Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir hela målningen med akrylfärg eller är det bara undermålningen?

Jag gör bara undermålningen i akryl eftersom det är så smidigt att den torkar fort. Har funderat på att testa på en grisaille i akryl med olja över bara för att testa, men vi får se om det blir av. Jag har väldigt svårt för att färgen torkar på paletten medan jag målar, och är tydligen en väldigt långsam målare (för det torkar alltid på paletten med akryl). Köpte ett jättefint set Golden Soft Body som nu samlar damm i en låda...

Ok två timmar senare. Dragit på mig nackspärr och mjölksyra i högerarmen.
Som vanligt täcker jag snabbt och med kanske lite FÖR mycket feeling. Dansade runt till och råkade av misstag måla mig själv i ögat. Joorååååsåååatt eeee... 😅

15A7BA50-5D11-4584-8DD2-C5458F9160B6.webp

Hen är ju SVIN-SKEV men bara KÖRDE! :D
Ska fixa skuggor, detaljer, skevheter bästa gång.

Fin detalj på nosen 🙂 Man måste ju inte måla hårstrån om man inte vill, men om du vill är en styv liner brush och Liquin Fine Detail mitt tips :up:

Tack! ❤️ Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, men det är ju ganska långt bort i nuläget! 😅

Kämpar vidare med att hitta feelingen i kolpenslarna på iPaden. Har nog fått till en konturpensel hyfsat som jag vill ha den, men det är mååånga inställningar att fippla med... :cautious:

Framförallt så får jag inte svärtan som jag vill ha den, jämfört med penna och papper. Men det tar sig! Tror jag.

89A16DA0-49BF-47A7-91D2-53C50FA3363F.jpeg

Såhär blev första testet på bakgrund.

EBFAEF2B-0F30-491D-B91E-7BB09E3DB3E3.jpeg

Som ni ser också lagt en grund för tröjan och fixat lite detaljer i ansiktet (fler kommer).
Nu är hela duken så OERHÖRT kladdig att den måste vila i 2 dygn eller liknande innan jag kan fortsätta.

La ut en film på Insta-stories nu också där det är lite lättare att se helheten hittills

Ikväll skulle jag egentligen på Operan. Men vad är väl La Traviata och champagnemingel på Kungliga Operan när man kan ligga i sin schäslong med terminal TBC och hosta mörkgrått slem? 😑
För en stund sedan fick jag dock nog. Jag hade då dessutom lyssnat på Mozarts Requiem i D-moll ca 5 timmar i mitt depraverade tillstånd. Drog på mig min målarrock och släpade mig ner till ”ateljén”. Tänkte att det är ju lika bra att omfamna sin konstnärliga terminala tbc-hosta. Tog även med mig en flaska sherry i brist på absint.

La lager två på hunden (fler lager tillkommer så det är inget färdigt resultat). Highlightsen på bringan ligger lite fel och ger ngt skev form men ska korrigera det när jag når dit och målar struktur där tänkte jag:

E05ED99B-BA95-4AD5-AF68-0ECAD3C6C996.jpeg

(Lägger en film på insta-stories också)

Jag har sagt det förr, du är galet duktig! :love:

Om du vill ha kritik tycker jag dock att hundens högra öga (bildens vänstra) har en form som ses på hundögon sedda från sidan snarare än framifrån. Jag får dessutom känslan av olika ansiktsuttryck på höger och vänster sida, där hundens högra sida är mer "bedjande" och den vänstra ser lite mer orolig/nervös ut. Vet dock inte om det är med avsikt!

Men NOSEN! :love: Och den blanka pälsen! :love:

Jag har sagt det förr, du är galet duktig! :love:

Om du vill ha kritik tycker jag dock att hundens högra öga (bildens vänstra) har en form som ses på hundögon sedda från sidan snarare än framifrån. Jag får dessutom känslan av olika ansiktsuttryck på höger och vänster sida, där hundens högra sida är mer "bedjande" och den vänstra ser lite mer orolig/nervös ut. Vet dock inte om det är med avsikt!

Men NOSEN! :love: Och den blanka pälsen! :love:

Tack!
Det är med avsikt att hen sneglar/skevar liksom! Kanske har jag överdrivit formen på ena ögat för mycket som du säger? Men jag vill att det liksom ”poppar” åt sidan och att hen ser lite skevt till vänster med ”skäms-blicken” som många vinthundar har. Kanske måste jag förhöja skuggan som blir i håligheten över det ögat som skevar. Eller så måste jag göra formen mer jämn som du säger. Ska lägga ett lager till med skuggor och highlights på huvudet och se först hur det ser ut.
Jag är lite ute efter det surrealistiska ”märkliga” och feelingen i blicken i mina porträtt snarare än att det behöver vara fotografiskt återgett. Tror jag iallafall 😅🤷🏼‍♀️

På tal om skev. Min hund ;) :rofl:

B90EC077-1F88-4441-B055-5E4B44DB7F61.jpeg

Hen är ju som synes ingen som direkt skäms för sig :rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Älskar hunden! Din egen hund påminner om min (tyvärr bortgångna) hund, hon såg alltid sjukt överlägsen ut. Och sur :D
Visa bifogad fil 42894
Nosen i högläge liksom!

Livets MOOD liksom 😏
Åhhh så fin och göllig din vovve var! ❤⭐

Nu när jag snart målat min första hund är jag lite sugen på att måla en serie av tre hund-porträtt. Alla med lite speciella vinklar och personlighet. Plus då frilagda ”cleana” mot pastellig bakgrund och med lätt surrealistisk känsla, som känns lite som mitt ”signum” såhär långt 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka