Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att byta ut stödpinnarna till avenbokshäcken så att topparna ska få bättre stöd. De ursprungliga är lite för korta eftersom buskarna nu har blivit mellan 180-220 cm höga. Hur som helst, just nu ser de inte jätteroliga ut. Pga mycket blåst sitter vissna blad här och där och buskarna är höga, spretiga och topparna drar sig åt lite olika håll. Medan jag höll på så gick en granne förbi.

Grannen: Vad gör du?
Jag: Jag ger häcken högre stödpinnar så att den ska bli rak.
Grannen: Högre?
Jag: Jo, men i sommar ska jag toppa den på höjden så att alla buskar får samma storlek.
Grannen: Det behövs nog!

Grannen går iväg på sin promenad och jag vänder mig till min sambo och frågar om vi ska tolka det som att hon tycker att häcken är ful. ”Förmodligen”, svarar han.

En kvart senare kommer grannen tillbaka. Hon stannar för att prata lite mer.

Grannen: Är det tänkt att det ska bli en häck?
Jag: Det är en häck.
Grannen: Kanske det.
Jag: ?
Jag: Tycker du att den är ful?
Grannen: Nej, nej, inte alls! Men det kanske blir bättre när de bruna löven faller bort. Nu komme ju våren och då blir det väl gröna blad?
Jag: Jo, så brukar det ju bli varje år och jag känner mig trygg i att det blir så i år också.
Grannen säger hejdå och går.

Det är tydligen det här som är radhusliv. :D
 
En kvart senare kommer grannen tillbaka. Hon stannar för att prata lite mer.

Grannen: Är det tänkt att det ska bli en häck?
Jag: Det är en häck.
Grannen: Kanske det.

:rofl::rofl::rofl:

Tacksam att jag har mina grannar på sådant avstånd att jag inte hör deras kommentarer! Inte minst förstår jag att jag kommer att vara det, när jag har nått fram till projektet att plantera min egen avenbokshäck...

Och den kommer säkert att bli jättefin! Då får du påminna grannen om hennes kräsna och oförstående kommentarer.
 
Jag håller på att byta ut stödpinnarna till avenbokshäcken så att topparna ska få bättre stöd. De ursprungliga är lite för korta eftersom buskarna nu har blivit mellan 180-220 cm höga. Hur som helst, just nu ser de inte jätteroliga ut. Pga mycket blåst sitter vissna blad här och där och buskarna är höga, spretiga och topparna drar sig åt lite olika håll. Medan jag höll på så gick en granne förbi.

Grannen: Vad gör du?
Jag: Jag ger häcken högre stödpinnar så att den ska bli rak.
Grannen: Högre?
Jag: Jo, men i sommar ska jag toppa den på höjden så att alla buskar får samma storlek.
Grannen: Det behövs nog!

Grannen går iväg på sin promenad och jag vänder mig till min sambo och frågar om vi ska tolka det som att hon tycker att häcken är ful. ”Förmodligen”, svarar han.

En kvart senare kommer grannen tillbaka. Hon stannar för att prata lite mer.

Grannen: Är det tänkt att det ska bli en häck?
Jag: Det är en häck.
Grannen: Kanske det.
Jag: ?
Jag: Tycker du att den är ful?
Grannen: Nej, nej, inte alls! Men det kanske blir bättre när de bruna löven faller bort. Nu komme ju våren och då blir det väl gröna blad?
Jag: Jo, så brukar det ju bli varje år och jag känner mig trygg i att det blir så i år också.
Grannen säger hejdå och går.

Det är tydligen det här som är radhusliv. :D
Herregud.
Tur jag bor på landet :cool:

(Min häck ser för övrigt olika ut beroende på vart i trädgården man står, olika höjd och bredd, det är en HÄCK inget kärnkraftverk..)
 
Hoppar in i tråden.

Jag funderar på att plantera ett träd på södra sidan av huset där jag i dagsläget har en grusplan, men jag kan inte riktigt komma på vad jag vill ha där. Det är zon 4 och sandjord, så väldigt väldränerat. Eventuellt skulle jag kunna spaljera upp något invid fasaden också men den får inte hindra ommålning av fasaden eller liknande, när det blir dags. Det får gärna vara något ätbart. Läget är väl det bästa jag har i trädgården så ska jag ägna mig åt zonknäckeri så är det platsen för det. Vågar jag ha persika där? Några andra roliga förslag?
 
Hoppar in i tråden.

Jag funderar på att plantera ett träd på södra sidan av huset där jag i dagsläget har en grusplan, men jag kan inte riktigt komma på vad jag vill ha där. Det är zon 4 och sandjord, så väldigt väldränerat. Eventuellt skulle jag kunna spaljera upp något invid fasaden också men den får inte hindra ommålning av fasaden eller liknande, när det blir dags. Det får gärna vara något ätbart. Läget är väl det bästa jag har i trädgården så ska jag ägna mig åt zonknäckeri så är det platsen för det. Vågar jag ha persika där? Några andra roliga förslag?
Plommon, päron? :)
 
Hoppar in i tråden.

Jag funderar på att plantera ett träd på södra sidan av huset där jag i dagsläget har en grusplan, men jag kan inte riktigt komma på vad jag vill ha där. Det är zon 4 och sandjord, så väldigt väldränerat. Eventuellt skulle jag kunna spaljera upp något invid fasaden också men den får inte hindra ommålning av fasaden eller liknande, när det blir dags. Det får gärna vara något ätbart. Läget är väl det bästa jag har i trädgården så ska jag ägna mig åt zonknäckeri så är det platsen för det. Vågar jag ha persika där? Några andra roliga förslag?

Bara för att jag själv suktar efter persikoträd så säger jag ja! Riga klarar definitivt zon 4 och det gör även Frost om läget är gynnsamt.
 
Bara för att jag själv suktar efter persikoträd så säger jag ja! Riga klarar definitivt zon 4 och det gör även Frost om läget är gynnsamt.
Det lutar väldigt starkt åt att det blir persika där. Frågan är bara om jag ska ha den friväxande eller spaljera? Hm, tål att tänkas på.
 
Äsch.. alla mina små squaschar har dött.. de levde igår när jag vattnade men idag är de döda :( Får starta upp en nya pluggbox med en ny omgång. Fattar inte vad som kan ha hänt! Allt varit precis som vanligt.

Får trösta mig med att löken jag grävt ner har börjat komma upp små blad på ett par tre håll i landet. Känns bra. Och sallad och spenat börjar komma fram. I morotskragen har det börjat växa solrosor, tror jag låter dem stå kvar. Det borde inte konkurrera så mycket med morot och sockerärt? Bara jag ger lite mer näring så borde det vara lugna puckar tycker jag.
 
Påbörjat attack av bergenia fältet... En vidrig blöt svart sörja under de gröna bladen och rötterna är lika tjocka som min handled... :wtf:
IMG_20180429_153314.webp
 
Idag fick jag äntligen svetsat färdigt mina gambioner och sen hjälpte sambon mig att sätta ut och levla ut dem. Så imorgon ska dem fyllas med sten :up: Måste få upp mitt växthus men det kan jag inte få upp förrän jag är färdig med landet för annars kommer jag inte åt med traktorn för att dumpa jorden i landet. Min förhoppning är att jag klarar av stt fylla all sten imorgon, isf om den jag har räcker.

Försökte få med en bild men tydligen är den för stor för att laddas upp :meh:
 
Ääääntligen börjar mina små buslökar veckla ut kronbladen. Det visar sig att det finns tre sorters påskliljor nu i min slänt med flera blommor per stängel. :D
IMG_20180430_101437.webp
Först ut är denna supergulliga lilla miniblomma. Denna kommer även mellan tulpanerna (som fortfarande har sina ståtliga knoppar kvar!). I närheten kommer en annan variant som också är ganska låg men ser ut att ha fyllda, krämfärgade lite större blommor. :love: Dessa två sorter nickar mycket med blomman och ser på håll t som någon klockblomma.
Runt ett annat träd kommer en ring av en högre variant som ser ut att ha illgula också lite större blommor. De flerblommiga verkar dessutom mer kinkiga nu när det blev kallt, oj så de segar på att börja blomma. Men det är gott om knoppar och fortfarande mer på väg som bara precis tittar fram ur jorden. Det är rejäl gul blomning här nu, speciellt de nya som jag tror är Dutch Master blommar jättefint men det är fortfarnade några klungor med gamla lökar som inte ville slå ut i det kyligare vädret. Lååång blomning i år. :love:

Sjukt kul ändå! Ska nog köpa billiga lökar varje år så man får sig en överraskning framåt våren. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp