Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Härligt! Jag är så avis på er som kan jobba ihop sådär. Jag vågar inte be min sambo leda mig ens eftersom han är så skrajsen.

Jag har anmält mig och Lucky till clinic för Ellen Ofstad den 19-20 mars i Örebro :D DET ska bli superkul!

Jag står bara och filmar just då :) Anneli Madsen som håller i linan :) Är så skönt att kunna ha henne och fråga alla dumma små frågor till, sålänge hon står ut med oss ;) hihi¨
Nu vilar Tjabo och har jullov, efter nyår ska vi promenera och hitta på en massa från marken :)

God jul allihopa!!!

Nu har jag beställt en tömkörningsgjord och tömmar till det, så nu ska vi också börja tömköra :) Ska bli så kul!

Annars då? Läget med alla?
Här åkte vi på magsjuka på juldagen, jag var först ut så jag håller på att repa mig idag, min dotter är sjuk nu dock. Ganska skönt att man var först ut, då orkar man mer när dottern tillfrisknar. Annars är det alltid tvärt om, hon blir sjuk först, sen vi, då är hon piggelin när en annan ligger för räkning...

*kl*

Fortfarande lugnt på vår front. Jag tänkte som sagt sätta igång Texas i januari/februari.
Idag har det varit en Osteopat i stallet så hon fick slå en kik på Texas oxå. Han var så jämn, mjuk och liksidig så jag behöver absolut inte vara orolig över att sätta igång en sned häst! Han stod och njöt och såg riktigt riktigt nöjd ut. :)
Känns skönt att veta att det inte är någontin som är bortåt tok. Nu ska bara tänderna kollas och ev. vargtänder tas bort så är vi fit for fight ingör säsongen -11!!

Jaha, då var beslutet taget då, arabstoet får stå på obestämd tid och kanske bytas ut mot en shettis. Efter konsultation med henne uppfödare, dvs svärmor, så kom vi fram till att vi inte ska riskera vår säkerhet bara för att hålla igång henne. Hittar vi inget hem till henne som kan aktivera henne 6 dagar i veckan så får hon helt enkelt stå. 21 år liksom.... kan inte tanten varva ner lite och nöja sig med skogsridning???

Idag har vi varit ute för andra dagen i rad med ryttare på ryggen. Jag leder, och det går jättebra! Skönt att hon är så lugn:D

*kl*

Jag red Texas en sväng för en vecka sen. Barbacka med hackamoret (alltså, bosal...). Red en kortsväng i skogen men lyckades avverka alla gångarter... :) Han stannade några gånger, men bara man böjer halsenpå honom och säger typ att "Joho, det ska vi visst" så går han. :love:
Nu går jag här hemma och väntar en sadel på posten som jag hoppas passarsådåska vi köra igång!

Distriktet annordnar "Winter Trail Mania" i februari någon gång så då ska vi nog vara mwed och styra runt lite om ekonomin tillåter...:)

Oh, trevligt trevligt!
Jag har inte ridit själv på min än, för det vågar jag helt enkelt inte.

Vilket skitväder det blev då! Regn! Nu blir det ju svinhalt ute...

Här snöar det. Och snöar och snöar... :)
Perfekt väder, fungerar hurbra som helst att ha dem barfota. :)

Jag red honom i höstas mennuhar han vilat en månad eller två. Men bara sadeln kommer så ska vi sätta igång så smått!

Hittade iaf en höstbild på Texas!!

32007966.jpg

Lilla Graces rumpa fick visst följa med oxå!

Åhh va fin! Älskar dun och buckskinfärgerna :) När och om jag betäcker mitt sto ska jag försöka lista ut hur man får en sån ;)

Ja, det är riktigt trevligt med en Buckskin. :D
Jag råkade ju lixom bara snubbla över honom en sen vipps pang bom så stod han hemma i hagen lilla Texas. :D

Idag har vi varit till ridhuset och skrittat och travat bommar. Skrittat slalom och börjat att lära oss hur repgrinden fungerar... :)

Kl*

Va roligt att höra att det går bra här inne! :laugh:
Va fin Texas är!!:love: Jag älskar buckskin! :love:

Jag har suttit upp på min lilla nu också.
och passade på att väga henne i förra veckan när jag promenerade till kliniken för att vaccinera. (en promenad på ca 8 km och 1,5 tim!)
Vi var så trötta på hemvägen! Jisses! Nästa gång kommer jag förhoppningsvis rida! :love:

Hursomhelst så vägde hon hela 588kg! Jisses amalia!:eek:

Och här kommer filmen från första uppsittningen (egentligen andra, men det var bara någon sekund för några månadersen så jag känner inte att det räknas.. riktigt. ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=gcDOPuCfoqc

Lika vig som ett kylskåp :angel:

Oh shit, det var inte dåligt med den vikten! Det blir en stor pålle :D

Härligt att kunna använda ett ridhus med jämna mellanrum. Jag ska köpa kort till nästa vinter eftersom vi har skrittavstånd (2km) till närmsta. Vi skodde upp Lucky igår med skor och 4 broddar+snösulor, för nu är det ju bara is och snö... kanske tar vi oss någon dag till ridhuset, men de tar 80:- per gång! :eek:

Haha, Ja jisses!
Får kanske typa upp eller byta hästtransport så småningom.. igen :rofl:
Sambon kommer bli överlycklig! :angel:

Ridhus nu är guld värt!
Jag håller ju inte på så mycket med Roxie just nu, Men rider en av stallets hästar och det går ju inte att lämna stallplanen just nu.
Så jag känner mig väldigt bortskämd som har ridhus på gården. Och jag står riktigt billigt också!
Ger 1400kr inkl hösilage, utsläpp vardagar och tillgång till ridhus, ridbana och rundcorall. :bump:
Sen tillkommer ca 100kr/mån för halm.
Så ja.. Jag är mycket nöjd. :D

Vart i landet bor du?

Jag bor i Kumla, det är ca 20000 invånare i stan och 3 ridhus.. det är häst-tätt nästan som i skåne!

Jag har ju hästarna hemma, men det måste jag säga va riktigt billigt!!! Hade jag bara haft en häst skulle jag haft på ett sånt ställe lätt! Men 2 km är inte så hemskt mycket, hoppas att vi får en ny bil och kan köpa en transport så småningom vi också, man tar sig ju ingenstans :crazy:

*kl*

Woho! Idag kom min sadel med posten så nu har vi premiärturat lite på ridbanan hemma. Det är dock knädjupt med snö där men hade inte riktigt tid att gå till ridhuset...

167232_501171314120_528554120_5943568_7282553_n.jpg

Så nu är vi på hugget!! :D

OHHHH! Snygg!!

På tal om vikt så har jag nu mätt Lucky och matat in måtten på slu's foderstatsida, de beräknade den till ca 500-520kg :D Så det var inte dåligt det heller! Tycker hon ser lite halvtanig ut men det är nog snarare normalvikt eftersom jag jämför med tjockisen..
Kanske dags för en uppdatering med storlek?!

Legend (Isabell L)
Förväntad mankhöjd: ca 148 cm (knappt)
Ras: mamma c-ponny welsh och pappan quarter 154 cm
Sensommar: September: Fram: 130 cm Bak: 134 cm
Höst: November: Fram: 133 cm Bak: 139,5 cm
Vinter: februari fram:139 cm bak: 142 cm
2010 aprill: Fram: 140 cm Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm Bak: 145 cm
November: Fram 142,5 cm Bak: 145,5 cm

Suspisious Mind "Tjabo" Född maj -08 (Shallow_xx)
E: Zans little Elvis QH U: Victors Yellows Lady QH

Förväntad mankhöjd: ca 152 cm
Ras: QH
Sensommar: Fram: cm, Bak: cm
Höst: Fram: 139 cm, Bak: 145 cm
Vinter: 1/12 Fram: 140cm, Bak: 147cm
Vinter: 25/1 Fram: 143cm, Bak: 149cm

ELLIOT Född 8/5 -08 (Lintrollet)
E: Elmshorn (SWB) U: Robins Dixie (Quarter)

Förväntad mankhöjd: ca 154 cm
Ras: SWB
Sensommar: Fram: 139 cm, Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm, Bak: 147 cm

MISS QUINCY COPY CAT "Skrutt" (Tasoom)
född 11juni 2008
e. BR Dynamite Quincy (PH) u. Cherokee Tasoom (PH)
Förväntad mankhöjd ca 150cm
Ras: American Painthorse
Sensommar: 7/8 Fram. 134cm Bak. 143cm
Höst:1/11 Fram. 138cm Bak. 146cm
2010 28/9 Fram 146cm Bak 150cm

SIERRAS LUCKY LADY: född 8 juni 2008
e: Sierras Royal Show
u: Keep Going
Ras: Am. quarter horse, appendix
Förväntat mankhöjd 155 cm
Mätt 5/1-10: 145 fram och 150 bak.
Mätt 11/1-11: 151 fram och 156 bak

KÄRRAS NIMBUS född:19/5 -08 (golden_tinka)
Ras:Haflinger
Förväntad mankhöjd 148-150cm
sensommar -09:139cm
Höst (nov)-09:141cm
Januari-10:143cm
Juli -10: 144cm
Oktober -10: 146,5cm
(ingen större skillnad på bak och manke..)

Åh!! :love:

Och den där sadeln ser urskön ut! :love:

Jag har bara två frågor..

Jag ser att du rider honom på bosal, fördel - nackdel så tidigt i ridningen?
Tänkte själv rida in Roxie bettlöst eftersom hon körs och tömkör på bett.
Så.. Är det bättre med bosal än sidepull? Fördelar? Nackdelar?

och sadeln!

Roxies sadel ligger ju riktigt illa (westernsadeln alltså)
Hon kommer ridas in i en engelsksadel, men då är frågan.. Hur mycket kommer det hända med ryggen?
Jag trodde min sadel "bara" var för bred och att hon skulle växa i den. Men nu börjar jag undra om den inte är för rak.
Kanske kan avvakta till sommaren/hösten och sen ev byta den mot något som passar..

Här är en liten bild, om man kan se så bra på den.
Den lättar liksom bak :cry:
32012498.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka