Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min anlitade byggare, tillika utomordentligt trevliga granne, som försörjer sig på att snickra och bygga tittade som hastigast på ritningarna och utbrast spontant "vilket jädra plockepinn!" med något flackande blick typ hur fan tänker du att jag ska få ihop det här.

Har hört liknande erfarenheter från en kompis som monterat ett annat lite större Willab-växthus, men han fick också ihop det till sist med en del pusslande och egna innovationer.

Jag tänker att min byggare har inga problem att ordna grunden och muren, och om inte förr så senast då kommer han själv att se och förstå hur fantastiskt det kommer att bli, och lösa resten på ren vilja. (Och mot betalning förstås. :)) Framför allt eftersom han och hustrun är stamgäster på min sommarfest i juli - liksom den andre granne som förberett grunden minutiöst - så kommer motivationen att öka hundrafalt att det SKA vara klart för att användas tills dess. :D:idea:

Maken sa just att "minns du när jag började gräva loss svålen på gräsmattan för hand för växthuset - då trodde jag ALDRIG att det skulle bli klart ..." Men det blev det och det gick faktiskt rätt snabbt. Själva monterandet gick på tre dagar ungefär, trots innovationerna, Det var grävandet och murandet som tog tid.

Men har ni murat än?
 
Och @tanten luftlökspaketet har nått fram till Nordvästskåne också, tusen tack igen - känner redan att det kommer att bli en ny favorit i odlingarna! Ljuvlig lökdoft i vardagsrummet nu. :d

Bland mina mer rikliga förodlade plantor på tillväxt finns för närvarande rotselleri, vit blomstertobak och sibirisk vallmo - bara säg till om något av det skulle falla i smaken, så försöker jag mig gärna på att returskicka något som tack!

Eller kanske en liten pelargon? Appleblossom Orbit? Tänkte ge mig på en del tvååringar och annat smått och gott också när jag bara hinner så det kan finnas fler sorter lite senare!

Jordärtskocka Bianca gissar jag att du har redan och har du det så behöver du kanske inte mer - annars är det alltid ett alternativ att dela med sig av. :D
 
Maken sa just att "minns du när jag började gräva loss svålen på gräsmattan för hand för växthuset - då trodde jag ALDRIG att det skulle bli klart ..." Men det blev det och det gick faktiskt rätt snabbt. Själva monterandet gick på tre dagar ungefär, trots innovationerna, Det var grävandet och murandet som tog tid.

Men har ni murat än?

Växthusdelarna beställdes och köptes hösten 2015. :o
En krater som skulle fyllas med makadam ordnades med hjälp av en minigrävare hösten 2016.
Under försommaren 2017 fylldes den tidigare grävda kratern med just - makadam. En hel del makadam. Varpå byggaren besiktigade på sommaren och hade synpunkter. Som gjorde att jag handgrävde om en del och skuffade runt makadamen + paddade. Vilket tog sin tid. Sedan blev det höst och för sent att bygga.

Projekttiden kan liknas vid Hallandsåstunneln. :angel: Fast det är ingen Rhoca-Gil i grunden här. Men det är så när man har tusen andra saker som också måste göras och en del saker i förberedelserna som man måste ha hjälp med och så ska rätt person kunna och så avstannar det. Och jag vill ju inte att det ska fuskas och hafsas ihop något utan nu ska det göras enligt konstens alla regler.

Men allt är preppat för att gjuta grunden nu och byggaren har beställt hit en jädra massa saker så jag räknar med grunden kanske den närmsta veckan. Sedan murningen. Men nu som sagt dags att speeda upp projekttiden kraftfullt!
 
Aha ... här hade de tagit ner 50 kubik av jättestora träd på typ hela tomten så det var ta mig sjutton flis överallt ... :D Vid varje stubbe var det typ en meter djupt med flis och då kan inget växa i det.
Det var precis det jag oxå upptäckte,men en massa jord senare och några ställen jag låtsas att inte se så är det ok.
 
Alltså jag blir så glad och stolt över alla små och stora projekt som jag lyckas ro i hamn på gården. Men nu är det snart sju (!) år sedan den senaste stora händelsen när köket byggdes om. Och även om det har blivit några mindre projekt här och där sedan dess, så freakin' hell - som jag gläder mig åt mitt kommande växthus! :bump:

Jag blir som ett barn på julafton bara av att grannen har varit här och lagt ut och jämnat lite sand på ytan, för varje sak som händer nu är ett steg närmare detta häpnadsväckande med MITT ALLDELES EGNA MAGNFIKA VÄXTHUS I ENGELSK STIL. My preciousss! :D Med en tegelmur med gammalt tegel, delvis framtaget från gårdens sparade gömmor och ett ton patina och karaktär, smala fina fönsterglas och vita lister och vacker dekor på toppen.

Det kommer att bli trädgårdens största prydnad, och det kommer att passa som handen i handsken till gården i allmänhet. Och jag har valt ut sort och storlek och placerat det mycket mycket omsorgsfullt.

Visa bifogad fil 13667

Och nu är det på gång, på riktigt.

Jag får börja jobba hemifrån permanent sedan, för jag kommer att flytta in där och aldrig gå därifrån om ingen bär ut mig.

Jag kommer att sitta där höstkvällar med tända stearinljus och en kopp te och en katt eller två i knäet. Sommarmorgnar med frukost och färska tomater och egenodlad gurka, med hästarna betande i hagen bredvid. Vårdagar med en kopp kaffe och rabarbermuffins, när hönsen kommer vandrande och bina börjar flyga ut. Och kanske en och annan vinternatt med ett glas vin eller glögg, och bara titta på stjärnorna. Förutom att jag ska få plats med att dra upp en galen mängd plantor där också, förstås! :love::love::love:
jag kommer.

Inte för att hälsa på utan för att flytta in. :D
 
Jag är ju tvärglömsk, hur många påsar jord behöver man till en pallkrage? Jag kommer ju använda 3 på höjden, och 3 st. Hittade nu på bauhaus för 1300 för en pall, 54 säckar.
 
Jag är ju tvärglömsk, hur många påsar jord behöver man till en pallkrage? Jag kommer ju använda 3 på höjden, och 3 st. Hittade nu på bauhaus för 1300 för en pall, 54 säckar.
De rymmer 4 säckar på 40 liter. Så du behöver inte 54 säckar... Och beroende på vad du ska odla så kanske du vill blanda jorden med gödsel också, dvs ersätta några säckar jord med gödsel. När jag fyllt mina pallkragar (2 på höjden) så har jag lagt hästgödsel i botten (en pallkrage högt) och sedan fyllt på med fyra säckar Bauhaus-jord ovanpå i den andra pallkragen.
 
De rymmer 4 säckar på 40 liter. Så du behöver inte 54 säckar... Och beroende på vad du ska odla så kanske du vill blanda jorden med gödsel också, dvs ersätta några säckar jord med gödsel. När jag fyllt mina pallkragar (2 på höjden) så har jag lagt hästgödsel i botten (en pallkrage högt) och sedan fyllt på med fyra säckar Bauhaus-jord ovanpå i den andra pallkragen.
Jag har ju tyvärr inget rent gödsel, utan bara sånt som legat i hagen hur länge som helst = fullt med ogräs i. Så jag skippar nog att använda hästgödsel.
Det får bli att köpa gödsel.
 
Vad är det här?
15241351445361585602960.webp


Har massor, humlorna älskar det. Men vad är det?
 
Har precis gjort iordning rabattavgränsningen. Vi ska utöka gräsmattan och har rivit en hel del buskar så känns bara dumt att ha kvar det mitt i gräsmattan sen.
image.webp

Försökte plocka så många blomlökar jag orkade men nu skiter jag i det. Dom som överlever fräsen får väl växa i gräsmattan sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp