Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
den 1/7 flyttar jag till en lägenhet med trädgård :love::love:

Min tanke är att sätta ut pallkragar för att kunna plantera i dem. Jag inser att i år lär det ju inte hinna bli nånting alls, kanske lite sallad bara, men jag vill ju ha det förberett inför nästa vår!


Det finns lite växter under, hur gör man för att de inte ska skjuta skott hur mkt som helst igenom allt? Vad lägger man emellan alltså?

Min tanke är att sätta 2 pallkragar på varandra så att jag inte behöver krypa på alla 4 när jag rensar ogräs sen.

Har ni några mer tips/ideer?

Just det, det finns en syrén på tomten med, den tänkte jag ta bort. Hur gör man det på bästa sätt? Är det en sådan växt där man måste få bort varenda liten rotbit för att den inte ska komma tillbaks?
 
den 1/7 flyttar jag till en lägenhet med trädgård :love::love:

Min tanke är att sätta ut pallkragar för att kunna plantera i dem. Jag inser att i år lär det ju inte hinna bli nånting alls, kanske lite sallad bara, men jag vill ju ha det förberett inför nästa vår!


Det finns lite växter under, hur gör man för att de inte ska skjuta skott hur mkt som helst igenom allt? Vad lägger man emellan alltså?

Min tanke är att sätta 2 pallkragar på varandra så att jag inte behöver krypa på alla 4 när jag rensar ogräs sen.

Har ni några mer tips/ideer?

Just det, det finns en syrén på tomten med, den tänkte jag ta bort. Hur gör man det på bästa sätt? Är det en sådan växt där man måste få bort varenda liten rotbit för att den inte ska komma tillbaks?
Om du ska ställa pallkragarna på gräs så gräv bort grässvålen och sen lägger du en bit markduk eller ett par papperstidningar i botten innan du fyller med jord. Tidningarna förmultnar efter ett tag men vid det laget borde allt levande grönt ha dött under om du ska ha två pallkragar högt.

Vad gäller syrenen så måste rubbet bort för annars så skjuter den skott i all oändlighet. Been there, done that :meh:
 
den 1/7 flyttar jag till en lägenhet med trädgård :love::love:

Min tanke är att sätta ut pallkragar för att kunna plantera i dem. Jag inser att i år lär det ju inte hinna bli nånting alls, kanske lite sallad bara, men jag vill ju ha det förberett inför nästa vår!


Det finns lite växter under, hur gör man för att de inte ska skjuta skott hur mkt som helst igenom allt? Vad lägger man emellan alltså?

Min tanke är att sätta 2 pallkragar på varandra så att jag inte behöver krypa på alla 4 när jag rensar ogräs sen.

Har ni några mer tips/ideer?

Just det, det finns en syrén på tomten med, den tänkte jag ta bort. Hur gör man det på bästa sätt? Är det en sådan växt där man måste få bort varenda liten rotbit för att den inte ska komma tillbaks?
Jag vände min grässvål upp och ned under pallkragarna, vet inte hur bra det är. Folk brukar rekommendera markduk eller tidningspapper eller ng. Men jag har bara ett lager pallkrage och ville att växterna skulle kunna växa ned i jorden under en vacker dag.
 
Nu är 5 små babyplommon-tomatplantor omplanterade till egna små krukor och jag ser till min fasa att det börjar bli ont om plantplats i mina solfönster vilket bådar illa för kommande planteringar och omplanteringar :nailbiting:

Men å andra sidan så borde en del av de äldre plantorna gå att ställa i de fönster som bara får morgon/fm eller kvälls-sol snart, så det löser sig nog :sneaky:
 
den 1/7 flyttar jag till en lägenhet med trädgård :love::love:

Min tanke är att sätta ut pallkragar för att kunna plantera i dem. Jag inser att i år lär det ju inte hinna bli nånting alls, kanske lite sallad bara, men jag vill ju ha det förberett inför nästa vår!


Det finns lite växter under, hur gör man för att de inte ska skjuta skott hur mkt som helst igenom allt? Vad lägger man emellan alltså?

Min tanke är att sätta 2 pallkragar på varandra så att jag inte behöver krypa på alla 4 när jag rensar ogräs sen.

Har ni några mer tips/ideer?

Just det, det finns en syrén på tomten med, den tänkte jag ta bort. Hur gör man det på bästa sätt? Är det en sådan växt där man måste få bort varenda liten rotbit för att den inte ska komma tillbaks?
Inte markduk, då kommer inte maskarna upp. Ta tidningspapper :)
 
Så här ser en bit av mina odlingar ut under växtlampan. Har en frigolitskiva under tidningspapper och man ser hur vissa har börjat ta fart så lagt i större krukor nu vissa då detblev alldeles för trångt annars.
Tänkte denna vecka så lite ringblommor och solrosor inne innan de ska ut.
Hoppas komma igång med grävandet snart ute.

796B19E9-6871-4A37-86D7-5CA27472E3A5.webp
 
Shit, jag har knappt hunnit öppna katalogen ännu! :D Jag tänkte, i ett anfall av sällsynt ordentlighet, börja med att sortera mina befintliga fröpåsar och -samlingar och tillbringa de lediga mellandagarna med att skissa på kommande odlingsår och beställningar.

Men jag blev helt förälskad i turkisk svart morot efter att ha råkat se den här skönheten, så nu vill jag åtminstone hitta sådana fröer någonstans. (Fatta hur coola sallader?!)

a49a19a076bba7e3e379c15907e79077.jpg
FUNderarpå denna morot. Smakar den likadant som vanlig morot? Vart köperman denna för att odla?
 
@malumbub Ja alltså att det kommer skott är ju helt okej :) tänkte mer om den inte skjuter skott utan helt enkelt heldör av en i princip totalborttagning av kronan och bara lämnar stammen. Hade hellre kvar en stam som sätter en ny ”krona” av små skott som man får fortsätta hamla, än en torraka.
@monster1 Det låter ju dock mindre bra... men när jag tänker efter stötte jag på en hamlad lönnalle´ på ett jobb. Träden var rätt gamla och såg mkt välmående ut, inget bladmögel där och det var 30+ träd.

Ja tiden får kanske utvisa vad vi gör med trädet. :) Det ser inte ut att trilla av pinn just nu iaf. Har andra träd att ta itu med först som envisats med att brytas av pga blötsnön i vintras. :meh:
 
den 1/7 flyttar jag till en lägenhet med trädgård :love::love:

Min tanke är att sätta ut pallkragar för att kunna plantera i dem. Jag inser att i år lär det ju inte hinna bli nånting alls, kanske lite sallad bara, men jag vill ju ha det förberett inför nästa vår!


Det finns lite växter under, hur gör man för att de inte ska skjuta skott hur mkt som helst igenom allt? Vad lägger man emellan alltså?

Min tanke är att sätta 2 pallkragar på varandra så att jag inte behöver krypa på alla 4 när jag rensar ogräs sen.

Har ni några mer tips/ideer?

Just det, det finns en syrén på tomten med, den tänkte jag ta bort. Hur gör man det på bästa sätt? Är det en sådan växt där man måste få bort varenda liten rotbit för att den inte ska komma tillbaks?

Du kommer hinna odla i år! Vi flyttade 5 juni förra året och sedan var det massor att göra i anslutning till det, så jag fick inte upp pallkragarna förrän 12 juli. Trots det hann vi skörda massor: Salladslök, sallad, squash, rödbetor, mangold och grönkål. Salladslök, squash och grönkål förodlade jag dock, men det var väldigt små plantor när jag planterade dem. Förodla det du vill ha och plantera det sedan när du hinner.
 
Jag har precis sått nio sorters kål (två sorters purpurkål, savoykål, spetskål, två sorters grönkål, svartkål, broccoli och broccolo), två sorters vit rosenskära, zinnia, rudbeckia (white swan och hula dancer), slingerkrasse, två sorters piplök och salladslök.

Nu väntar jag bara på att gurkorna ska planteras om så att det blir lediga kassetter i rootmastern så att jag kan så luktärt också. Därefter återstår squash och solros och slutligen allt som kan sås på friland.
 
Du kommer hinna odla i år! Vi flyttade 5 juni förra året och sedan var det massor att göra i anslutning till det, så jag fick inte upp pallkragarna förrän 12 juli. Trots det hann vi skörda massor: Salladslök, sallad, squash, rödbetor, mangold och grönkål. Salladslök, squash och grönkål förodlade jag dock, men det var väldigt små plantor när jag planterade dem. Förodla det du vill ha och plantera det sedan när du hinner.
Åh så härligt att höra!!


Hoppas att jag hinner fixa iordning!
Men kan man odla squash på friland? Trodde de ville ha växthus? Annars har jag ju såna frön här hemma.... :angel::angel::angel:

På tal om det, måste nog köpa nya salladsfrön, satte 5 st och inte en enda har kommit upp :(
Riktigt fuktigt och varmt där den står så jag förstår inte vad problemet är, enda jag kan tänka mig är att de är gamla, men de ska ju inte "gå ut" förens i augusti enligt förpackningen.
 
Åh så härligt att höra!!


Hoppas att jag hinner fixa iordning!
Men kan man odla squash på friland? Trodde de ville ha växthus? Annars har jag ju såna frön här hemma.... :angel::angel::angel:

På tal om det, måste nog köpa nya salladsfrön, satte 5 st och inte en enda har kommit upp :(
Riktigt fuktigt och varmt där den står så jag förstår inte vad problemet är, enda jag kan tänka mig är att de är gamla, men de ska ju inte "gå ut" förens i augusti enligt förpackningen.

Nej då, de trivs utmärkt på friland och i en pallkrage så blir det ju dessutom lite varmare eftersom det är upphöjt. På två plantor fick mer squash än vad jag kunde göra av med.
 
Nej då, de trivs utmärkt på friland och i en pallkrage så blir det ju dessutom lite varmare eftersom det är upphöjt. På två plantor fick mer squash än vad jag kunde göra av med.
Så underbart att höra!

Jag sitter just nu och letar efter jord, verkar vara dyrt på många ställen, typ 1400/ton, och sedan såg jag på en sida 260 kr för 1 m3? För bra för att vara sant?
 
Ni som har försått gurka redan. Tänkte ni plantera ut dem på friland sedan? Och isf när?

Jag har inte vågat så vare sig gurkan eller squashen ännu då jag är rädd att de behöver komma ut innan vädret tillåter. :nailbiting:
 
Ni som har försått gurka redan. Tänkte ni plantera ut dem på friland sedan? Och isf när?

Jag har inte vågat så vare sig gurkan eller squashen ännu då jag är rädd att de behöver komma ut innan vädret tillåter. :nailbiting:

Tänkt och tänkt. Det är överskattat att tänka och odla samtidigt :D

Jag satte gurka och squash igår och hoppas de ska kunna komma ut direkt på friland i maj.
 
Så underbart att höra!

Jag sitter just nu och letar efter jord, verkar vara dyrt på många ställen, typ 1400/ton, och sedan såg jag på en sida 260 kr för 1 m3? För bra för att vara sant?

Det är ganska dyrt med jord. Enklast för pallkrage är påse. Man kan ofta få 200 liter (5 påsar på 40 liter styck) för 99 kr eller 199 kr på de stora kedjorna. Der går åt 8 sådana säckar i en dubbel pallkrage om jag inte minns fel. Du kan även grunda i botten med kompostmaterial och vända ner köpejorden med brunnet hästgödsel för att spara in mängden jord. Och gödsla kommer du ändå behöva göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp