Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har skurat hela nu och håller på att flytta in igen, därav rätt stökigt. Men snart så. ♥
DSC_0093.webp
 
Vårkoll hos bina idag! Är så sjukt nöjd med mig själv för det är det mest ansträngande jag gjort på månader, men också det roligaste och jag klarade det helt själv. :love: Jag har ju ärligt talat varit lite rädd för dem. Men lugnt och metodiskt gick jag igenom varenda ram och tittade. Städade och bytte ut lite ramar mot nya fräscha. Lärt mig en hel del. Mat fanns det extremt lite av så jag blandade ihop foderdeg och gav dem även sockervatten. Nu blommar sälg, tussilago och idag såg jag rejält med vitsippor, men prognosen för nästa vecka ser mer dyster ut så jag får nog fortsätta stödmata dem lite. Friska, fina och många är de! Det är något väldigt tillfredsställande med att ha tittat till dem, matat dem och att allt gick så lugnt och fint till. :)
 
Ska sätta lite fröer, främst kryddväxter. Tomat och chili köper jag plantor av. Mkt annat blir det inte då jag odlar inomhus i avsaknad på balkong och trädgård. Men kan bara få tag i planteringsjord just nu, är det big no no?
 
Vi fick in en första offert på uppfyllnad av vår tomt med 15cm matjord och lite lätt släntning från huset. Massor för att fylla upp och mantimmar i maskin mao. Sen var planen att rulla gräs själva. Det var inte gratis precis (vilket vi inte förväntar oss heller, men kanske inte riktigt så mycket) 130 000:- skulle de ha.
Vi kommer räkna på maskinhyra och massor istället och hoppas att vi reder ut det själva. Sambon har kört en del maskiner och i alla fall lastbil tidigare yrkesmässigt, så en minilastare tror han att han vågar sig på.
Jag lär inte göra någon nytta i alla fall, till min frustration, är gravid i v32 :)
 
Har du lyckats utrota den?? Jag har fört krig mot den i snart tre år och har möjligen lyckats hindra den från att sprida sig :meh:

Nä jag har bara minskat beståndet lite.. Får se hur mycket i år, mitt första år i huset så har inte riktigt pejl på allt än. Hoppas jag fått bort det mesta i vart fall!
 
Här kommer några bilder på växthuset @Lillgrådis...

Visa bifogad fil 13771

Jag är kär. :love: Det är helt olagligt snyggt!!! Roligt att ni också tog den helvita varianten på stommen! Det är absolut snyggast tycker jag men många har ju i grönt eller rött också. Och de är inte direkt fula de heller. Och så roligt och himla fint att ni fått in en kamin - det står på min önskelista också, men det får skjutas lite på framtiden bland allting annat som ska redas ut nu. Men el och vatten ska dras in här också, om inte det alldeles första som sker, så är det i alla fall förberett för det. Och nu jävlar, är det slut på Hallandsåstunneltakten. :devil:

Jag valde en helgjuten platta efter viss vånda men på byggarens inrådan. Räknar med att det mest blir stora krukor/baljor som jag kommer att odla i. Annars går det ju att bygga ihop större lådor också och sätta ovanpå golvet utmed väggarna, det blir förstås en avrinningsbrunn så vattnet ska ju inte bli stående.

@Chili Grymt jobbat med bina! :banana: Jag kommer att vara livrädd de första gångerna jag ska ge mig på och rota ibland tusentals bin ensam och i skarpt läge, men, som Jonathan Lejonhjärta skulle uttrycka det (ungefär) "Det finns saker man måste göra, även om de är lite läskiga. För annars är man ingen människa, utan bara en liten lort!" Och jag är helt övertygad om att det roliga kommer att kompensera för det lite läskiga, och att det också blir enklare för varje gång. Men jätteroligt att höra om dina erfarenheter!
 
Först världens längsta vinter, och sen så går det så fort att man inte hinner med istället! Det har varit otroligt varmt den här veckan och det växer som tusan. Jag har inte ens hunnit rensa pallkragarna från fjolårsskräpet, än mindre hunnit planera vad jag ska odla (jag direktsår bara). Men det får väl lösa sig. ;)

F896C92C-972F-4A0F-B5EE-DE3A2190537C.webp
 
Jag är kär. :love: Det är helt olagligt snyggt!!! Roligt att ni också tog den helvita varianten på stommen! Det är absolut snyggast tycker jag men många har ju i grönt eller rött också. Och de är inte direkt fula de heller. Och så roligt och himla fint att ni fått in en kamin - det står på min önskelista också, men det får skjutas lite på framtiden bland allting annat som ska redas ut nu. Men el och vatten ska dras in här också, om inte det alldeles första som sker, så är det i alla fall förberett för det. Och nu jävlar, är det slut på Hallandsåstunneltakten. :devil:

Jag valde en helgjuten platta efter viss vånda men på byggarens inrådan. Räknar med att det mest blir stora krukor/baljor som jag kommer att odla i. Annars går det ju att bygga ihop större lådor också och sätta ovanpå golvet utmed väggarna, det blir förstås en avrinningsbrunn så vattnet ska ju inte bli stående.

@Chili Grymt jobbat med bina! :banana: Jag kommer att vara livrädd de första gångerna jag ska ge mig på och rota ibland tusentals bin ensam och i skarpt läge, men, som Jonathan Lejonhjärta skulle uttrycka det (ungefär) "Det finns saker man måste göra, även om de är lite läskiga. För annars är man ingen människa, utan bara en liten lort!" Och jag är helt övertygad om att det roliga kommer att kompensera för det lite läskiga, och att det också blir enklare för varje gång. Men jätteroligt att höra om dina erfarenheter!

Haha ja man är nog en liten lort, det var jag förra året. :D Pappa fick med lite mer van hand göra det mesta, jag hjälpte till. Fick panik när det blev för mycket bin i luften... Men igår tex, fick ta bort lite fulbyggen på ovansidan av ramarna och ibland blev de lite sura. Bara att backa ett steg, låta dem flyga runt någon sekund och sen lugnade dem sig och jag kunde fortsätta. Mina bin är fantastiskt lugna och fina, har ligustica. :) Skönt att ha insett det.

Lärde mig så mycket om dem igår och kunde riktigt fridfullt studera ramarna fulla med bin. :)
 
Snart kommer påskliljorna :up: men krokusarna var inte långlivade :cautious:
Visa bifogad fil 13826
Det är vitsen med att ha en massa olika!
Hos mig kommer de blekgula botaniska först. Sedan kommer massor av blålila botaniska. Sedan tar de större som inte är botaniska vid.

Under tiden samlar sig scillan till attack, vårstjärnan samlar kraft och tränger ut krokusen och sist svämmar porslinshyacinterna över alla brädder!

Vårblommor i många veckor!! Gräsmattan är inte grön utan blå-gul-lila-ljusblå-himmelsblå-vit.

Det fina är dessutom att de sprider sig. Ohämmat :love::love::love:

Försöker köpa ett gång påsar varje höst och utöka odlingen. Målet är att få det som vid gården där hela gräsmattan var täckt. Det tog många år men var så värt det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp