Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!
Det är med avsikt att hen sneglar/skevar liksom! Kanske har jag överdrivit formen på ena ögat för mycket som du säger? Men jag vill att det liksom ”poppar” åt sidan och att hen ser lite skevt till vänster med ”skäms-blicken” som många vinthundar har. Kanske måste jag förhöja skuggan som blir i håligheten över det ögat som skevar. Eller så måste jag göra formen mer jämn som du säger. Ska lägga ett lager till med skuggor och highlights på huvudet och se först hur det ser ut.
Jag tycker att det där lite sneda, "skäms-blicken" brukar vara mer markant om man ser huvudet lite från sidan. Hundens högra öga ser alltså ut att betraktas mer "från sidan" än det vänstra, trots att det egentligen ses mer framifrån. Jätteluddigt att förklara men du kanske förstår vad jag menar ändå. :p

Livets MOOD liksom 😏
Åhhh så fin och göllig din vovve var! ❤⭐

Nu när jag snart målat min första hund är jag lite sugen på att måla en serie av tre hund-porträtt. Alla med lite speciella vinklar och personlighet. Plus då frilagda ”cleana” mot pastellig bakgrund och med lätt surrealistisk känsla, som känns lite som mitt ”signum” såhär långt 😅
Exakt, oftast var det en rimlig min :D

Åh, ser fram emot den serien! :love:

Jag tycker att det där lite sneda, "skäms-blicken" brukar vara mer markant om man ser huvudet lite från sidan. Hundens högra öga ser alltså ut att betraktas mer "från sidan" än det vänstra, trots att det egentligen ses mer framifrån. Jätteluddigt att förklara men du kanske förstår vad jag menar ändå. :p

Har pm:at dig! :)

Alltså detta med att man måste vara plågad för bästa konstnärliga MOOD verkar fan stämma på mig!
Hostade och rosslade fram denna idag!
Detta är alltså första lagret, och jag har målat allt med samma pensel (bara torkat av lite mellan då och då).
Har snöat in på knäppa djurporträtt och testar nu knäppa vinklar också! Vinthundar ser ju jävligt knäppa ut också så kombon känns perfekt! :D

Nästa lager kommer jag kunna lägga bakgrund. Tredje lagret kan jag fixa detaljer i pälsen, morrhår och sånt (när bakgrunden har torkat och går att måla över lite).

doggoo.webp

Alltså detta med att man måste vara plågad för bästa konstnärliga MOOD verkar fan stämma på mig!
Detta är alltså första lagret, och jag har målat allt med samma pensel (bara torkat av lite mellan då och då).
Har snöat in på knäppa djurporträtt och testar nu knäppa vinklar också! Vinthundar ser ju jävligt knäppa ut också så kombon känns perfekt! :D

Nästa lager kommer jag kunna lägga bakgrund. Tredje lagret kan jag fixa detaljer i pälsen, morrhår och sånt (när bakgrunden har torkat och går att måla över lite).

Visa bifogad fil 42955
Snyggt! Hur stor är den här duken? :)

Visa bifogad fil 42955
Den här är helt enkelt, rätt och slätt Fantastisk! Har du fotoreferens?!
Jag älskar den!

Visa bifogad fil 42955
20160801_153842.webp

Den här är helt enkelt, rätt och slätt Fantastisk! Har du fotoreferens?!
Jag älskar den!

Tack! ❤️

Jag har referensfoto (som jag fått ok att använda av fotografen/hundägaren :) ). Kan visa sen när jag kommit lite längre! Jag ändrar dock färgtoner osv och kommer lägga in en mer pastellig bakgrund som passar min ”stil” lite bättre.

Funderar på att måla en horisont med segelbåtar i pastelligt blåa toner. Vad tror ni? :)

Men tack!
Fick sån sjuk feeling plötsligen. Har testat att måla päls som är kort och sammetblank men jävlar vad kul att måla FLUFF! Använde en stor pensel och bara KLADDADE LOSS!

Spela även denna hetsiga på repeat medan jag gick loss:

Insåg nu att jag har har målarfärg i håret och INNE i näsan :rofl:

Helt klart inspirerad till att ta mig an porträttet jag tänkt göra av min egna pudel nu! Har bara tänkt på det i tusen år så BRA att du kickade igång mig... Oljefärger står nu på mordgondagens inköpslista! Och ny duk förstås.

Ja det där med att få målarfärg lite överallt.. händer så fort jag ens NÄRMAR mig en färgburk eller tub :cautious:
Har fasen nästan konstant färgstrimmor i håret (och inte så det ser fräckt och kreativt ut, tyvärr....)

Helt klart inspirerad till att ta mig an porträttet jag tänkt göra av min egna pudel nu! Har bara tänkt på det i tusen år så BRA att du kickade igång mig... Oljefärger står nu på mordgondagens inköpslista! Och ny duk förstås.

Ja det där med att få målarfärg lite överallt.. händer så fort jag ens NÄRMAR mig en färgburk eller tub :cautious:
Har fasen nästan konstant färgstrimmor i håret (och inte så det ser fräckt och kreativt ut, tyvärr....)

Men åhhh tjoho! Då är du ju pudelexpert ju! :D Din pudel kommer nåt helt andra höjder eftersom du redan har spetskompetens på området!

Men åh tack :heart
2019 året då Törnis plötsligen började måla! :D
Har btw diagnosticerats med lunginflammation idag, mkt möjligt att det är det konstnärliga LIDANDET som spär på den plötsliga måleri-ivern! :rofl:

Helt sjukt ändå, att du bara började sådär och visade sig vara helt grym? Älskar't! :D
Och jag tänker att målande är en bra sysselsättning när en är sjuk men ändå vill hitta på något. Plus det där du säger med lidandet då - verkar ju funka. 😂😁

Helt sjukt ändå, att du bara började sådär och visade sig vara helt grym? Älskar't! :D
Och jag tänker att målande är en bra sysselsättning när en är sjuk men ändå vill hitta på något. Plus det där du säger med lidandet då - verkar ju funka. 😂😁

Det värsta är ju att det är en massa saker man inte testat här i livet. Tänk om man helt plötsligt skulle vara en talang på typ balett? Ok, nä troligen inte ;) :angel: Men alltså man BORDE ju testa sig igenom ALLT för säkerhetsskull tänker jag! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka