Tråden för oss utan alla möjligheterna

W

Wildiz

Kollade runt bland lite trådar, om träningssheman bla. det kunde tex. stå, måndag: Ett enkelt ridpass i padock eller ridhus.
Men det finns så många hästägare som har sin häst i ett litet stall hemma, eller ngn annanstans, utan tillgångar till ridhus, paddock eller lyxiga förgranna bommar i mängder.Kanske har man även sin häst i ett litet, stall utan värme i sadelkammaren eller nyrenoverade dushspiltor. Så jag tänkte att en tråd, enbart för oss skulle vara perfekt, där vi kan dela med oss om våra egna små tips, om hur vi gjorde bommarna eller piffade en gammal box till en mysig sadelkammare, och vart och hur vi tränar, kanske har man inga större mål än att mysa runt i skogen, men för det tränar man nog ändå ibland. ;) Jättenyfiken på hur ni andra utan de större möjligheterna gör, vi peppar varandra och delar med sig av de bästa knepen. :D Glöm inte ladda upp massor av bilder! :bump:

Sv: Tråden för oss utan alla möjligheterna

Okej jag börjar väl då :p

28hoobl.jpg

Här är en bild från i somras/våras när jag löshoppar min foderponny Liona. :)
Under det varma halvåret har jag en sk. 'gräspaddock' som funkar bra att rida i, hinderstöden på bilden har jag byggt själv och bommarna är hämtade direkt från skogen. :p Funderar på att ta bort all bark och måla dem i några fräsiga färger såsmåningom :idea:

jag rider mest (eller kanske nästan alltid) i skogen. men ibland är det ju så att man vill kunna träna sina hästar också, som du skrev, och därför har jag en hage/ paddock som är gräs i då.. ingen belysning och inte de korrekta måtten men vill man ha en lektion för syrran och hennes shettis eller träna agility, rida dresyr eller hoppa, löshoppa, longera osv..... funkar den bra. och nu om sommarn när gräset blir för högt går hästarna där och betar nån vecka. perfekt!:)
när det gäller hinder har jag gamla bildäck och de funkar bra som hinderstöd. sedan har jag rensat våran gamla ladugård på gammalt skräp som jag använder till hinder. slanor och stängselstolpar är mina bommar.

En gräspaddock funkar nästan alltid bra på sommaren, iaf sålänge det inte regnar för mycket..:angel: Bildäck och oljetunnor kommer också alltid till användning, även för mig:p

Hejsan! jättesmart tråd! Jag ska ta hand om två hästar ihop med en kompis och dessa två ska stå hos henne (ingen paddock, ridhus och såna saker..:P) vi har fixat en gräspaddock precis som du har Wildiz! Men jag har bara ridit där en gång och då hade det regnat....men annars funkar det säkert jättebra? :P :) hähäh hästarna kommer iaf den 15 augusti så det skulle vara jättebra att få lite tips här innan de kommer! :) kikar in ibland och visar kanske lite bilder på vårt blivande "stall" eller litet skjul kan man väl oxxå kalla det.. XD hejsvejjs.

jag hänger på här jag med... :) har hästen i ett litet kollektivstall hemma på gården där jag bor (hyr ett litet hus/stuga och stallplatser av samma person alltså)

Vi har tillgång till en paddock en bit bort iofs, men den använder vi mycket sällan... underlaget behöver göras vid och det blir helt enkelt att man bara rider i skogen. Unghästen tömkörs och longeras i en tom hage och på logen är det ett evigt pussel för att få plats med hö, foder osv.. samma sak i den lilla sadelkammaren och så vidare. Uppdaterar säkert er med lite bilder på hur vi har det senare i veckan.

Jag har iofs en paddock här på hemmaplan, men den är ofta blöt (berget går relativt grunt under så vattnet rinner inte undan så fort). Får jag kanske vara med ändå? :$

Större delen av min dressyrträning sker faktiskt på skogsvägarna. En grusväg är utmärkt för att träna öppnor/slutor och skänkelvikningar! :D En krokig väg erbjuder många tillfällen att ställa om hästen, och enl. min egen erfarenhet så har hästen mycket mer egen framåtbjudning i skog och mark, så det gör arbetet lättare ;) Harvar i paddocken gör jag enbart när det verkligen behövs (programträning eller liknande).

Hoppar gör jag på en åker som hör till gården. Där har jag byggt egna hinder av diverse föremål jag hittat... Däck, stubbar osv. allt går att använda! Där är det dock gräs så jag har givervis grusat före och efter hindret :) Men det funkar jättebra! Dock hoppar jag inte högre än 40-50cm av ren feghet, så högre vet jag inte hur det funkar :D

Va kul med två hästar att ta hand om!:D Gräspaddock funkar finfint på sommaren tycker jag iaf, har det regnat dagen innan så kan man ju rida ut istället. ;) På vintern går det faktist att rida där ibland undviker man att rida där när det är plusgrader och lerigt trampar man inte upp och marken behåller sig fin, tills de dagar det är minusgrader och marken är frusen. Tänk bara på att brodda innan :idea: Visa gärna lite bilder på ert lilla stall, jag kan ju berätta att mitt stall heller inte är så mkt mer än ett skjul :angel: Men det dugar och det är väl det viktigaste:rofl:

Skoj att fler hakar på, då kanska vi kan få lite diskussioner:angel: Visa gärna bilder du med, alltid kul att se ;)

Självklart får du vara med:D Alltid kul med nya tips och ideer. Det där med att grusa före och efter hindret var ju hel smart!:idea: Det blir ju oftast ganska dyrt att grusa upp en hel bana, men på det viset spar man ju både på pengarna och hästarnas ben:bow:

Här är en till som inte har det så himla fancy fancy :p Nej men här finns inga lyxiga varmvatens spiltor där man kan stå och schamponera sin häst. Ingen ridbana, inget ridhus. Utan bara ett vanligt enkelt stall. Insolerad men ej uppvärmd sadelkammare, stor och rymlig förvisso men ändå.

Mitt tips är varmvattenkokare! Skit bra om man vill kunna svampa av sig häst även på den kallar delen av året. Bara koka upp vatten och hälla i en spann med kallt så blir det jummet och skönt =D

En hårfön är också flitigt använd, för att torka leriga ben:idea: eller svettig häst. Har en som båda kan föna kallt och varmt. =)

Men en visst lyx finns endå, alltid upplyst runt om, många upplysta vägar så man kan rida in i byn, så det går alltid att skritta ut en runda iaf =)

Sen är det 15 min skrittväg till ridhuset så vill man träna går det ju. Men det är mycket en kostnads fråga. Kostar rätt mycket och jag har inte lust att betala 400 kr i månaden för att använda ridhus 2 gånger :p

Finna tyvärr ingen möjlighet att rida i hagarna här. Finns inte så mycket mark. Men bonden som har åkrarna sparar stubben intill cykelvägen=upplyst hela vintern:bow:

Men jag tycker det funkar hur fint som helst, är inte lat och anser att man kan överleva utan alla bekvämligheter. Man ska ju jobba för det man vill ha;) Min häst klarar inte av större stall, väldigt ranghög och har sparkat sönder stacket/boxar:o Även om hon fick gå själv i hingsthage var hon på och skulle bråka med andra. Visst hon går ihop med vissa hästar men på ett större ställe (8+ ) så blir hon gärna bråkig =(

Men i vilket fall, man får göra det bästa av situationen. Sen är jag nh/skog/dressyr människa så jag behöver inte ha en massa fina hinder och ridhus :laugh:

En vattenkokare i stallet verkade ju jätte bra, går säkert att få tag på en billigt:laugh: För mig finns det visserligen också ett ridhus i närheten, men här är ju frågan densamma, priset. Dessutom kan man inte boka enskilda ggr där, utan för att få träna måste man köpa ridhuskort, har inte kollat upp exakta kostnader men det går nog över 1000-lappen per år iaf:crazy: testade 1 ggn att rida där, men det var jättejobbigt för mina ponnyer, jätte tung ridet :eek: Så det har inte ens blivit funderingar om ridhuskort där.. :angel:

Hårfön och vattenkokare ska jag nog inskaffa, låter ju jättebra! :D

Jag bor ute i ödemarken så särskillt upplyst är det inte, och därför vill jag lägga in en stöt för..

*trumvirvel*

Pannlampan! De första gångerna man använder den så kan hästen tycka det är otäckt men de brukar vänja sig. Jag gjorde på det viset att jag red på långritt, tände lampan när det började mörkna, så fanns ljuset där och "ökade" alltmer allteftersom det blev mörkare. Hade aldrig problem med det sedan :D

Jag har det visserligen ganska bra, med ett ridhus ca tre kilometer bort, med två padockar inom samma avstånd (kanske lite längre) och en liten hinderpark ute på en åker.
Men jag utnyttjar det sällan. Min kära ponny avskyr att arbeta runt runt på en bana. Inte en chans i världen jag får honom att komma till sin rätt där!
Ute i skog och mark däremot kan jag få honom till det mesta, allt från perfekt sidepass och snabba flashiga ryggningar till rollbacks runt träden. Men så fort vi kommer till en bana kan han knappt svänga, och enhandsfattning är inte att tänka på!

Jag rider till tränare en gång i månaden ungefär, när jag har pengar, och det brukar väl gå ganska bra där.. Tränaren är rätt bra på att peppa och lektionerna brukar vara lagom intensiva och omväxlande för att hästen ska hållas vid liv hela tiden.

Jag är så lyxig att jag köpt en vattenkokare för 29 kr :D Supersmidigt att ha! Både till att blanda betfor om vintern, hälla i vattenhinkarna så det inte fryser lika fort till att värma putsvatten. Bästa investeringen på länge!

Kanske inte så jätteexkusivt tips, men någon som underlättar vardagen lite i alla fall:
Sadeltvål i sprayform.
Jag begriper inte hur jag klarade mig tidigare!

Jag putsar visserligen ändå aldrig :angel:

Jag vet inte om jag platsar här :o så ni får döma själva.

Jag är uppvuxen med hästar i eget kallstall utan rinnande vatten och med ljus på höskullen först efter fyra års hästägande. :crazy: Ridbana fanns 6 km bort, så det var alltid ridning i skogen som gällde.

Nu har jag hästen i en lösdrift där det finns ladugård med uppvärmd sadelkammare, rinnande vatten (kallt), varmt fikarum, gräspaddock, rundkorall och banvall. :love: Sedan jag tog ned min hemmagjorda hinderpark finns det dessutom så man kan bygga 5-6 låga hinder. :banana: Fullständigt lyxigt ställe enligt mig, men givetvis inte om jag frågar mina kompisar som har fullskötsel och ridhus på samma ställe.

Så, hör jag hemma här i tråden eller ej?

Ja, man får vara uppfinningsrik.
Har min häst på sommarbete hos en kompis, där finns varken gräspaddock, ridbana, ridhus eller massa hinder, vi har 7 bommar, 3.5 bomstöd (A), 6 dunkar och 6 "vägarbetskoner".
Bommarna målade vi själva förra veckan av överbliven färg sedan huset målats.

Just nu har vi en liten gräsplätt utanför "Stallet" att använda som ridbana, men nu när hennes pappa slått gräset och tagit in det för att bli ensilage får vi rida på hans åker :)
(fuxen är "min"-hyr i ett år, för senare köp)

Bildbooomb :o
www.bilddagboken.se
18250_1248977405.jpg

99931_1248977576.jpg

54239_1248979557.jpg

30407_1248980117.jpg

Vattenkokare, riktigt bra idé :)
Jag har själv ett litet tips om ''hinderstöd''. Bildäck, dock är de inte så höga men de duger still cavaletti, även mjukt om man ramlar av ! :D Det är det min ''hinderpark'' innehåller, bommarna är stängselstolpar, och det blåa som ligger på är något gammalt plaströr som jag hittade hemma, bara för att änja sej vid lite färger, lite titthinderfärg typ, ahah jag vet inte :p
När jag rider hemma i gräshagen och rider ut för det mesta, väldigt platt terräng häromkring så klättra är itne att tänka på, så musklerär tyvärr lite sällsynta.. :( Ibland åker jag iväg till ridskolan och rider ut där då det ligger presic bredvid ett berg så då kan jag klättra lite, men det är inte så ofta det heller :p
I mitt ''stall'' finns en box och inget mer egentligen, hästen gå med grannens och får stå själv på nätterna, dock är hon ute 24/ nu på sommaren, sadelkammaren är egentligen ett cykelskjul som har övertagitgs av mej, men det har jag lyckats inreda riktigt bra, det enda som fattas är någon slags täckeshängare. Så det får jag försöka knåpa ihop.. hihi

Jag rider lektion på ridskolan en gång i veckan, har gjort det sen i början av Januari, hon har blivit lättare i ridningen nu då hon var som en rodeomaskin förut, men nu börjar jag få ordning på det.

Några kanske användbara tips
*hemmagjord täckeshängare på boxdörr: Ta ett tjockt snöre, typ 5 balsnören eller något liknande, gör dem lika långa ca 1.5 meter trä sedan något slags mjukt gummirör över. Det går bra med bara snörerna, men man kan ha ett rör för att undvika fula märken på täckena ;) Dennaanordning sticker heller inte ut från boxdörren så det finns ingen risk att hästen slår sej på det :)
*Ha ryktsaker i en cykelkorg, då ramlar all smuts och damm som annars hamnar på botten igenom och det blir inteså skitigt.
*Om man, som jag, har en liten bit från sadelkammare till stallet/boxen. Lägg alla saker som te.x : träns, bensydd, schabrak mm. i en Ikeapåse så slipper man gå flera gånger eelr tappa på vägen. ( fast det kanske bara är jag som har en liten bit att gå :p)
*Om man har vattenhink i boxen och hästen häller ut den, ställ hinken i ett bildäck, ^^
*Istället för att köpa en dyr fodervagn. Ta stommen till en barnvagn, en sån man kan ligga i, och ta sen en stor fyrkantig balja och lägg den i där. Eller ha en kundvagn istället. Fast de sista alternativer kanske inte är det lagligaste... hihi

Va kul med två hästar att ta hand om!:D Gräspaddock funkar finfint på sommaren tycker jag iaf, har det regnat dagen innan så kan man ju rida ut istället. ;) På vintern går det faktist att rida där ibland undviker man att rida där när det är plusgrader och lerigt trampar man inte upp och marken behåller sig fin, tills de dagar det är minusgrader och marken är frusen. Tänk bara på att brodda innan :idea: Visa gärna lite bilder på ert lilla stall, jag kan ju berätta att mitt stall heller inte är så mkt mer än ett skjul Men det dugar och det är väl det viktigaste:

AAH! Här är en som inte använder hjärnan.. :angel: att rida ut om det regnat är förstås smartare hähä nu säger JAG att det inte blir något mer regn i sommar så att det funkar skitbra! :idea:hihihi Åh va bra att det går på vintern oxxå! Här är det faktiskt sällan minusgrader på vintern, och det har man väl irriterat sig på alltid och tyckt att: varför kan inte snön ligga kvar istället för att bli slaskigt och dant... men nu kan jag ta det som en fördel! jag kommer att lägga upp lite bilder nästa vecka på det vi har som uppbindningsplats, vår mega hage, och vår "sadelkammare"-ryktsaksförvaring mm.. Vi har inget skjul ännu utan pappa till kompis och pappa till mig har fått äran att bygga det i slutet av augusti...förlåt att det inte framgick sist... och sedan kom jag på att i slutet av nästa vecka kan ni få lite bilder på pållarna oxxå! :laugh: vi hörs! Var tappra alla småstallstjejer och ägare!

Wildiz, kan inte du visa ditt stall oxxå? :)

Vattenkokare ska jag införskaffa! Hur smart som helst ju! :D

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 203
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar