Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det påskliljor med flera blommor på en stängel? Jag vet inte vad det var i en av påsarna jag köpte men inte var det vanliga gula i alla fall. :laugh: Det kommer ju tulpaner (som har knopparna i behåll än så länge!), men idag såg jag att vad som sett ut som påskliljeblad nu kommer upp med flera knoppar per stängel? De sitter som i flock. Ska bli riktigt kul att se färg/form på dem. :)

Annars en skön mix nu av farmors gamla, som de flesta verkar vara mer blekgula (jättefina!) och så mina nya knallgula ståtliga. Till hösten satsar jag nog på fler gula, krokusar och vita pingstliljor. :love: Jag köpte en påse vita pingstliljor för något år sedan, de är ju trots allt finast, men det kom upp vanliga gula... det verkar inte vara nån vidare koll bland de som packar sådana påsar. :p
 
Det skär i hjärtat att slänga ätbart.
Men vad ska jag göra? :(
Miljoner (känns det som) med pyttesmå skockor som jag inte vet vad jag ska göra med.

Platsen dit jag försöker begränsa dem är under en kvadratmeter. Men ändå blir det som sagt en mindre skottkärra full varje vår. Utom förra året då sorkarna hjälpte mig lite.....

Förra året var det en i min "by" som lade ut i facebokkgruppen att hon hade ställt en papppåse med skockor utanför sitt hus och att det bara var och plocka för dem som önskade. Toppenbra idé :up: och jag vet att många var och tog. Själv hoppas jag hon kommer göra så igen för jag vill gärna ha några sen när tomten börjar bli klar.
 
Jag som ändå tänker utveckla en försiktig gårdsbutiksplan i mikroskopisk skala om/när det finns egna honingsburkar och förhoppningsvis lite mer ägg från hönsen att erbjuda - kanske skulle jag dra ut en gammal vagn på åkern och på med några påsar nyskördade jordärtskockor.

Och så be att swisha en tia styck eller något? Eller bara rea ut dem till noll kronor styck, som gårdsbutikens introduktionserbjudande. :D
 
Det skär i hjärtat att slänga ätbart.
Men vad ska jag göra? :(
Miljoner (känns det som) med pyttesmå skockor som jag inte vet vad jag ska göra med.

Platsen dit jag försöker begränsa dem är under en kvadratmeter. Men ändå blir det som sagt en mindre skottkärra full varje vår. Utom förra året då sorkarna hjälpte mig lite.....
Lägg dom i en liten låda med jord och skicka till mig :up: Jag swichar frakten!
 
Finns det påskliljor med flera blommor på en stängel? Jag vet inte vad det var i en av påsarna jag köpte men inte var det vanliga gula i alla fall. :laugh: Det kommer ju tulpaner (som har knopparna i behåll än så länge!), men idag såg jag att vad som sett ut som påskliljeblad nu kommer upp med flera knoppar per stängel? De sitter som i flock. Ska bli riktigt kul att se färg/form på dem. :)


Det finns det, sorten Angel's Breath till exempel. :)
 
Nu har jag varit och handlat, blev hallon av Golden Queen, Polka och Glen Coe, blev 3 av varje.
Hittade även utökat sorterna av jordgubbar med Mara de bois och någon som ger vita jordgubbar, har över 10 olika jordgubbssorter nu men något djur hade dragit upp planet för mig och kastat runt dom så vet inte vilka plantor som är vilka länge av dom äldre:rage:.
 
Är även på jakt efter Aroma Queen hallon, närmast jag hittar som säljer är 30 mil bort och tror det blir svårt att hitta här runt då jag bor i zon 2 och den är en zon 1 växt:cry:
 
0245F2CB-930B-40AC-B84E-35482FF1F2B9.webp

Jippie! (Det är mitt lillfinger :D)
 
Jag har sålt överflöd av plantor för 15-20kr. Jag är snart uppe i 700kr!:p man får se det som att fröna har betalat sig själv i alla fall! Jag tror inte jag kommer gå plus, jord är dyrt :cautious:
Tänkte göra samma sak med mina vitkål och rödkålsplantor. Har alldeles för många. Tror även jag ska sälja av några broccoli och blomkål beroende på hur många jag har. Har lite dålig koll där :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp