt dem i avklippta mjölkpaket. De kvarvarande (sådde 6 tomat och 6 paprika totalt) får ännu plats i minidrivhuset. De två paprikaplantorna jag planterat om idag är nästan dubbelt så stora som de andra i minidrivhuset. Alla är sådda samtidigt och under samma förhållanden. Sorterar ni bort mindre klenare exemplar eller låter ni alla få en chans så att säga?
 
Jag har också planterat om idag :)

Sex stackars tomater fick nya krukor , och en slängde jag.
Marmande tog rejält med stryk i kalla källaren, det var den sorten som blev mest lila om bladen och även tappade flest blad, och nu när jag planterade om så var det Marmande som hade allra sämst utvecklade rötter..
Tom yellow verkar ha klarat sig bättre både med blad och rötter.
Intressant ju :)
 
Jag har nu planterat om de två största paprikaplantorna och en av de största tomatplantorna och satt dem i avklippta mjölkpaket. De kvarvarande (sådde 6 tomat och 6 paprika totalt) får ännu plats i minidrivhuset. De två paprikaplantorna jag planterat om idag är nästan dubbelt så stora som de andra i minidrivhuset. Alla är sådda samtidigt och under samma förhållanden. Sorterar ni bort mindre klenare exemplar eller låter ni alla få en chans så att säga?
Jag brukar låta alla få en chans och det brukar löna sig. I år lär jag dock kasta en av mina tomater då dess grannar behöver omskolas. Jag gav den en vecka extra men den veckan tar slut i morgon och det har inte hänt ett dyft mer. Den är väl 3cm hög och tunn som ett grässtrå. Övriga är 20cm höga och normaltjocka.
 
jag ska plantera om mina slingerkrasse, bör man plantera ner dom lite djupare eller ska man undvika det eftersom det är klättrande växter?
 
Jag brukar låta alla få en chans och det brukar löna sig. I år lär jag dock kasta en av mina tomater då dess grannar behöver omskolas. Jag gav den en vecka extra men den veckan tar slut i morgon och det har inte hänt ett dyft mer. Den är väl 3cm hög och tunn som ett grässtrå. Övriga är 20cm höga och normaltjocka.

Då ger jag mina kvarvarande en chans också :)
 
Jag har aldrig någonsin under mina typ 40 år som odlare toppat purjo. Eller rört rötterna. Har snarare varit väldigt försiktig med dem.

ska man göra sånt? :eek:
Tydligen blir dom kraftigare när man gör det. Har dock inte lyckats förut med purjolök, så nu provar jag toppa och klippa rötter. :D men mår dina bra utan att du gör det, så kör på!
 
Vad är det här som växer ihop med min chili?
Fina är de i vart fall.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180406_141421.webp
    IMG_20180406_141421.webp
    103,3 KB · Visningar: 45
Hörrni, I need help:
GRÄSMATTAN. Den är sönderkörd av allehanda maskiner och vi har grävt bort lite buskar osv. Hur reparerar vi den på bästa vis? Matjord först och gräsfrö sen? Gödsel? När i tiden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp