Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som ni vet lider jag av lite platsbrist just nu :cautious: och en massa växter står på vänt till att både sås och omskolas.
Jag fick dock en liten tanke nu i morse som jag tänkte bolla med er.
I tillbyggnaden har vi ytterligare 2 fönster i söderläge samt ett glasparti. Det är ju inte klart där ute än så den håller några grader lägre än vad vi har inne. Vad tror ni om att släpa ut de växter som är lite större dit, som en mellanlandning innan avhärdning utomhus?
Alla mina plantor står i år i gästhuset som bara är lite uppvärmt. Just nu håller det mellan 16-18 grader?

Jag ser fördelar i att de inte drar iväg på höjden men får tillräckligt ljus. Tycker jag har knubbigare plantor där än inne i huset?

Avhärdningen sköter jag genom att öppna fönstret där de står :D
 
Har någon tips för vad jag ska göra med min hallonbuske? Jag köpte den på hösten 2016 (alltså efter säsong) det är sommarhallon, förra året fick jag NOLL hallon, inte ens tillstymmelse till några, jag tänkte att den kanske står i fel läge men har jordgubbar på samma ställe och där fick jag bra med bär så det borde inte va sämsta läget iaf.. själva busken ser fin ut
 
Har någon tips för vad jag ska göra med min hallonbuske? Jag köpte den på hösten 2016 (alltså efter säsong) det är sommarhallon, förra året fick jag NOLL hallon, inte ens tillstymmelse till några, jag tänkte att den kanske står i fel läge men har jordgubbar på samma ställe och där fick jag bra med bär så det borde inte va sämsta läget iaf.. själva busken ser fin ut
OM jag inte minns galet så är det på andraårsgrenar man får bär på hallon, så jag skulle tro att du får bär på den i år.
 
Jag glömde två krukor med blomfrön ute i regnet. Nu är de fulla med vatten :( Får börja om tror jag, fröna är nog inte så pigga längre..
 
Jag glömde två krukor med blomfrön ute i regnet. Nu är de fulla med vatten :( Får börja om tror jag, fröna är nog inte så pigga längre..
Behöver inte vara nån fara, mina står i vatten nu eftersom jag inte verkar få till det i jord pga sorgmyggor. 3 st har grott redan, på typ 4-5 dagar, trots att det kan ta upp till 15 dygn innan de gror.

Bara att prova o se :)

För övrigt så är jag sjuk taggad inför att kunna sätta upp hydroponiken om 2,5 månad. Det verkar så mkt enklare! Även om det såklart är lite att hålla koll på med vattenbehållare och pump.
 
Har någon tips för vad jag ska göra med min hallonbuske? Jag köpte den på hösten 2016 (alltså efter säsong) det är sommarhallon, förra året fick jag NOLL hallon, inte ens tillstymmelse till några, jag tänkte att den kanske står i fel läge men har jordgubbar på samma ställe och där fick jag bra med bär så det borde inte va sämsta läget iaf.. själva busken ser fin ut

Sommarhallon ger bär på fjolårsgrenar så jag hade väntat till denna sommaren och kollat. Jag brukar beskära mina hallon på våren vilket, förutom att det är mycket roligare då, gör att det är enklare att ta bort de grenar som inte längre kan bära frukt. De ser liksom vedartade ut då. :)
 
Det mesta är grått och trist även om våren är här. Då värmer det lite extra i själen med kurilerkörsbärsträden. :love:
Såg en liten humla bland dem idag när jag kom hem som verkade vara i himmelriket. :heart
20180424_162309.webp
 
Tagit upp en liten skottkärra jordärtskockor. Avkomman fick en kasse och grannen med familjehem fick ett stoor kasse.
Jag har jättemånga kvar.... De små åker ner i jorden för nästa vårs skörd. Men resten... ska rensa och lägga en hög i kylskåpet men misstänker att jag kommer att äta mig less. SÅ goda är de inte.
En hel drös hamnar på komposten i skogen.
 
Börjar också känna mig smått jordärtskocks-stressad... jag tycker de är roligast att ta upp under milda vintrar i februari - mars och göra soppa på. Men nu var det så kallt när jag brukar skörda så antingen gick det knappt att gräva eller så kände jag bara inte för det.

Så här långt fram på vårkanten är jag mer sugen på att äta sparris och sallader och rabarber. Men jag får väl offra mig för jordärtskockorna ändå. Och pracka på andra några stycken, jag med.
 
Börjar också känna mig smått jordärtskocks-stressad... jag tycker de är roligast att ta upp under milda vintrar i februari - mars och göra soppa på. Men nu var det så kallt när jag brukar skörda så antingen gick det knappt att gräva eller så kände jag bara inte för det.

Så här långt fram på vårkanten är jag mer sugen på att äta sparris och sallader och rabarber. Men jag får väl offra mig för jordärtskockorna ändå. Och pracka på andra några stycken, jag med.
Jag har nog aldrig ätit jordärtskockor. Vad gör man med dom??
 
Jättegod soppa! Det var i alla fall därför jag började odla dem. Men också gott att byta kanske hälften av potatisen i en gratäng. Funkar även som kombination med potatis i mos.

Tunt hyvlade och friterade, som chips. :d Eller tunt hyvlade på en pizza bianco.

Och så har de ju vackra gula blommor på hösten. Nackdelen är att de kan vara trista att skala när de är som knörvligast. Men eftersom de är så galet lättodlade så behöver man ju inte använda de värsta missfostren utan kan ta de som är lite slätare i stället.
 
Jättegod soppa! Det var i alla fall därför jag började odla dem. Men också gott att byta kanske hälften av potatisen i en gratäng. Funkar även som kombination med potatis i mos.

Tunt hyvlade och friterade, som chips. :d Eller tunt hyvlade på en pizza bianco.

Och så har de ju vackra gula blommor på hösten. Nackdelen är att de kan vara trista att skala när de är som knörvligast. Men eftersom de är så galet lättodlade så behöver man ju inte använda de värsta missfostren utan kan ta de som är lite slätare i stället.
Jag skalar inte utan skrapar dem med kniv istället. Enklare att hantera skrovlorna på det viset.
Den sorten jag har blommar inte men blir jättehög. Minst tre meter....

Smaken är väldigt speciell och jag tycker inte de klarar inte att stå ensamma i en rätt. Behöver ha sällskap av annat - som potatis, lök etc.
Soppan jag uppfann häromdagen var med potatis, lök, jordärtskocka och gröna linser. Mixade potatis, skocka och lök och hällde i de kokta linserna efteråt. Mycket timjan och en liten kvist libsticka.
 
Jättegod soppa! Det var i alla fall därför jag började odla dem. Men också gott att byta kanske hälften av potatisen i en gratäng. Funkar även som kombination med potatis i mos.

Tunt hyvlade och friterade, som chips. :d Eller tunt hyvlade på en pizza bianco.

Och så har de ju vackra gula blommor på hösten. Nackdelen är att de kan vara trista att skala när de är som knörvligast. Men eftersom de är så galet lättodlade så behöver man ju inte använda de värsta missfostren utan kan ta de som är lite slätare i stället.
Kanske borde fixa hem ett gäng och testa då :up: Borde ju finnas gott om ställen här i nv skåne som har :rofl:
 
Tagit upp en liten skottkärra jordärtskockor. Avkomman fick en kasse och grannen med familjehem fick ett stoor kasse.
Jag har jättemånga kvar.... De små åker ner i jorden för nästa vårs skörd. Men resten... ska rensa och lägga en hög i kylskåpet men misstänker att jag kommer att äta mig less. SÅ goda är de inte.
En hel drös hamnar på komposten i skogen.
Säg inte så :cry:
 
Wow vad fin den är!
Ger den bra med körsbär? Hur gammalt är trädet?
Växtzon?
Tack :)
Det är ett prydnadskörsbär så den ger inga ätbara bär alls.
Det som är så underbart med dessa träd är att de blommar när allt annat fortfarande är grått och trist. Sedan när allt annat blommar så är dessa ganska oansenliga med sina gröna blad men på hösten när allt börjar bli grått och trist igen så står de där med djupt djupt röda blad och lyser upp. :love:

Jag är osäker på åldern på den rosa. Den stod planterad mitt i ett stenröse/ stentrappa/ trappräcke och mådde väl sådär. Vi flyttade den 2014 och då hade den en enda rot, drygt40cm lång. Sedan dess har den både växt på höjden och tjockat till sig.
Den lilla vita som står bakom köptes hösten 2014 och har blivit dubbelt så stor sedan dess så de växer relativt fort. Tror de brukar bli drygt 2m höga.
 
Det skär i hjärtat att slänga ätbart.
Men vad ska jag göra? :(
Miljoner (känns det som) med pyttesmå skockor som jag inte vet vad jag ska göra med.

Platsen dit jag försöker begränsa dem är under en kvadratmeter. Men ändå blir det som sagt en mindre skottkärra full varje vår. Utom förra året då sorkarna hjälpte mig lite.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp