Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har dykt upp lite tomatplantor på den lokala REKO-ringen. Tyvärr ingen svart körsbärssort. :down: Har nån här sett såna alls eller måste jag så frön i a f?
 
Sugen att köpa lite gula hallon. vad är bäst, att köpa nu och plantera eller köpa till hösten och plantera då?
 
Vad och handlade lite idag. Köpte lite Frön, sommarmorot och någon salladsmix i såband och sättlök. Köpte även en sån där potatiskruka. Fanns dock ingen vidare rolig sättpotatis, så det kom jag hem utan tyvärr. Är så sugen på att få ordning på pallkragarna men måste vänta lite tills vi schaktat klart tomten :grin:..
 
Nu hittade jag en massa fler sådana där flerstänglade påskliljor! Vad tusan. :p Det är spännande att köpa lökar på Lidl helt enkelt.
Har nu i alla fall införskaffat frön till lite sommarblommor; blå och flerfärgad blåklint, röd kornvallmo och blandfärgad aster, samt grönsaker; sallat, morötter, rädisor, mangold och rödbeta. Förra året blev det inget av mangolden alls, i år är jag redo med vattenutkastare på huset, vattenslang och spraymunstycke. :d Har också meddelat mannen att han får gräva rent landet från ogräs. :angel:

Men jag tror trädgården och stallet ger bra rörlighetsträning trots att jag helst bara vilar för tillfället. Var ute nyss och övade på att sitta på huk, någon liten vit sak bidrog med att fotobomba... :cautious::p
IMG_0406.webp
 
Var ute på gräsmattan nu när snön smält bort och märkte att mössen käkat upp nästan all bark på mina krusbärsbuskar som jag planterade i höstas .Överlever dom eller är det bara att skaffa nya ?
 
Var ute på gräsmattan nu när snön smält bort och märkte att mössen käkat upp nästan all bark på mina krusbärsbuskar som jag planterade i höstas .Överlever dom eller är det bara att skaffa nya ?
Om grenarna är helt ringbarkade skulle jag klippa ned dom och hoppas på att det skjuts nya skott från roten. Ringbarkning fungerar på så vis att roten kan skicka upp vätska men bladen kan inte skicka ned näring till roten, så växten dör långsamt genom svält. Men eftersom du har en buske och buskar har sin tillväxt punkt i rothalsen så kan du skära bort de grenar som riskerar att dränera roten på energi och hoppas på att nya grenar kommer, då svälter du inte roten.
 
Om grenarna är helt ringbarkade skulle jag klippa ned dom och hoppas på att det skjuts nya skott från roten. Ringbarkning fungerar på så vis att roten kan skicka upp vätska men bladen kan inte skicka ned näring till roten, så växten dör långsamt genom svält. Men eftersom du har en buske och buskar har sin tillväxt punkt i rothalsen så kan du skära bort de grenar som riskerar att dränera roten på energi och hoppas på att nya grenar kommer, då svälter du inte roten.
Om grenarna är helt ringbarkade skulle jag klippa ned dom och hoppas på att det skjuts nya skott från roten. Ringbarkning fungerar på så vis att roten kan skicka upp vätska men bladen kan inte skicka ned näring till roten, så växten dör långsamt genom svält. Men eftersom du har en buske och buskar har sin tillväxt punkt i rothalsen så kan du skära bort de grenar som riskerar att dränera roten på energi och hoppas på att nya grenar kommer, då svälter du inte roten.
Tack då ska jag testa det .Dom är mer än ringbarkade .Grenarna är helt vita och utan bark .Råttjävlar Finns en stam som klarat sig på ena busken
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp