Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Botaniska blekgula och lila krokus
20180420_162829.webp
 
Det är vitsen med att ha en massa olika!
Hos mig kommer de blekgula botaniska först. Sedan kommer massor av blålila botaniska. Sedan tar de större som inte är botaniska vid.

Under tiden samlar sig scillan till attack, vårstjärnan samlar kraft och tränger ut krokusen och sist svämmar porslinshyacinterna över alla brädder!

Vårblommor i många veckor!! Gräsmattan är inte grön utan blå-gul-lila-ljusblå-himmelsblå-vit.

Det fina är dessutom att de sprider sig. Ohämmat :love::love::love:

Försöker köpa ett gång påsar varje höst och utöka odlingen. Målet är att få det som vid gården där hela gräsmattan var täckt. Det tog många år men var så värt det.
Ja så småningom hoppas jag att min rabatt blir lite fylligare, nu är det bara en rad med olika lökar :rofl: ska bli kul att se tulpanerna sen, kommer inte ihåg vad jag köpte för färger :o köpte 6 olika påsar med lökar (lösvikt) från bergslagsodlingarna har jag för mig men kommer inte ihåg vad jag köpte :cool:
jag hoppas det kommer växa gullviva i gräsmattan, tycker dom är så himla fina.
 
Ja så småningom hoppas jag att min rabatt blir lite fylligare, nu är det bara en rad med olika lökar :rofl: ska bli kul att se tulpanerna sen, kommer inte ihåg vad jag köpte för färger :o köpte 6 olika påsar med lökar (lösvikt) från bergslagsodlingarna har jag för mig men kommer inte ihåg vad jag köpte :cool:
jag hoppas det kommer växa gullviva i gräsmattan, tycker dom är så himla fina.
Smålökar ska du stoppa i grämattan tycker jag. Där ställer de till minst bekymmer. Bara att köra över med gräsklipparen när de blommat färdigt och gräset börjat växa.

Och gullviva - kan posta dig frön sedan.
De tar två år på sig att gro men sprider man frön i gräsmattan så har man gullvive-explosion efter några år.

Jag har gullvivor överallt. Fanns knappt något alls när jag flyttade hit men de som fanns har spritt sig med besked. Lätta att flytta är de också....
 
Smålökar ska du stoppa i grämattan tycker jag. Där ställer de till minst bekymmer. Bara att köra över med gräsklipparen när de blommat färdigt och gräset börjat växa.

Och gullviva - kan posta dig frön sedan.
De tar två år på sig att gro men sprider man frön i gräsmattan så har man gullvive-explosion efter några år.

Jag har gullvivor överallt. Fanns knappt något alls när jag flyttade hit men de som fanns har spritt sig med besked. Lätta att flytta är de också....
Aha, då gör jag det till nästa år :) tack för tipset!
Ja jag tar gärna frön! I pappas trädgård hade vi både gula och röd/gula, så himla söta :)
 
Vilka vackra bilder du tar! Är det vårälväxing?
Tack! Ja så kanske den heter? Jag brukar komma ihåg allt jag planterar, men denna har jag faktiskt glömt bort! Men det låter bekant, så det stämmer säkert! :D Köpte den på Ulriksdals slottsträdgård för några år sedan, dyr var den, men de hade en sån fantastisk plantering med massor av sån i. Hade hoppats den skulle sprida sig, men det gör den inte, och en googling säger att det stämmer på vårälväxing.
 
Mutter.. Ogräset har börjat titta upp i grusgången. Får väl ägna mig åt rensning imorgon.. blä tråkigt! Funderar på att köpa en elektrisk brännare på jula och bränna bort eländet istället. Fattar inte varför de inte gjorde ett ordentligt grundjobb med duk och allt när de gjorde i ordning gången.
 
Mutter.. Ogräset har börjat titta upp i grusgången. Får väl ägna mig åt rensning imorgon.. blä tråkigt! Funderar på att köpa en elektrisk brännare på jula och bränna bort eländet istället. Fattar inte varför de inte gjorde ett ordentligt grundjobb med duk och allt när de gjorde i ordning gången.
Ättika tar kål på eländet snabbt och effektivt.
 
Rensat ur pallkragar, krattat och öppnat upp växthuset idag :up:
Luftlöken och salladslöken är redan på G :love:
Men Lakritsroten i växthuset lyser med sin frånvaro, jag hade hoppats att den skulle övervintra där inne. Jag har gett den lite vatten så får vi se om det händer något.
Jag trodde att jag skulle plantera några krukor med penséer, plantera om mina frösådder och så nya frön. Men en studsmatta och kaffebesökare kom emellan ;)
 
Smålökar ska du stoppa i grämattan tycker jag. Där ställer de till minst bekymmer. Bara att köra över med gräsklipparen när de blommat färdigt och gräset börjat växa.

Och gullviva - kan posta dig frön sedan.
De tar två år på sig att gro men sprider man frön i gräsmattan så har man gullvive-explosion efter några år.

Jag har gullvivor överallt. Fanns knappt något alls när jag flyttade hit men de som fanns har spritt sig med besked. Lätta att flytta är de också....
Jag har en liten tuva gullvivor i min gräsmatta, men den verkar inte sprida sig. Vad kan jag göra för att hjälpa den lite?
 
Jag har en liten tuva gullvivor i min gräsmatta, men den verkar inte sprida sig. Vad kan jag göra för att hjälpa den lite?
När den blommat över - nyp av frökapslarna och tryck ner dem mot jorden i närheten?

De är i allmänhet duktiga på att fröså sig. Men man måste ge dem chansen. Har man gräsklippare med uppsamlare så hamnar ju fröna ihop med gräsklippet.
Jag har ingen uppsamlare. Låter gräsklippet göda gräsmattan.
 
Hmm, jag har haft en (1) stackars gullviva i gräsmattan sedan urminnes tider, jag vårdar den så försiktigt och ömt och klipper stora omvägar runt om den för att den ska få stå och ha det bra, och gärna fröa av sig. Men inte fasen har det hänt? Är de mer besvärliga i Skåne månne?
 
Jag har varit ute och slitit i Vallörten... Det är så blött i marken fortfarande att det går att få upp en pyttebit av roten i alla fall. Min trädgård i genomskärning är förmodligen en underjordisk stad av Vallörtens rötter :meh:

Har även skördat nässlor som nu ska förvällas!
 
När den blommat över - nyp av frökapslarna och tryck ner dem mot jorden i närheten?

De är i allmänhet duktiga på att fröså sig. Men man måste ge dem chansen. Har man gräsklippare med uppsamlare så hamnar ju fröna ihop med gräsklippet.
Jag har ingen uppsamlare. Låter gräsklippet göda gräsmattan.
Jag har inte heller uppsamlare, vår trädgård är liksom inte så pedantiskt skött att det hade gjort någon skillnad :-D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp