Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så imponerad av er som kan jobba med färg. Jag kan rita (riktigt bra tom) men så fort det är färg inblandat blir det.... dåligt.
Kolla på lite Youtube videos! Jag har aldrig vågat mig på annat än blyerts för att jag sabbade allt direkt jag lade till färg. Men förra året började jag med akryl genom att följa YouTube videos och det gjorde det mycket mindre läskigt :D

Jag är så imponerad av er som kan jobba med färg. Jag kan rita (riktigt bra tom) men så fort det är färg inblandat blir det.... dåligt.
Kan lägga till att jag tyckte att det kändes enklare att börja med abstrakta motiv. Där kände jag inte samma press att det måste bli rätt.

När det kommer till färglära så kan jag tipsa om att lära sig grundfärgerna Röd, Blå och Gul och hur man kan blanda dom för att få andra färger, sen även lära sig om komplementsfärger (dvs motsatts färger till en specifik färg) å hur de kan framhäva en viss färg och till och med skapa lite harmoni/dynamik i bilden beroende på hur de används.
Det är en halv vetenskap bara det där med färg, själv är jag asdålig på färglära. Jag ser lite med mitt eget öga vilka färger jag tycker går bra ihop och utgår från det. Riktigt svårt att förklara hur jag gör egentligen. :p

Alltså, jag kan teorin, men det bara funkar inte när jag försöker. Det blir fel färger, det blir för ljusa/mörka skuggor och dagrar och nyanserna blir bara fel.

(jag klarade bilden på högstadiet och gymnasiet genom att måla siluetter de gånger vi använde färg. Helt hopplös)

Så kände jag med i början (och fortfarande ibland). Det var lite som att spanna vatten ur en roddbåt vars skriv börjat läcka - mer och mer färg ur tuben men inte blev det bättre för det :laugh: Som tur är lär man sig med tiden. Tror att det är värre om man redan är bra med pennor att försöka sig på att måla, för då har man höga förväntningar på sig själv.

Alltså, jag kan teorin, men det bara funkar inte när jag försöker. Det blir fel färger, det blir för ljusa/mörka skuggor och dagrar och nyanserna blir bara fel.

(jag klarade bilden på högstadiet och gymnasiet genom att måla siluetter de gånger vi använde färg. Helt hopplös)
Testa med vanliga färgpennor eller bara gör å skit om det blir fel, å se sen hur resultatet blev å analysera, sen försök göra samma sak en gång till och fortsätt så tills du får det som du vill ha det. :)

Själv sitter jag och lurar på vad jag ska tecka måla. Vill testa något simpelt.

Jag hade ju lagt ner min korta "målarkarriär". Men när jag var på krogen häromdagen kom en okänd snubbe fram och bara "jag har hört att du målar. Det borde du nog fortsätta med". Innan jag hann svara var han spårlöst försvunnen. Sjukt oklart haha. Har igen som helst aning om vem han var :rofl:
Men jag har fått en massa förfrågningar när jag var på Kuba och inte kunna kolla mailen och flera grejer verkade rätt kul ändå, så JAG BÖRJAR OM på måndag! :D

Testade lite nya penslar i photoshop, hade jättesvårt att komma på ett bra test objekt. Ett träd var nog inte helt optimalt och ur mina ögon tycker jag inte det blev någon höjdare.
testy.webp

Nu fryser helvetet till is!
Ger mig ut på djupt vatten och testar en helt ny grej! :D

Började för ngn timme sen på detta! Har skissat MKT sparsamt och allt är ju... yvigt liksom :D
Ni kan ju kisa med ögonen lite på avstånd sådär så fattar ni kanske hur jag tänker...? 😅🤷🏼‍♀️

3F87F4BA-729F-4DF2-BF3A-EC70DDE8132D.webp

Alltså jag är så dålig på att bevara det vita! Jag märker inte ens att jag täckt för mycket med för mycket färg innan det är försent :eek: Jag anade lite att det skulle bli pannkaka så jag tog mitt billigare Hahnemüle papper. Önskar det var lite mer grängat eller vad man nu säger om papper så färgen stannade lite mer på plats. Börjar om i morgon.

KmQjJsy.jpg

Ingen kan iallafall anklaga mig för att vara direkt långsam. Från orörd duk till detta på ett par timmar 😅💨😅

Nu torkning och vinpaus 🍷🎻
ACBC0A6F-933A-46A0-AC09-ED9303D64893.webp

(Buke förvanskar alla färger/djup. Kolla på insta-stories där ser det mer ut som IRL)

IMG_20200317_150407.webp

Nu har jag börjat kladda lite, men resultatet hittills är verkligen alltför platt och en del proporioner är väldigt skumma, ska jobba mer från referens och mindre ur huvudet nästa gång. Nu ska den få torka lite så kan jag jobba vidare på att få till lite mer spännande skuggor en annan dag. Nu blev det mest grått kladd av mina tafatta försök :angel: Här har jag minsann något att öva på :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka