Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast hela Pallkragen välter med växthuset så jag tror inte det hjälper..

@Lillgrådis jag kom på det när jag skickat inlägget :p borde hålla hyfsat! Bor ju mitt på slätten typ så det blåser ordenligt.

Det verkar som det hjälpte att banka ner det lite extra djupt, än så länge står det upp :up:

Haha, ja då falerar mitt tips.
Det kan vara så att mer jord i pallkragen kan hjälpa till. Mer vikt som stabiliserar upp kragen, tänker jag.
 
@warg @Lillgrådis de trivs bäst när gräsmattan inte är så tät, de är ju både kalk och torktåliga så om gräset har det lite lagom kämpigt så fungerar det bra för gullvivan att konkurrera. Är gräsmattan tät och frodig blir det svårare. Samma för smålökarna, gräsmattan får inte vara för tät, då orkar de inte konkurrera. Ett tips är att sätta dem i närheten av träd eller buskar, där blir det torrt och lite näringsfattigt och gullvivor och smålök som kommer tidigt på säsongen störs heller inte av lövverket skugga som ju kommer senare på säsongen.
 
EFE16B4E-C9E0-4498-B10A-9665774EC6B0.webp

Note to self: plantera inte en biljon saker nästa år :meh: det fortsätter utanför bild...
 
Visa bifogad fil 13875
Note to self: plantera inte en biljon saker nästa år :meh: det fortsätter utanför bild...
Jag har samma problem här hemma...

Förutom att min sallad vägrar växa. Gissar att det är sorgmyggorna som äter upp dem. Så nu har jag satt fröna hydroponiskt istället så får vi se.

Jag tänker ha hydroponik i köket på väggen när vi flyttar, med sallad och div kryddor. Kommer bli sååå mysigt!
 
Nu när våren äntligen är här funderar jag mest på hur snart man vågar montera ihop lilla växthuset och ställa ut åtminstone tomaterna?
Är det alldeles för vågat att ägna morgondagen åt det när 10-dygnsprognosen ser ut så här?
1524341107001.webp
 
Mina tomater är rätt rejäla, ca 1 meter höga, så det är ju rätt knepigt att bära dem in o ut helatiden.

Tror ni att man kan ställa ut dem, låta dem stå en timme och sedan lägga en filt över tills fram på kvällen?

Hur hade ni andra gjort?
 
Det är första året med chili för mig. Fina plantor! Men enstaka blad slokar och krullar ihop sig lite. Vad är ofta orsaken? För lite vatten? För varmt?

Dom bor inne under lysrör.
 
Smålökar ska du stoppa i grämattan tycker jag. Där ställer de till minst bekymmer. Bara att köra över med gräsklipparen när de blommat färdigt och gräset börjat växa.

Och gullviva - kan posta dig frön sedan.
De tar två år på sig att gro men sprider man frön i gräsmattan så har man gullvive-explosion efter några år.

Jag har gullvivor överallt. Fanns knappt något alls när jag flyttade hit men de som fanns har spritt sig med besked. Lätta att flytta är de också....

Åh, gullvivor :love: Det var min favoritblomma när jag var liten. Så mycket att hankatten som flyttade till oss döptes till Gullvivan :angel:
 
Hos mig har tomaterna bott ute den senaste veckan. Dom står i pallkragar med fönster över sålänge. Stängde även av värmen i foderrummet idag för att resten av plantorna ska vänja in sig. Nästa steg är att öppna dörren från foderrummet ut i stallet då det är samma temp som ute där. Men det får nog ta en vecka till eller nåt.
 
78C8EE6A-30AA-4D36-A7C7-58EFEB4DBD58.webp

Sån här skillnad är det på mina pelargoner förresten. :cautious:
Geranium Mr F’s Mopehead till vänster och Geranium Special Multiflora till höger. Bådaser likadana(som till höger) ut på fröpåsarna.

Sju tomater har flyttat ner i hinkar idag, bondbönorna har fått större krukor och några sugarsnaps likaså. En blomma vardera på en ärta och på en böna, det kändes hoppfullt på nåt vis :)
 
Alltså - gullvivor är underbara. Men de är ju ÖVERALLT! :arghh:
Framförallt är de där jag borde rensa bort gräs och kvickrot i rabatterna. Jag lyfter torvor och gullviva. River isär gullvivetuvan och planterar om. Men det är så mycket..... Små bäbisar överallt.

Håll sig i gräsmattan uslingar!!

Jag har inga alls jag... de få som fanns när jag var liten har försvunnit :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp