Brie
Trådstartare
Jag har hyfsad koll på tre olika typer, den första är att man gör hunden jädrigt nellad på helkong och får till ett aktivt passiv på den (svårare och behöver mycket träning inför).
Den vanligaste tror jag är att man lär hunden frysa på ett mynt eller en liten plåtask (där man t.ex. kan gömma godis under och lyfta och ge när hunden fryser och så kan man lättare välja om man vill ha stå/ligg/sitt). Finns nog en del filmer på YT om det. Därefter förflyttar man det till kongbit.
Den tredje är att man sätter upp t.ex. metallburkar (eller om man vill ha en vanlig line up) med varannan tom och varannan med kongbit. Hjälper hunden var den ska nosa och belönar kvickt, går sträckan ut - leker och pausar, för att sedan köra igen.
För var gång man går så väntar man lite längre med belöningen.
Hjälper om hundan redan har hum om stadga/omvänt lockande.
Om vi nu kör markering så kommer jag köra den sista och pausa med kongsök för att sedan sätta ihop det, med att när hon fixar att stå kvar när jag t.ex. drar lite i kopplet eller puttar på henne ökar söktiden successivt men enkla sök i början.
Så har vi fått det förklarat på diverse kurser jag gått.
Vi har lattjat lite med variant tre i veckan. Än så länge inga frys, men man får väl ha tålamod (min eh… ”paradgren”..)