Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, jag har haft en (1) stackars gullviva i gräsmattan sedan urminnes tider, jag vårdar den så försiktigt och ömt och klipper stora omvägar runt om den för att den ska få stå och ha det bra, och gärna fröa av sig. Men inte fasen har det hänt? Är de mer besvärliga i Skåne månne?
Du kanske behöver en planta till?

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/primula/primu/primver.html

Kanske ska jag sända frö till dig också....

...hur ska jag komma ihåg det här?
 
Startskottet har ljudit! :bump::D
7311E177-5075-4972-AD97-0470C076D239.webp
 
Vi har också gullvivor och de tycks sprida sig villigt. Särskilt villigt där jag för kanske två år sedan tippade några ikeapåsar med flis med tanken att det skulle bli en gång genom skogsdungen. Det blev det inte, men gullvivorna trivs. :up: De trivs generellt i betesmarker så de gillar när det inte växer igen och blir för mycket konkurrens. De gillar kalk också vill jag minnas. De rikaste gullvivemattorna har jag sett i beteshagar i naturreservat i Bergslagen på platser med spännande mineraler i jorden. Vi har väl generellt inte så kalkrik mark men jag har både gullvivor och gott om blåsippor i trädgården så lite kalk finns det nog.

Om någon påminner mig kan jag plocka o skicka frön. :) Om någon har slåtterfibbla att byta med skulle jag bli mycket glad. :D
 
Åh så avundsjuk jag blir, jag vill också ha det sådär fint med alla lökar! :cry: Den här tiden på året så ångrar jag alltid att jag inte orkade ut på hösten och sätta lökar. :( Jag bor ju i en nybyggd bostadsrättsförening (nå, 6 år gammal nu) och vi har inte en enda lök här. Tänker varje år att nuuu ska jag sätta lökar så jag får en sån där fantastisk gräsmatta på våren, men sen kommer oktober och jag vill göra allt annat än att vara i trädgården... Förra året kryddades dessutom med sjukskrivning p.g.a utmattning så det var sämre än vanligt. Kan man strö ut frön till vårblommor i gräsmattan, eller måste man sätta lökar/färdiga plantor för att de ska ha någon chans mot gräset? Börjar inse att jag väl förmodligen aldrig kommer komma mig för med det annars...

För övrigt har jag ju känt mig så stressad över att jag inte hunnit fixa något med mina pallkragar i år. Nu idag har vi ju haft över 20 grader här i Stockholm, så när jag kom hem från jobbet så tog jag äntligen tag i att gräva ur dem och rensa bort skräp och ogräs. Döm om min förvåning när det var tjäle 1 dm ner. :crazy: Ingen stress att så något där på åtminstone någon vecka eller två!

Dock insåg jag att det nog är hög tid att ge pallkragarna ett nytt lager färg... De är inte direkt svarta längre.

IMG_9131.webp
 
Tänker varje år att nuuu ska jag sätta lökar så jag får en sån där fantastisk gräsmatta på våren, men sen kommer oktober och jag vill göra allt annat än att vara i trädgården...
Man ska inte överarbeta.

Jag tar spaden och vänder en grästorva. Stoppar ner ett gäng lökar och vänder tillbaka torvan. runt 5-8 cm djupt. Enklast är om man helt enkelt vänder ett gäng torvor. Sätter ut lökarna och vänder tillbaka allihop och stampar till.
Går på några minuter

(går även att göra seeeeent på kvällen i högklackat ...har jag hört....)
 
Våra gullvivor började sprida sig och frodas på vår "äng", dvs en bit av gräsmattan som inte klipps utan slås med lie 1-2 ggr per år. På resten av gräsmattan kommer det bara någon enstaka.
 
Morgonrunda med voffis i trädgården gav fynd av en illrosa jordviva som slagit ut! Visste nog inte ens jag hade jordvivor. :) Påskliljorna blommar för fullt, det blev ju så varmt men nu är det lite kyligare som tur är. Annars går det över för fort. :)
 
Äsch.. Det har redan blåst omkull och det är inte ens blåsigt idag. Får klura ut en lösning (tips mottages tacksamt)
 
Äsch.. Det har redan blåst omkull och det är inte ens blåsigt idag. Får klura ut en lösning (tips mottages tacksamt)
Ärsch, jag som tänkte köpa ett sånt idag, men de var slut. Ska man behöva binda fast det också? Det blåser ju rätt ofta här hos oss ändå.
 
Jag har fått för mig att jag nedanför altanen skall ha ikeas blomlådor med matchande spalje, men vad skall jag då plantera för något där för att det faktiskt ska bli användning av spaljen? :) Jag har väldigt ogröna fingrar så jag har noll koll på vad man kan ha :p
 
Ärsch, jag som tänkte köpa ett sånt idag, men de var slut. Ska man behöva binda fast det också? Det blåser ju rätt ofta här hos oss ändå.

Ja det blåser mycket här med. Finns inga stormlinor på Julas modell.. Funderar på om det går att fästa på nåt sätt men kommer inte på nåt bra
 
Att det liksom ramar in huset, tänkte jag. Något som håller emot om det vill lägga sig mot ett hörn eller en kort-/långsida. Om man trycker ner två järn typ tio cm in på varje sida och de går kanske en meter upp ovan mark eller hur högt huset nu är.

Säkrar ju inte för en höststorm men borde hålla emot för ett lätt vinddrag så att det inte välter och vinden kan ta fatt underifrån?
 
Ja det blåser mycket här med. Finns inga stormlinor på Julas modell.. Funderar på om det går att fästa på nåt sätt men kommer inte på nåt bra

Knipsa av en bit spikband, vik över den horisontella pinnen nederst och skruva fast i trät på pallkragen. Blir lite som ett slangfäste. Borde funka fint.

Eller en bit nylonband om du har en gammal grimma eller ett spännband att slakta
 
Knipsa av en bit spikband, vik över den horisontella pinnen nederst och skruva fast i trät på pallkragen. Blir lite som ett slangfäste. Borde funka fint.

Eller en bit nylonband om du har en gammal grimma eller ett spännband att slakta

Fast hela Pallkragen välter med växthuset så jag tror inte det hjälper..

@Lillgrådis jag kom på det när jag skickat inlägget :p borde hålla hyfsat! Bor ju mitt på slätten typ så det blåser ordenligt.

Det verkar som det hjälpte att banka ner det lite extra djupt, än så länge står det upp :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp