Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag tyckte samma sak på Lucky igår! Hon har inte växt speciellt, ca 0,5cm framtill, men breddat sig har hon. Man kanske skulle börja mäta med måttband istället runtom liksom.

Precis! Man märker det väldigt tydligt i transporten framförallt :) Han tar upp mccket mera plats där nu =)

Åh vill så gärna ha en egen transport! Vi har inte ens bil med drag! Vi ska byta bil nästa år och då blir det en bra dragbil och förhoppningsvis en transport också. Jag ska ju tävla, kan inte hålla på att låna transport hela tiden. Sålde min som jag hade när jag hade förra hästen, trodde i min enfald att det skulle dröja tills jag skaffade en ny... chi fick jag!

Haha, Här har ni ännu en som växer mer på bredden än på höjden. ;)
Tror hon har växt knappt 2cm sedan i våras. :(

Oj, Förstår att det är jobbigt att inte ens ha en dragbil! Det blir ju ett stressmoment om man av någon anledning måste köra iväg hästen.. =/
Köpte min första transport i våras, innan dess bara hyrt när jag behövt.. Men det är ju meningen att Roxie ska bli min tränings och tävlingshäst.. Inom låga klasser såklart. ;)
Så åka är något vi kommer göra ofta, förhoppningsvis :)

KL*

Jag kommer nog försöka ge Roxie vila så mycket som möjligt i vinter och börja inridningen till våren/sommaren.
Har knappt hunnit med henne sedan mitten av förra veckan och igår märktes det väldigt väl.. Hon har svårt att stå stilla och lyssnar tidvis inte överhuvudtaget.
Lite en av anledningarna till att det kommer bli lite mindre i vinter.
Jag behöver vila! :angel:

Ja, så är det också! Håller helt med där.. man behöver själv vila lite när man är i jobbtagen hela tiden och har familj dessutom. Jag är ju lärare och har massor av utvecklingssamtal nu som tar tid, det får bli en liten svacka liksom.

Riktigt skitväder idag med snöstorm! Då känns det vääääldigt bra att ha en häst som inte ens är inriden!! Inga måsten att motionera hästen ;):D:p

Jag och Legend kommer ta det sakta men säkert med inridningen och han kommer väl ridas 1-2 dagar i veckan i vinter. Bara små skrittpromenader :laugh:

Ja, nu bidde det vinter utan dess like... Vi fick 2 dm snö och har inte hunnit köpt en snöskyffel...
Hästarna var så frusna igår, de längtade in i stallet där de stod i snöstormen med rumpan mot vinden :)

Snöstorm? Jag vill också ha snö!!! :D
haha, Så är det när man bor i södra delen.. Har haft lite frostnätter samt liiiite snö, men inget på vägarna.

Ja, det är klart! Och dom mår ju inte dåligt av att bara få vara bebisar heller..
Min hade visserligen varit lite jobbig igår. Dom skulle byta hage på dom och tog henne först men hon lyssnade inte alls och gick på och förbi och hade hållit på.
Jag gav lite tips om hur man smidigast får hennes koncentration i sådana lägen, Så det blir nog bra.
Och hon hade dragit på sig ett litet sår på v.fram, så det blev bara lastträning igår.
Räckte för oss båda och hon skötte sig kanon, Så det kändes bra iaf. :)

Snön borta, det bidde regn, regn och mer regn= lervälling sen kallt=glashalt och stenhårt... Näe, motivationen är borta just nu. Jag väntar på hovslagaren som kommer nästa vecka och vinterskor Lucky. Araben ska vi dra skorna på, hon rids inte så mycket (trots att hon skulle kunna gå 6/7 dagar i veckan...).
Har ni känt nån gång att ni verkligen inte passar ihop med en häst? För så känner jag med Amalia, mitt arabsto. Hon är 20 och behöver egentligen ridas jättemycket, men jag avskyr att rida henne! Hon är så hemskt hoppig, harig, tjurig, hingstig (!) och massa annat som man inte alls orkar med som för några år sen. En uteritt betyder en timmes råslit, man är helt slut efter att ha tagit en skritt och travrunda. Hon och Lucky är som natt och dag...

Tråkigt när man känner så! Men jag har lärt mig under åren att man ska inte behålla en häst man inte trivs med. Man lägger för mycket tid och pengar på denna hobbyn och då ska det vara på en häst som passar en. sen känner ju säkert även hästen av att man inte är på bra humör när man rider och det slutar ju aldrig bra. Förstår att det är svårt med en häst som är så gammal men du kanske kan hitta en bra tjej/kille som vill låna henne?

Idag har vi hängt på Legend för första gången!!! det gick jättebra! så nu är det bara att fortsätta med det ett tag :D

Vi har haft lite bakslag under hösten... Legend har ju varit så otroligt enkel att lasta. han har lastat sig sjäv sen han var 1 år gammal och aldrig varit rädd. bara att skicka in honom och lastningen har aldrig tagit mer än 5 sekunder!!!! Han är van vid att man stänger bommen bakom men inget mer. Så för nån månad sedan så tänkte jag köra honom en sväng för första gången och han fick totalt panik när jag drog ner pressänningen på transporten!!! :cry: ändå gjorde jag det så sakta det bara gick. så nu har vi fått börja om med lastningen..... Han har ju aldrig upplevt nåt som är obehagligt förut i tranporten så det blev lite av en chock för honom...

Samma sak hände under inkörningen. han hade dragit bildäck utan att reagera och när det var dax för skacklarna så fick han panik och kom lös med allt hängade runt sig! :eek::cry: som tur var gick selen sönder efter några meter men det var i princip samma händelse båda gångerna.... vet inte om han kan ha kommit in i en lite rädd fas metalt i utvecklingen för han har aldrig readerat för nåt sånt innan och jag har ändå gjort rätt mycket med honom.

Ska iaf ta det väääldigt lungt med inridningen så inte samma sak händer där!
Men va paff jag blivit båda gångerna!!! Verkligen inte likt honom. Men det kanske är som barn att ibland har dom perioder när dom är rädda för allt?

Nån som varit med om liknande?????

Nu tar vi nya tag iaf och jag är väldigt laddad inför nästa år!!!! :D

Joda, visst kan de ha spooky perioder med! :) Det ar inte helt ovanligt faktiskt - och brukar val vara da de far "ga och skrota och vaxa till sig mentalt" nan manad eller sa.

Sen kan man ju dra in hastens mentala toleransniva - just for Att det hander sa lite som han reagerar pa sa kan toleransen sankas i en period. Sacking bygger ju pa det, att hoja hastens mentala toleransniva tills de "ger upp" radsla, eftersom de ar energisnala djur sa kan de backa ner i sina radslor om det blir "for mycket" for att spara energin tills det "galler" sa att saga.

Gamla damen ar ett klassiskt exempel, jag har ridit henne i grimma och grimskaft genom hela HC utan problem - dar var det sa mycket liv och rorelse att hon gav upp sina nerver... medan ratt som det ar sa ar ungar i overaller DOlaskiga i en kontrollerad miljo med mkt lite distraktioner i det normala livet :)

Bara ta det lungt, det fixar sig :)

Åh! Jag känner igen mig så väl den här hösten!
Fick visserligen problem med lastningen i början av sommaren och blir bättre och bättre för varje gång..
Hon lastade också sig själv innan men .. något hände, vet inte alls vad, och sen dess har vi fått jobba mycket på det.
ugha!

kopierar inlägget jag gjorde under körning-forumet.

"Jag behöver rejält med pepp nu!

Jag minns inte om jag skrev att det har blivit lite jobbigt för oss nu under hösten..?

Min kördes ju in under sommaren och jag körde henne hemma själv under augusti och in på september.
Men hon kom in i en period då hon skulle tjaffsa väldigt mycket så jag la ner körandet ett tag. ( Hon är född 2008)
Nu för några veckorsedan skulle vi lägga vagn på henne igen och jag var väl inte helt supersmart direkt..
Vi la på vagnen och meddans vi skulle börja sätta fast den så tog hon och pendlade lite fram och tillbaka mellan skaklarna, Tog några rejäla skrittsteg framåt . Både jag och sambon försökte stanna henne men hon blev räd för vagnen och satte av i en himla fart, Bockandes och sparkandes. Vagnen satt ju inte direkt på så den lossnade ganska så fort.
Hästen var hel, vi var hela och vagnen var hel, förutom en skackel som böjts några cm.

Och jag ringde hon som kört in henne och frågade hur vi skulle gå vidare.
Fick råd o att ha två som höll i henne på var sida med longerlinan medans jag la på vagnen och "gungade" skacklarna mot henne sidor. Då det var det som utlöste det hela. Och sen skulle det troligtvis inte vara några problem.

Och nu har jag inte lyckats få med mig så jag har två st med mig samtidigt, Så jag har tömkört henne och tryckt bommar mot sidorna på henne samt låtit henne dra bommarna som skacklar.

Och hur ska jag kunna gå vidare själv?
Det känns väldigt hopplöst och jag känner nästan mer och mer att jag ska skicka henne på ytterligare en inkörning.

Men jag är antagligen bara nojjig.
Kankse att hon var för ung för att köras in redan i sommar och jag skulle väntat?
Suck! "

Känns dock bättre nu!
Jag vilar och Roxie får vila och sen tar vi och tömkör och tränar lydnad om en månad eller två och fortsätter med körningen till våren istället.

Bewildered Vilket bra svar! Gav även mig en del att tänka på. :bow:

Usch nej! Snö är bra.. men slask och is och regn är bara skit. :(

Det ska vara roligt att ha häst.. Och tänk att kanske där ute finns det någon som skulle tycka det är jättekul att komma ut och rida henne. :)
Du har inte funderat på medryttare eller något? Kanske låna ut henne på foder ?

Bew: bra svar! Jag har ju grejat endel med honom men mest har han fått gått och växa till sig som unghäst. Har inte gjort mycket med honom på hösten men nu tror jag verkligen att han behöver vara med lite mer. Långa promenader där det händer saker och kliva över stock och sten :laugh: Tänkte jag skulle sänka ner kraftfodret lite en period oxå för han är så himla klåig grabben ;) måste alltid ha nåt i munnen ;) kommer ta det jättelungt med inridningen och hänga mycket på honom i skogen innan vi hoppar upp så han han verkligen blir van vid ryttare på ryggen. Det lustiga är ju att han alltid varit så kolugn! Som nu när jag står och hoppar och flaxar med armarna över honom och på sadeln, han bara står där. Men så vet man att helt plötsligt kanske han blir rädd. Och han är kvick i benen den lille! Så jäkla atletisk och kan böja sig på mitten på nolltid. Hal är ett bra ord för honom!! :p han kommer nog att bli skictkul att träna och rida men detta gör ju att saker händer väldigt fort utan att man hinner reagera.

Men han är inte dum och han är intesvårhanterad på nåt sätt så detta ska nog gå fint! :D

indipendent: detta med körning tycker jag verkligen är lurigt! När nåt händer kan det gå så himla illa och det är svårt att få dom att lugna sig i det ögonblicket dom blir rädda eftersom det hänger saker bakom dom! Jag kommer inte att köra in legend, däremot så kommer jag fortsätta att dra bildäck och hinkar mm.
Jag tror inte alls att det var för tidigt att köra in din häst. Vi körde ju i vårt sto i våras och hon fyllde 2 år i augusti i år. Med henne har det gått jättebra! Men vi har tagit det väldigt lugnt med henne med körningen. Hon kördes in under en kort period i våras och är sedan körd några gånger i månaden under hösten. Hon är även inriden under hösten utan problem. nu ska hon få vila hela vintern :D

Det är lite kul för dessa 2 hästarna köpte vi ju samtidigt när dom var fölungar och dom kan inte vara mer olika!!!! Båda är dock väldigt trevliga :D

Jag önskar att jag hade haft tiden att köra in jag med... men småbarn och heltidsjobb+ häst är inte ett jättebra pussel!
Och för tidigt, nej det tror jag inte, jag har jobbat inom travet länge och där kör vi alltid in vid 1-2års ålder.

Jag har försökt få någon att rida henne här hemma, men det verkar krylla av medryttarhästar så det var svalt intresse eller bara intresse från 10 åriga tjejer och det är inte aktuellt med tanke på hennes energi! Hon var utlånad på foder till en tjej i skåne under nästan 2 år och sen skulle hon ha barn så jag fick ta hem henne igen. Problemet är ju att vi har eget stall så jag måste ha en sällskapshäst. En ponny hade ju varit kul med tanke på min dotter.

Det är inte lätt att få ihop tiden alltså.. Jag förstår inte hur ni med barn hinner. Jag jobbar bara 75%, visserligen natt men iaf, och har häst och "bara" bostadsrätt. Hur hinner ni med barn och helttidsjobb och gård?!
Det är galet! :banana:

Men du! Du kanske kan byta henne mot en ponny? Borde finnas någon tjej där ute som växt ur sin ponny och behöver något större? :)
Håller tummarna att det löser sig för dig!

Isabelle L Jo, det kanske inte var för tidigt..
Anledningen att jag la körningen på is ett tag var för att hon började bli rejält bråkig och började vända och krångla.
Och första gången hon gjorde det så gick hon ner på en åker där det var en lätt nerförskant och jag flög såklart ur.
Dock höll jag kvar tömmarna,tack och lov! , för hon blev rädd men stannade efter någon meter. Och jag lyckades halta mig upp på vägen och fortsatte köra som inget hade hänt.

Sen efter det körde jag henne två gånger och hon krånglade i början. Sen gav hon sig visserligen och blev jättesnäll, men jag kände att en vila antagligen inte skulle sitta helt fel.
Så vila blev det och sen ja..

Hände resten.

Ska vi byta sto? :angel:
Låter som du har händerna fulla!
Jag skulle gissa att dom måste ha en sådan period i sitt liv.. Spcellt nu när dom är tonåringar..
:p

Kanske redan är visad.. Men bara för att ha något att längta till! :love:
http://www.youtube.com/watch?v=3DIAkryiz2s

Glat att ni gillade mina tankar :) Ni kan nog fa paminna mig om nagra ar om vad jag skrev nar jag brotar med mina har *flinar*

Hastar ar underbara djur, aldrig blir man fullard.. och alltid lyckas de gora nagot som far en fundersam, forvirrad och gra harig :)

KRam pa er!

Haha :laugh: nä henne byter mamma aldrig bort :) Jag har inte så fullt upp nu när jag sålt min quarter. han tog både mycket tid och energi så nu har jag bara legend som är min :laugh: dom andra hästarna är mammas och cinderella (stot) hon föddes nog både inriden och inkörd så henne har vi inte behövs lägga nån energi på direkt, vi red knappt in henne, bara tog på sadel och hoppade upp för det var helt meningslöst att hålla på och hänga på henne :)

Jag har oxå små barn, en dotter på 1 år och 8 månader men jag är fortfarande hemma heltid med henne så vi går i stallet och mockar på dagarna och så går jag ut och grejar med legend på kvällarna när mannen kommit hem :D nu blir det dessutom bara borstning på vardagarna så det tar inte mycket tid alls! Jag bor på samma gård som mamma oxå så hon tar alla fodringar och in/utsläpp. Väldigt smidigt!!! och så sköter jag stallet med mockning osv på dagarna.

Man kan inte direkt ha häst på samma sätt längre sadan man fick barn, förr tävlade och tränade jag jättemycket men inte längre, man får ju prioritera sina barn och kan man åka på nån träning ibland är det bara ett pluss :)

Dom som hjälpt oss köra in (dom kör brukshästar) var jättenoga med att säga att unghästar får aldrig bli trötta när man kör dom och att man bara skrittar som första året. blir dom trötta så kommer problemen och det gäller både huvud och kropp..... samma som med ridningen men det är ännu viktigare vid körning tydligen..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka