Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
20180416_120121[1].webp

Skar itu en pumpa från förra året och fröna har grott!
 
Grävningen på lotten går framåt och jag har en plan för hur mina land ska se ut och vad jag ska odla var. Jag fick en stor fin avläggare av krusbär från min lottgranne och jag har bestämt mig för att den ena björnbärsbusken ska få ryka. Allt gott så långt!

På nedsidan är att jag upptäckte att de tidigare uppgrävda landen var översållade av småplantor som precis har grott. Gjorde en sökning på SLU:s utmärkta ogräsrådgivare och fann till min förfäran att det var frögrodd kirskål. :nailbiting: Så klart att fröna gror när jorden är helt frilagd, uppluckrad och tillkrattad. Så nu blir det till att plocka så mycket jag kan och vända runt landen minst en gång i veckan så att de inte får fäste.
 
En sådan pumpa hade jag med, där fröna grott inne i pumpan, trots att den var fräsch i övrigt.
Min smakade tyvärr vedervärdigt. Besk och otäckt.

Smakade på groddarna för att se om de gick att äta och det visade sig att groddar och pumpa hade samma beska oätliga smak.
Så den ligger på komposten nu.
 
Tänkte ge mig på att handgräva bort grässvålen för majs”fältet” och potatislandet, men näää.. Det var åt helskotta för jobbigt så jag skiter i det och väntar på grävmaskinen som vi ska gräva ut landet med :D Började plocka med armeringsnäten för gambionerna och tänkte börja svetsa ihop dessa men dottern blev grinig precis när jag plockat fram allt så det sket sig också.
Vi satte oss i gräset och sola i stället :D
 
Gissa vem som glömde chilin ute i natt :o men ibland ska man ha tur,det var typ +8 så den överlevde.
Sen blev jag påhoppad på Netto,en blåbärsbuske o en krusbärs dito klängde sig fast vid min korg o vägrade släppa taget så jag var tvungen att ta med dom hem.:angel: Hann dock kasta mig undan för kantväxter o perenner.
 
Har börjat fundera på hur jag ska placera växterna i mitt lilla växthus.
Npgon som kan svara på hur höga paprikaplantor brukar bli, ungefär?
 
Ena sorten pelargon jag sådde ser mer ut som paprikaplantorna :confused: är väldigt förbryllad. De andra sorten har haft de klassiska pelargonbladen länge. Det är zonaler båda två och ska enligt bild på påsen ha likadana blad... :cautious: (det kan omöjligt vara paprikor på vift)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp