Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick en fråga av en vän om vi inte kunde hänga lite igår. Självklart, svarade jag. Om du hjälper mig skola om mina violkungsljus. :p

Vi skolade om ena krukan (sådde 2), kastade de minsta plantorna och satte drygt 140 små plantor. Från EN kruka... :eek:
Jag behöver ca 50 :angel:
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu O_o
Visa bifogad fil 13693

Det finns något i detta som förefaller bekant.... (vit blomstertobak i mitt fall)
 
Alltså jag blir så glad och stolt över alla små och stora projekt som jag lyckas ro i hamn på gården. Men nu är det snart sju (!) år sedan den senaste stora händelsen när köket byggdes om. Och även om det har blivit några mindre projekt här och där sedan dess, så freakin' hell - som jag gläder mig åt mitt kommande växthus! :bump:

Jag blir som ett barn på julafton bara av att grannen har varit här och lagt ut och jämnat lite sand på ytan, för varje sak som händer nu är ett steg närmare detta häpnadsväckande med MITT ALLDELES EGNA MAGNFIKA VÄXTHUS I ENGELSK STIL. My preciousss! :D Med en tegelmur med gammalt tegel, delvis framtaget från gårdens sparade gömmor och ett ton patina och karaktär, smala fina fönsterglas och vita lister och vacker dekor på toppen.

Det kommer att bli trädgårdens största prydnad, och det kommer att passa som handen i handsken till gården i allmänhet. Och jag har valt ut sort och storlek och placerat det mycket mycket omsorgsfullt.

Visa bifogad fil 13667

Och nu är det på gång, på riktigt.

Jag får börja jobba hemifrån permanent sedan, för jag kommer att flytta in där och aldrig gå därifrån om ingen bär ut mig.

Jag kommer att sitta där höstkvällar med tända stearinljus och en kopp te och en katt eller två i knäet. Sommarmorgnar med frukost och färska tomater och egenodlad gurka, med hästarna betande i hagen bredvid. Vårdagar med en kopp kaffe och rabarbermuffins, när hönsen kommer vandrande och bina börjar flyga ut. Och kanske en och annan vinternatt med ett glas vin eller glögg, och bara titta på stjärnorna. Förutom att jag ska få plats med att dra upp en galen mängd plantor där också, förstås! :love::love::love:
Gör det något om jag flyttar in hos dig? Det kommer att bli ett underbart växthus, det är jag övertygad om :love::heart
 
Där finns snart 16, 4 nybyggda, magiska, kvadratmeter - utöver de befintliga hundratals i hus och uthus - så bara kom! :D

(Jag kommer ju att behöva hjälp med den galna mängd plantor jag ska dra upp också, så jag hinner sitta och filosofera i växthuset på alla lediga stunder!) :idea:
 
Jag har oxå fått bebislök idag ,tack @tanten
Men vad o var ska jag göra med dom?
Sprider dom sig vilt eller kan dom bo med persiljan tex?
De sprider sig inte. Löken står där den står.
Däremot blir det massor av bäbisar och låter man dem ligga kvar på jorden så rotar de ju sig. Och blir nya plantor.

Ställ dem på en plätt där de kan bo kvar. Men de är ju inte speciellt svåra att flytta. Bara att ta upp löken och ställa nån annanstans.

Du ser - massor av fördelar :D
 
Och när han är klar ser det ut som fan i trädgården.Men man slipper stubbarna :up:
Det var bland det första jag gjorde här inkl en hasselnötsberså.
Hela den delen av gräsmattan ska ändå toppas med ny jord och få nya gräsfrö för att hjälpa till att få bort mossan. Så det gör ingenting att den ser ut som kriget efteråt :D
 
Asså jag älskar min grannar :love: Jag ringde grannbonden och frågade om jag fick raida deras åkerstenshög till min stenmur. Jajjemän säger han och frågar om jag är hemma imorgon så han kan komma och titta vilken storlek jag behöver så han kan komma och dumpa av ett par lass sten så jag slapp hämta själv.

Sen frågade jag om jag skulle kunna få hyra deras grävmaskin så vi kan gräva landen. Japps, han kör hit den på fredag så jag kan få låna den tills dom behöver den igen :love::love::love:

Jag ska såååå baka något roligt som tack :up:
 
Hela den delen av gräsmattan ska ändå toppas med ny jord och få nya gräsfrö för att hjälpa till att få bort mossan. Så det gör ingenting att den ser ut som kriget efteråt :D

Men du måste ändå köra bort det mesta av flisen, det räcker inte att bara hälla på lite jord och så gräs. Fy fan vad vi slet med att få bort flisen efter 40 stubbar i höstas. Men fint blev det! :D
 
Asså jag älskar min grannar :love: Jag ringde grannbonden och frågade om jag fick raida deras åkerstenshög till min stenmur. Jajjemän säger han och frågar om jag är hemma imorgon så han kan komma och titta vilken storlek jag behöver så han kan komma och dumpa av ett par lass sten så jag slapp hämta själv.

Sen frågade jag om jag skulle kunna få hyra deras grävmaskin så vi kan gräva landen. Japps, han kör hit den på fredag så jag kan få låna den tills dom behöver den igen :love::love::love:

Jag ska såååå baka något roligt som tack :up:
Vilken toppen bonde! sten vill alla bönder bli av med ,min bonde har frågat mig flera gånger om jag inte ska bygga en stenmur,jag bara NEJ tack! Finns bättre sätt att döda ryggen + att jag varken har kunskap eller intresse,men fina är dom.
 
Alltså jag blir så glad och stolt över alla små och stora projekt som jag lyckas ro i hamn på gården. Men nu är det snart sju (!) år sedan den senaste stora händelsen när köket byggdes om. Och även om det har blivit några mindre projekt här och där sedan dess, så freakin' hell - som jag gläder mig åt mitt kommande växthus! :bump:

Jag blir som ett barn på julafton bara av att grannen har varit här och lagt ut och jämnat lite sand på ytan, för varje sak som händer nu är ett steg närmare detta häpnadsväckande med MITT ALLDELES EGNA MAGNFIKA VÄXTHUS I ENGELSK STIL. My preciousss! :D Med en tegelmur med gammalt tegel, delvis framtaget från gårdens sparade gömmor och ett ton patina och karaktär, smala fina fönsterglas och vita lister och vacker dekor på toppen.

Det kommer att bli trädgårdens största prydnad, och det kommer att passa som handen i handsken till gården i allmänhet. Och jag har valt ut sort och storlek och placerat det mycket mycket omsorgsfullt.

Visa bifogad fil 13667

Och nu är det på gång, på riktigt.

Jag får börja jobba hemifrån permanent sedan, för jag kommer att flytta in där och aldrig gå därifrån om ingen bär ut mig.

Jag kommer att sitta där höstkvällar med tända stearinljus och en kopp te och en katt eller två i knäet. Sommarmorgnar med frukost och färska tomater och egenodlad gurka, med hästarna betande i hagen bredvid. Vårdagar med en kopp kaffe och rabarbermuffins, när hönsen kommer vandrande och bina börjar flyga ut. Och kanske en och annan vinternatt med ett glas vin eller glögg, och bara titta på stjärnorna. Förutom att jag ska få plats med att dra upp en galen mängd plantor där också, förstås! :love::love::love:

Vi byggde ett förra våren och jag njuter, njuter, njuter av mitt växthus varje dag. Nu har vi satt in en liten kamin också. :heart
 
@Miran visste väl att jag hade sett ett sådant ljuvligt här också någonstans! :love: Så fint med allt runt om också, förstår att det är ett paradis.

Det är väl också ett Willab Gothic 309?
Jag ska ha med den höga muren/83 cm. Och dubbeldörr på gaveln.

Har du någon interiörbild också? / undrar Växthusnörden
 
@Miran visste väl att jag hade sett ett sådant ljuvligt här också någonstans! :love: Så fint med allt runt om också, förstår att det är ett paradis.

Det är väl också ett Willab Gothic 309?
Jag ska ha med den höga muren/83 cm. Och dubbeldörr på gaveln.

Har du någon interiörbild också? / undrar Växthusnörden

Jag tog bort bilderna igen eftersom jag ju inte var så värst anonym med dem ... :D
Men jag kan ta några nya i morgon. Både inifrån och utifrån.
Jag ÄLSKAR mitt växthus!!!
Ja det är ett Gothic 309 men med den låga muren och med dubbeldörr på långsidan.
Beskrivningen för att bygga upp det var dock väldigt svår att följa. Maken (som är snickare bl.a) hittade på en hel del egna lösningar för att få allt på plats.
Vi har också dragit in el och vatten. Nu har mina första småplantor fått flytta in. Jag tittat till dem typ en gång i timmen ... :)
I helgen hade vi grillpremiär och satt ute i växthuset och åt till sent på kvällen. SÅÅÅ mysigt! <3
 
Men du måste ändå köra bort det mesta av flisen, det räcker inte att bara hälla på lite jord och så gräs. Fy fan vad vi slet med att få bort flisen efter 40 stubbar i höstas. Men fint blev det! :D
Det är väldigt små stubbar så det kommer inte bli så värst mycket av det. Vi sågade ner dem så jäkla lågt det bara gick just av den anledningen.:D
 
Vilken toppen bonde! sten vill alla bönder bli av med ,min bonde har frågat mig flera gånger om jag inte ska bygga en stenmur,jag bara NEJ tack! Finns bättre sätt att döda ryggen + att jag varken har kunskap eller intresse,men fina är dom.
Haha då kommer alla grannbönder här avguda oss. Sambon vill ju bygga stengambioner nästan hela vägen runt tomten :nailbiting: så där kommer gå hur mycket sten som hellst.
 
Beskrivningen för att bygga upp det var dock väldigt svår att följa. Maken (som är snickare bl.a) hittade på en hel del egna lösningar för att få allt på plats.

Min anlitade byggare, tillika utomordentligt trevliga granne, som försörjer sig på att snickra och bygga tittade som hastigast på ritningarna och utbrast spontant "vilket jädra plockepinn!" med något flackande blick typ hur fan tänker du att jag ska få ihop det här.

Har hört liknande erfarenheter från en kompis som monterat ett annat lite större Willab-växthus, men han fick också ihop det till sist med en del pusslande och egna innovationer.

Jag tänker att min byggare har inga problem att ordna grunden och muren, och om inte förr så senast då kommer han själv att se och förstå hur fantastiskt det kommer att bli, och lösa resten på ren vilja. (Och mot betalning förstås. :)) Framför allt eftersom han och hustrun är stamgäster på min sommarfest i juli - liksom den andre granne som förberett grunden minutiöst - så kommer motivationen att öka hundrafalt att det SKA vara klart för att användas tills dess. :D :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp