Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Va
Håller på att fixa min köksträdgård. Har idag sått både persilja och dill och ska ha ner två sorters sallad också :up: Sen håller jag på att gräva upp jordgubbarna för att flytta dom till större plats. :DVisa bifogad fil 13173

Och igår fick jag kapat alla delar till mina gambioner jag ska ha runt trädgårdslandet :bump: Så nu är det sambons svetsning och grannböndernas generositet som är kvar innan vi kan börja sätta dom på plats :D:D

Jag Älskar våren :love: 12 grader i skuggan just nu :banana:
Vad fint!! Något sånt där kan jag tänka mig.. :love:
 
Mina fönsterbrädor är för korta :cautious:
 

Bifogade filer

  • DSC_7844.webp
    DSC_7844.webp
    253,1 KB · Visningar: 29
Och jordgubbarna också, men de tar en jäkla tid på sig (och så himla små!).
Sådda 24/3 och av 40 frön är det 20 st som grott :love:
De får fortsätta sköta sig själva i sin lilla butt tills fler kommit upp.
 

Bifogade filer

  • 1523184939486908202600065107771.webp
    1523184939486908202600065107771.webp
    278,7 KB · Visningar: 25
Är det uteslutet att låta stammen stå kvar och antingen skapa ett hamlingsträd eller stående död ved? Båda två är otroligt viktiga.

Hur nära du kan plantera ett annat träd och andra såna frågor har i a f jag svårt att svara på utan att vara på plats.
Märkligt nog har jag inte tänkt tanken på hamlingsträd. :) Det blir väl dock inte en massa vattenskott (?) på en lönn, eller? Om man när trädet börjar se riktigt risigt ut kapar hela kronan och lämnar en, säg 2 m hög stam, kommer det skott på huggytan då? Det kunde ju vara lite fint annars och sen kapa dem varje år. Så finns stammen kvar som substrat och man kanske kan bidra till att skapa lite hålrum till fladdermössen.
 
Håller på att fixa min köksträdgård. Har idag sått både persilja och dill och ska ha ner två sorters sallad också :up: Sen håller jag på att gräva upp jordgubbarna för att flytta dom till större plats. :DVisa bifogad fil 13173

Och igår fick jag kapat alla delar till mina gambioner jag ska ha runt trädgårdslandet :bump: Så nu är det sambons svetsning och grannböndernas generositet som är kvar innan vi kan börja sätta dom på plats :D:D

Jag Älskar våren :love: 12 grader i skuggan just nu :banana:
Å vad fint med sten :love: Hur har du satt ihop murstenarna? Det ser ut som dom bara ligger staplade O_o
 
Underbar dag idag! :heart Bina flyger som bara den, bin i varje blomma. Dock brist på vilda pollinatörer, inte sett en enda humla eller vildbi... däremot säsongens första citronfjärilar. :love: Jättevarmt ute och mannen gick lös med röjsågen. Lite bättre styr på vissa syrener nu, en gran i gräsmattan tog han ned också. Härligt!
 
Honungsbin på besök här också - ser det ut som i alla fall? Ett par humlor, en citronfjäril och en nässelfjäril. :love:DSC_0219.webp


Måste utöka mitt krokusbestånd lite till nästa år, man ser verkligen hur mycket det betyder med de där tidiga blommorna när man sitter en stund och bara iakttar trafiken till och från dem.
 
Honungsbin på besök här också - ser det ut som i alla fall? Ett par humlor, en citronfjäril och en nässelfjäril. :love:Visa bifogad fil 13189


Måste utöka mitt krokusbestånd lite till nästa år, man ser verkligen hur mycket det betyder med de där tidiga blommorna när man sitter en stund och bara iakttar trafiken till och från dem.
Krokus bidrar med lite nektar men framförallt en hel del pollen, som de behöver för att mata sina nya larver med. :up: En riktigt fantastiskt vårblomma! Jag vill också uttöka rejält, i höstas blev det bara påskliljor.
 
Honungsbin på besök här också - ser det ut som i alla fall? Ett par humlor, en citronfjäril och en nässelfjäril. :love:Visa bifogad fil 13189


Måste utöka mitt krokusbestånd lite till nästa år, man ser verkligen hur mycket det betyder med de där tidiga blommorna när man sitter en stund och bara iakttar trafiken till och från dem.
Alltså - när krokusar, porslinshyacinter och vårstjärna kommer och färgar den bruna gräsmattan till blått, gult och vitt :love: :love: :love:

Snön har smält i rekordfart idag och under den visar det sig att krokusen redan blommar!
 
har också sått smultron :love: men mina har bara precis kommit upp. Dom är små och långa så tänkte plantera ner dom, eller ska dom få bli lite grövre först?

Det är första gången jag sått smultron och jordgubbar, och är således ingen expert, men jag upplever att de är riktigt tåliga vid omplantering.
Även de som är supersmå och jag trott att de verkligen inte skulle överleva flytten har klarat sig :)
 
Märkligt nog har jag inte tänkt tanken på hamlingsträd. :) Det blir väl dock inte en massa vattenskott (?) på en lönn, eller? Om man när trädet börjar se riktigt risigt ut kapar hela kronan och lämnar en, säg 2 m hög stam, kommer det skott på huggytan då? Det kunde ju vara lite fint annars och sen kapa dem varje år. Så finns stammen kvar som substrat och man kanske kan bidra till att skapa lite hålrum till fladdermössen.

Alltså, nä, jag tror inte du kommer få så stora besvär om du hamlar. Du vill ju att den ska skjuta nya skott i den nya kronan och det är det den kommer göra. Dessutom dör ju en del av rötterna direkt vid beskärning. Sen låter du den vara i 4-7 år innan du tar bort grenarna igen.

Lämna kvar en liten kvist ("löpare") nu, om möjligt. Den visar vägen för resten.

Skotten kommer under huggytan, beroende på var anlagen finns. Precis som när man beskär kvistar.

Genom kapningsplacering styr du ju trädets framtida utseende. Många gillar ju kandelaberstilen.
 
Märkligt nog har jag inte tänkt tanken på hamlingsträd. :) Det blir väl dock inte en massa vattenskott (?) på en lönn, eller? Om man när trädet börjar se riktigt risigt ut kapar hela kronan och lämnar en, säg 2 m hög stam, kommer det skott på huggytan då? Det kunde ju vara lite fint annars och sen kapa dem varje år. Så finns stammen kvar som substrat och man kanske kan bidra till att skapa lite hålrum till fladdermössen.
Lönnar blir tyvärr trista som hamlade, dels blöder de ju och sedan får de bladmögel så bladen blir helt grå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp