Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)
Åh! Jag känner igen mig så väl den här hösten!
Fick visserligen problem med lastningen i början av sommaren och blir bättre och bättre för varje gång..
Hon lastade också sig själv innan men .. något hände, vet inte alls vad, och sen dess har vi fått jobba mycket på det.
ugha!
kopierar inlägget jag gjorde under körning-forumet.
"Jag behöver rejält med pepp nu!
Jag minns inte om jag skrev att det har blivit lite jobbigt för oss nu under hösten..?
Min kördes ju in under sommaren och jag körde henne hemma själv under augusti och in på september.
Men hon kom in i en period då hon skulle tjaffsa väldigt mycket så jag la ner körandet ett tag. ( Hon är född 2008)
Nu för några veckorsedan skulle vi lägga vagn på henne igen och jag var väl inte helt supersmart direkt..
Vi la på vagnen och meddans vi skulle börja sätta fast den så tog hon och pendlade lite fram och tillbaka mellan skaklarna, Tog några rejäla skrittsteg framåt . Både jag och sambon försökte stanna henne men hon blev räd för vagnen och satte av i en himla fart, Bockandes och sparkandes. Vagnen satt ju inte direkt på så den lossnade ganska så fort.
Hästen var hel, vi var hela och vagnen var hel, förutom en skackel som böjts några cm.
Och jag ringde hon som kört in henne och frågade hur vi skulle gå vidare.
Fick råd o att ha två som höll i henne på var sida med longerlinan medans jag la på vagnen och "gungade" skacklarna mot henne sidor. Då det var det som utlöste det hela. Och sen skulle det troligtvis inte vara några problem.
Och nu har jag inte lyckats få med mig så jag har två st med mig samtidigt, Så jag har tömkört henne och tryckt bommar mot sidorna på henne samt låtit henne dra bommarna som skacklar.
Och hur ska jag kunna gå vidare själv?
Det känns väldigt hopplöst och jag känner nästan mer och mer att jag ska skicka henne på ytterligare en inkörning.
Men jag är antagligen bara nojjig.
Kankse att hon var för ung för att köras in redan i sommar och jag skulle väntat?
Suck! "
Känns dock bättre nu!
Jag vilar och Roxie får vila och sen tar vi och tömkör och tränar lydnad om en månad eller två och fortsätter med körningen till våren istället.
Bewildered Vilket bra svar! Gav även mig en del att tänka på.